Uroš Urbanija pred komisijo. Foto: DZ/Matija Sušnik
Uroš Urbanija pred komisijo. Foto: DZ/Matija Sušnik

Urbanija je po ugotovitvah preiskovalne komisije kot direktor Ukoma najprej pripravil uredbo o oglaševanju blagovne znamke I feel Slovenija, ki bi zavezovala vlado, ministrstva in organe v sestavi, da lahko posameznemu mediju namenijo največ 20 odstotkov oglaševalskega proračuna. A ker uredba po opozorilu vladne službe za zakonodajo ni imela pravne podlage, je uredbo nato spremenil v priporočila.

Kot je poudarila predsednica preiskovalne komisije Mojca Šetinc Pašek, se blagovna znamka I feel Slovenija sicer uporablja za promocijo Slovenije v tujini, ne pa v domačih medijih. Kot je med zaslišanjem dejal Urbanija, pa je šlo tudi za oglaševalske akcije v povezavi s preprečevanjem širjenja covida 19, denimo za cepljenje.

Mojca Šetinc Pašek. Foto: DZ/Matija Sušnik
Mojca Šetinc Pašek. Foto: DZ/Matija Sušnik

Urbanija: POP TV ima monopol

Urbanija je pojasnil, da je takšno uredbo oz. pozneje priporočila pripravil zato, ker naročila potekajo prek oglaševalskih agencij "in tam se troši denar". Zato so se odločili, da bodo oglaševalske načrte pripravili na Ukomu. Priporočila so po njegovih besedah pripravili tudi zato, ker ima največja komercialna televizija POP TV nad oglaševanjem monopol, česar pa niso želeli "še dodatno podpirati prek davkoplačevalskega denarja", zato so denar "razpršili po posameznih medijih".

Po njegovem prepričanju je šlo za "antimonopolen in nediskriminatoren ukrep Ukoma", merilo pri tem pa je bila regijska pokritost. Poudaril je, da so oglaševali tudi v lokalnih medijih, financiranje pa da je potekalo transparentno. Po njegovem mnenju je namreč nedopustno, da bi neko ministrstvo financiralo en sam medij.

Na vprašanja Mojce Šetinc Pašek o tem, ali je s to uredbo posnemal madžarski model financiranja medijev, ki financira le provladne medije, je Urbanija to odločno zanikal in zatrdil, da tega modela ne pozna. Uporabo takšnega modela financiranja medijev pa je očital aktualni vladi in pri tem navedel snemanje vojaškega resničnostnega šova, za katerega bi POP TV domnevno prejel dva milijona evrov ter nakazilo predsednika vlade Roberta Goloba, tedaj predsednika uprave Gen-I, nekdanji novinarki portala Necenzurirano Vesni Vuković, ki je danes generalna sekretarka Gibanja Svoboda, v vrednosti 100.000 evrov.

Šetinc Pašek je opozorila, da Golob in Vesna Vuković v času tega nakazila nista bila v politiki. "Vi pa ste to počeli s političnega položaja," je dejala.

Vprašanja članov odbora

Foto: DZ/Matija Sušnik
Foto: DZ/Matija Sušnik

Poslanka Levice Nataša Sukič ugotavlja, da je bilo oglaševanje v državi odvisno od presoje Urbanije, saj da so ministrstva sicer neobvezujoča priporočila morala upoštevati. "Tako kot ste vi odredili kot general na vrhu te piramide," je dejala. Na očitek, da je vplival na oglaševalske kampanje ministrstev, pa ji je odgovoril: "Sedanji predsednik vlade je nedavno za nekoga uporabil izraz, da halucinira. Glede na te vaše izjave, bi lahko rekel skoraj enako."

Poslanec SD-ja Soniboj Knežak je Urbanijo med drugim vprašal, zakaj je dopustil, da se z davkoplačevalskim denarjem oglašuje v medijih, ki širijo nestrpnost, sovraštvo, seksizem, homofobijo in podobno. Urbanija pa je odgovoril, da se Knežak kot politik vmešava v avtonomijo medijev, kar je "nesprejemljivo in zavržno", nad njegovim izvajanjem pa da je "šokiran".

Kot je navedla Mojca Šetinc Pašek, je Ukom le za promocijo cepljenja proti covidu 19 Novi 24 TV namenil več kot 20.000 evrov, Planet TV-ju 5000 evrov, POP TV-ju in Kanalu A pa skupaj 2200 evrov. "Mi se nismo spraševali o lastništvu, tudi nismo preverjali lastništva posameznih medijev," je dejal Urbanija in dodal, da je šlo za različna ciljna občinstva.

Nezakonito financiranje političnih strank?

Vlada na leto za oglaševanje nameni približno osem milijonov evrov. Po ugotovitvah preiskovalne komisije DZ-ja so v obdobju, ko je Ukom vodil Urbanija, mediji, ki so lastniško povezani s stranko SDS, tako prejeli 20 odstotkov oz. 1,8 milijona evrov.

Urbanija je bil na zaslišanje pred preiskovalno komisijo sicer vabljen večkrat. Najprej je odsotnost opravičil septembra, nato pa je dejal, da vabila na zaslišanje ni prejel. Nazadnje mu je vabilo izročil detektiv. Mojca Pašek Šetinc je na začetku oktobra za STA ocenila, da se Urbanija zaslišanju izogiba. Urbanija je Mojco Šetinc Pašek danes prosil za potrdila, da so mu na dom res štirikrat poslali vabilo na zaslišanje, kot je Mojca Šetinc Pašek dejala v izjavi za medije. Ta mu je zagotovila, da mu bo potrdila posredovala strokovna služba. Urbanija je dejal tudi, da je dve vabili prejel na naslov Radiotelevizije Slovenija, v času ko je opravljal funkcijo direktorja Televizije Slovenije, a da je Mojca Šetinc Pašek sejo tik pred zdajci odpovedala.