Avtobusni prevozniki državo pozivajo, naj poveča subvencije za gorivo. Foto: BoBo
Avtobusni prevozniki državo pozivajo, naj poveča subvencije za gorivo. Foto: BoBo
bencin, cene, graf
Cene so se zadnjih pet let skoraj neprenehoma dvigale. Foto: Posnetek spletne strani www.petrol.si
Bencin
Polnjenje rezervoarjev za avtoprevoznike predstavlja že skoraj polovico cene storitve. Foto: BoBo


Zaradi izjemne širitve osebnega prometa v preteklosti so linijski avtoprevozniki morali začeti ukinjati nekatere nedonosne proge, pojasnjuje direktorica družbe Alpetour - potovalna agencija Ivanka Zupančič Gaber. Čeprav so predvidevali, da bi se ljudje ob boljši pokritosti in visokih cenah bencina raje vozili z javnim prometom, se ta pričakovanja niso uresničila.
Ugotavljajo pa, da se je v zadnjih dveh letih trend upadanja števila potnikov ustavil. Za spodbudo uporabe javnega prometa bi po njenem mnenju morala osrednjo vlogo odigrati država z ustreznimi ukrepi in z medijsko popularizacijo javnega prevoza. Med temi ukrepi je Zupančič Gabrova naštela pogostejše povezave, enotno vozovnico, davčne olajšave in ugodne cene.

Država je javni prevoz dolžna zagotavljati
Opozarja, da je javni prevoz javna služba, ki jo mora zagotavljati država, izvajajo pa jo oni. Ob tem je opozorila na visoko rast cen nafte in posledično zelo težko stanje prevoznikov. "Za nas je ta situacija res zastrašujoča in nanjo ne moremo v ničemer vplivati, saj stroškov bencina ne moremo preliti v ceno vozovnic," je poudarila. Stroški goriva v Alpetourju znašajo že 17 odstotkov, je povedala.

Trenutno država za prevožen kilometer prispeva 0,533 evra bruto, kar temelji na koncesijskih pogodbah, ki niso bile spremenjene že pet let. "Naša realna pričakovanja so, da se zviša kompenzacija ali pa tarifna lestvica. Vemo pa, v kakšni situaciji sta sedaj država in proračun. Zato nas je zelo strah in v imenu vseh prevoznikov lahko rečem, da to ogroža našo eksistenco," je poudarila direktorica.

Pogoj za novo prilagoditev pa je bil z desetodstotno rastjo cen dizelskega goriva izpolnjen že marca in prevozniki v najkrajšem možnem času pričakujejo dogovor z ministrstvom o uskladitvi.

Opozorila se ob naraščajočih stroških vrstijo
Po besedah Sandija Brataševca, vodje komercialnega sektorja v novogoriški družbi Avrigo, že sedaj poslujejo na meji dobičkonosnosti, naraščajoče cene goriva pa ustvarjajo dodatne težave ob pritiskih po znižanju cen na eni strani in naraščajočih vhodnih stroških na drugi.

Napoveduje, da bodo posledice dražjega goriva še toliko bolj občutili v prihodnjih mesecih, saj se po mrzlih mesecih z marcem zanje začne prava sezona, letošnje in prihodnje leto pa bosta odločilni. Tako se lahko hitro zgodi, da bo javni promet dražji. V prestolnici so letos že zvišali cene mestnega potniškega za 50 odstotkov, med drugim zaradi višjih cen goriva.

Tudi podpredsednik sekcije za promet pri Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije Peter Pišek je opozoril na kritične razmere v avtoprevozništvu, saj cene goriva zdaj predstavljajo že 40 odstotkov stroškov prevozne storitve.

Počasni državni organi
Težave povzroča tudi počasen odziv sodstva pri reševanju izvršb, ki jih vlagajo avtoprevozniki, opozarja Pišek. Ti postopki so dolgotrajni, po drugi strani pa morajo prevozniki svoje obveznosti poravnavati v 30 dneh, sicer jim grozi takojšnja blokada plačilnih kartic.

Avtoprevozniki si želijo tudi, da bi država ponovno uvedla subvencioniranje vozil ekološkega standarda euro5, ki ga je sicer eno leto že izvajala in za to namenila štiri milijone evrov. Prevozniki so predlagali, da vlada v ta namen zagotovi 10 milijonov evrov.

Po skokih v nebo
Kratek pregled grafa rasti cen naftnih derivatov pokaže, da so se te v zadnjih petih letih zvišale za nekaj več kot 50 odstotkov. Največjo rast je bilo mogoče opaziti v letih 2007 in 2008, ko so npr. cene 95-oktanskega bencina poskočile za skoraj 25 odstotkov, z nekaj več kot 97 centov na 1,2 evra za liter. Zaradi gospodarske krize je v letu 2009 sledil močan upad na 83 centov za liter, od takrat pa lahko sledimo močnemu in neprekinjenemu trendu rasti cene do današnjega 1,528 evra za liter.

Sicer pa je sestava cene naftnih derivatov taka:

-Maloprodajna cena dizla znaša 1,358 evra, od tega prodajna cena brez dajatev znaša 0,76946 evra, trošarina prispeva 0,36221 evra, davka na dodano vrednost (DDV) pa je za 0,22633 evra.

- Maloprodajna cena 95-oktanskega bencina znaša 1,528 evra, prodajna cena brez dajatev znaša 0,78266 evra, trošarina prispeva 0,49067 evra, DDV-ja pa je za 0,25467 evra.

- Maloprodajna cena avtoplina znaša 0,844 evra, prodajna cena brez dajatev znaša 0,63233 evra, trošarina prispeva 0,071 evra, DDV-ja pa je za 0,14067 evra.

- Maloprodajna cena 100-oktanskega bencina znaša 1,544 evra, prodajna cena brez dajatev znaša 0,796 evra, trošarina prispeva 0,49067 evra, DDV-ja pa je za 0,25733 evra.