Tadej Pogačar je vseh devet etapnih zmag na tritedenskih dirkah (6 na Tour de France in 3 na La Vuelti) dosegel s čeljustnimi zavorami, a najbolj impresivno vožnjo na Dirki po Franciji je uprizoril v letošnji 8. etapi, ko je v dežju sredi Alp napadel na kolesu z diskzavorami. Foto: AP
Tadej Pogačar je vseh devet etapnih zmag na tritedenskih dirkah (6 na Tour de France in 3 na La Vuelti) dosegel s čeljustnimi zavorami, a najbolj impresivno vožnjo na Dirki po Franciji je uprizoril v letošnji 8. etapi, ko je v dežju sredi Alp napadel na kolesu z diskzavorami. Foto: AP

Razlika med kolesom s klasičnimi čeljustnimi zavorami in kolesom z zdaj prevladujočimi diskzavorami pri Colnagu, ki opremlja ekipo UAE Emirates, znaša v teži 300 g. Tristo gramov več, ki jih Tadej Pogačar en dan potiska naokoli, drug dan pa ne.

Olimpijsko bronasto medaljo na cestni dirki je Pogačar osvojil na tradicionalnih čeljustnih zavorah, saj je bil strmi prelaz Mikuni kot naročen za njegov napad, ki pa se mu ni posrečil kot na Lombardiji. Foto: Reuters
Olimpijsko bronasto medaljo na cestni dirki je Pogačar osvojil na tradicionalnih čeljustnih zavorah, saj je bil strmi prelaz Mikuni kot naročen za njegov napad, ki pa se mu ni posrečil kot na Lombardiji. Foto: Reuters

Spomenik Liège–Bastogne–Liège in odločilno prednost za obrambo skupne zmage na Dirki po Franciji si je Tadej Pogačar privozil na Colnagu V3Rs z diskzavorami. A zaporedni etapni zmagi v rumeni majici v Pirenejih in spomenik Po Lombardiji pa je gorenjski volk dobil na istem Colnagu V3Rs opremljenem s čeljustnimi zavorami.

300 gramov pomembnih, saj ni najlažji kolesar

"Teža je pomembna, ker na vzponih odloča razmerje med močjo in težo oziroma vati na kilogram (W/kg)," je v tehnično obarvanem pogovoru za italijanski BiciPro obrazložil 23-letni Slovenec, za katerim je sanjsko kolesarsko leto 2021.

"To je zame še posebej pomembno, saj nisem najlažji kolesar v pelotonu. Razlika v teži kakšnih 300 gramov je kar občutna. Sam sem osredotočen na podrobnosti in to je eden od razlogov, da sem izbral kolesarske čevlje DMT z vezalkami. Na La Vuelti leta 2019 sem bil edini kolesar, ki sem jih takrat uporabljal, zdaj jih nosi veliko več tekmovalcev, saj so super lahki," je Pogačar (66 kg pri 176 cm) navrgel še eno tehnično zanimivost, ki mu je pred dvema letoma pomagal na poti k velikemu preboju.

Colnagova
Colnagova "koza" - kronometrsko kolo uporablja na prvi pogled skrite in s tem seveda aerodinamične čeljustne zavore. Foto: AP

Na takratni Dirki po Španiji je dobil kar tri - vse gorske - etape in ob debiju na tritedenskih dirkah še kot 20-letnik končal na skupnem tretjem mestu. Očitno tudi po zaslugi ekstremno lahkih kolesarskih čevljev, ki pri Pogačarjevi številki 42 tehtajo 230 gramov.

Vprašanje, ki najbolj razdvaja običajne kolesarje

Razprave in dileme o "novih" diskzavorah ter ljubezen do tradicionalnih zavor sprožajo pravcate državljanske vojne pri ljubiteljih, še bolj pa samih navdušenih kolesarjih. Če želite sprožiti zgočo debato med zagrizenimi kolesarji, sam povprašajte o prednostih in slabostih enih in drugih zavornih sistemov ... (nato pa zbežite).

A diskzavore, ki so že dolgo zlati standard v gorskem kolesarstvu, so zdaj dokončno zavladale tudi v profesionalnem cestnem kolesarstvu. Četudi je bila zmaga Primoža Rogliča na zadnji Dirki po Španiji šele prva, ki je bila v celoti osvojena na kolesu z diskzavorami.

Najbogatejši prestopili kot zadnji

Naglavni greh novejše, bolj prodorne in marketinško-tržno zanimivejše zavorne izbire je namreč vseskozi bila dodatna teža. Kot zadnja ekipa, ki je po mnenju tradicionalistov prestopila na temno stran, je tik pred spomenikom Pariz–Roubaix postal Ineos Grenadiers, najbogatejša ekipa svetovne serije.

Sorodna novica Konec dobe čeljustnih zavor ‒ diski kot zadnje prepričali tudi "grenadirje"

Samo težava Italijanov pri lovu na 6,8 kg teže?

Vendar tehnološko podkovani spremljevalci kolesarske karavane izpostavljajo, da so ravno italijanski proizvajalci koles (Pinarello za Ineos, Colnago za UAE in Bianchi predtem za Jumbo) imeli največ težav, kako s diskzavorami opremljena kolesa približati magični meji 6,8 kg, kolikor lahko najmanj tehta kolo po pravilih UCI-ja.

"Z veseljem uporabljam tako diskzavore kot čeljustne. Za slednje sem se za Lombardijo odločil, ker sta bili v zaključku dva strma vzpona, kjer bi lahko morda napadal. Spoznal sem, da so lahki kolesni obročniki pomembni in ti so najlažji skupaj s čeljustnimi zavorami," je Pogačar potrdil, da je imel na zadnji dirki sezone najlažje možno kolo, ki ga lahko sestavijo pri UAE Emirates.

Vreme ne vpliva na izbiro profesionalcev

Napad na prelazu Ganda 36,5 km pred ciljem v Bergamu je bil odločilen. Tako kot je bil za razplet letošnjega Tour de France Pogačarjev napad 32 km pred ciljem 8. etape, ko se je kapetanom odpeljal na prelazu Romme, kateremu je sledil še vzpon na Colombiere in spust do cilja v Le Grand Bornardu, kamor je prišel s 300 sekundami naskoka pred glavnimi tekmeci.

Emirati in grenadirji še z možnostjo izbire, Froome na klasiki

Rogličev Jumbo Visma in Pogačarjev UAE Emirates sta bili še lani ekipi, ki sta uporabljali oba sistema zavor. A so Nizozemci po slovesu od Bianchija in prestopu k Cervelu opustili starejšo tehnologijo, ker kanadska kolesa nimajo težav z doseganjem minimalne teže. Pri emiratih in Colnagu ohranjajo obe možnosti, a je bilo letos pri kolesarjih že veliko manj menjav iz dneva v dan, daleč največ je prestopal ravno Pogačar. Ineos Grenadiers naj bi v novi sezoni še ohranil možnost izbire, a je končni cilj Pinarella samo sistemi z diski.

V pelotonu je izjema še štirikratni prvak Toura Chris Froome, ki mu novejša tehnologija ne odgovarja in je pri Factorju dosegel, da so mu namestili tradicionalne zavore. Nenazadnje je le neposredni investitor v angleškega proizvajalca koles.

Razlika? Suh dan v Lombardiji in dež v Alpah. Diskzavore navadnim smrtnikom priporočajo ravno zaradi prednosti v mokrem. Ali je enako tudi pri profesionalcih, ki imajo vedno pri roki mehanika? "Vreme v resnici ne vpliva na mojo izbiro zavor, z obema sem zadovoljen v dežju. Pri meni je vse odvisno od teže," poudarja Pogi, da se vse res vrti le okoli gramov in trase tekmovalnega dneva.

Diski za v Slovenijo, čeljusti za Monako

V pogovoru za BiciPro je slovenski kolesarski superzvezdnik potrdil, da vseeno obstajajo določene razlike v vožnji s kolesom, ki je opremljen z enim ali drugim zavornim sistemom.

"Obstaja razlika, vendar menjava ni težava. Doma v Sloveniji imam kolo z diskzavorami, v Monaku pa kolo s čeljustnimi zavorami. Samo nagonsko preklapljam med njima. Pomembno je, da se spomnim, katerega uporabljam. A potrebna sta le dva stiska zavorne ročice, da jih začutim in sem že v redu," se najboljši kolesar ne obremenjuje z vprašanjem, katere zavore in zakaj.

Nenazadnje je Tamau Pogi že velikokrat po največjih zmagah poudaril: važno, da vozi kolo in se pri tem zabava.