Kitajski raketni rušilec tipa 052C na ruski mornariški paradi v Sankt Peterburgu leta 2019. Foto: EPA
Kitajski raketni rušilec tipa 052C na ruski mornariški paradi v Sankt Peterburgu leta 2019. Foto: EPA

Proizvajalca motorjev sta podjetje MTU iz Friedrichshafna in francoska veja nemškega podjetja MAN.

Podjetji sta za ARD in Welt am Sonntag zatrdili, da sta spoštovali predpise o nadzoru izvoza in v javno dostopnih dokumentih tudi dokumentirali prodajo.

Podrobnosti o dobavah so preiskovalci našli na spletnih straneh Stockholmskega mednarodnega mirovnega raziskovalnega inštituta (Sipri), ki za objave in poročila preučuje orožarske posle in dobave orožja.

Podatki Siprija kažejo, da je podjetje MTU prek licencirane tovarne na Kitajskem redno dobavljalo motorje za kitajske raketne rušilce Luyang III najmanj do leta 2020. Domnevno naj bi izdelovali tudi motorje za podmornice.

Leta 2010 so na Kitajskem ustanovili podjetje Tognum. Takratni vodja podjetja je potrdil tudi dobave "pomorskih motorjev za kitajsko mornarico in obalno stražo", poroča Deutsche Welle.

MTU sicer trdi, da niso sklenili "nobenih pogodb s kitajskim obrambnim ministrstvom ali oboroženimi silami" in so "zagotovo prenehali" dobavljati motorje za podmornice.

SEMT Pielstick, francosko hčerinsko podjetje nemškega podjetja MAN, je leta 2002 na svoji spletni strani objavilo novico o dobavi motorjev PA6 za novo generacijo fregat z licenco na Kitajskem.

Dobava ne krši embarga zaradi t. i. tehnologije z dvojno rabo

Evropska unija je leta 1989 uvedla embargo na prodajo orožja Kitajski. Embargo je sledil pokolu protestnikov na Trgu nebeškega miru v Pekingu istega leta.

Vendar sta se podjetji izognili kršenju embarga zaradi prodaje t. i. tehnologije z dvojno rabo, za katerega prav tako ni potrebno izvozno dovoljenje. "Gre za sivo območje," je za Deutsche Welle dejal Siemon Wezeman iz Siprija.

Sorodna novica Kitajska krepi nadzor nad nedorečenimi območji Južnokitajskega morja

"Ker embargo EU-ja na prodajo orožja Kitajski ni bil uradno sprejet v skladu z vsemi evropskimi pogodbami, je lahko dovoljen celo izvoz ladijskih motorjev za kitajsko mornarico. Če bi želeli to spremeniti, je treba spremeniti uredbo o dvojni rabi ali pa formalno uvesti embargo na prodajo orožja," je pravno luknjo za ARD pojasnil odvetnik in strokovnjak za izvoz Sebastian Rossner.

Kitajska z največjo mornarico na svetu

Kitajska ima tudi po oceni ZDA največjo mornarico na svetu. V zadnjih letih je v Južnokitajskem morju jasno izražala željo po prisvajanju nedorečenih ozemelj, kar je sprožilo napetosti z ZDA in evropskimi državami.

Avgusta letos je Nemčija na šestmesečno pot proti indopacifiku poslala fregato Bayern, s katero naj bi okrepili prisotnost v regiji. Kitajska je nemški fregati septembra zavrnila prošnjo za postanek v Šanghaju.