Letalske družbe so zaradi zaprtja zračnega prostora ob znaten del prihodkov. Foto: EPA
Letalske družbe so zaradi zaprtja zračnega prostora ob znaten del prihodkov. Foto: EPA
Nemčija
Zaprtje evropskega zračnega prostora je prizadelo tudi gospodarstvo. Foto: EPA
Ejyafjallajökull
Ejyafjallajökull se počasi umirja, vendar je njegova dejavnost ostaja nepredvidljiva. Foto: EPA
Razmere v letalskem prometu
Nebo nad Evropo se umirja

V Evropi je bila v torek opravljena že skoraj polovica vseh predvidenih poletov in zvečer je bilo za letala odprtega okoli 75 odstotkov zračnega prostora. Več držav, med njimi tudi Slovenija, je v torek odprlo zračni prostor in z nekaterih večjih letališč so prvič po petih dneh poletela letala.

Evropska organizacija za varnost v letalskem prometu Eurocontrol je sporočila, da bo danes izvedeno 21.000 od predvidenih 28.000 poletov. Nad višino 6.096 metrov je ves evropski zračni prostor odprt od 11. ure.

Slovenija se glede na v ponedeljek dogovorjeno ureditev varnih con letenja na ravni EU še vedno nahaja v drugi coni, torej zunaj območij, kjer je zaradi velike koncentracije vulkanskega prahu prepovedan letalski promet. Na ministrstvu za promet pričakujejo, da do sprememb con ne bo več prihajalo pogosto.

Slovenski letalski prevoznik Adria Airways je sporočil, da bo danes opravil večino svojih poletov, dodatno pa bodo popoldne izvedli polet iz Maribora v London in nazaj.

V Veliki Britaniji so zračni prostor začeli odpirati v torek zvečer po 23. uri, kar pomeni, da je odprto tudi največje evropsko letališče po številu potnikov Heathrow v Londonu. Britanska agencija za nadzor letalskega prometa je sporočila, da bo nad nekaterimi območji še vedno veljala prepoved letenja, vendar naj to ne bi prizadelo letališč.

Zaradi izbruha ognjenika na Islandiji in oblaka ognjeniškega pepela je bilo v skoraj tednu dni v Evropi odpovedanih skoraj 95.000 poletov, kar je pomenilo, da so mnogi potniki obtičali na letališčih in trajalo naj bi kar še nekaj časa, da se bodo lahko vrnili domov.

Že v ponedeljek so se prometni ministri Evropske unije dogovorili o uvedbi treh varnostnih con letenja, da bi tako omejitve ohranili le tam, kjer je to nujno potrebno. Po podatkih Evropske organizacije v letalskem prometu Eurocontrol se bo letalski promet v Evropi normaliziral v četrtek, če se delovanje islandskega ognjenika ne bo okrepilo.

Katla pripravljena na izbruh?
Ledeniški ognjenik Ejyafjallajökull je še vedno dejaven, vendar se količina izbruhanega pepela zmanjšuje, medtem ko se povečujejo količine izbruhane lave in pare, kar pa ne pomeni nevarnosti za letalski promet. Za prihodnje dni ni mogoče z gotovostjo napovedati stopnje vulkanske delovanja.

Na Islandiji strokovnjaki zdaj z zaskrbljenostjo opazujejo bližnji še desetkrat večji ognjenik Katla, ki leži na ledeniku Myrdalsjokull in čigar izbruh bi lahko ponesel še več pepela v ozračju, vendar trenutno niso ugotovili nobenega delovanja. Zadnji večji izbruh Katle je bil leta 1918.

A kljub trenutnemu mirovanju Katle lahko pogled v zgodovino navdaja s skrbjo, saj je v zadnjih 2.000 letih izbruhu Ejyafjallajökulla v šestih mesecih sledil še izbruh Katle.

Vulkanolog Bill McGuire je za britanski The Independent dejal, da ne bi bil presenečen, če bi Katla izbruhnil v letu dni, vendar pa bo vpliv njegovega izbruha na severno Evropo odvisen predvsem od vetrov v tistem trenutku.

Tudi islandski predsednik Olafur Grimsson je za BBC opozoril na veliko možnost skorajšnjega izbruha Katle in dejal, da je to, kar smo videli ob izbruhu Ejyafjallajökulla, le manjša vaja za to, kar nas čaka. Sam je zagotovil, da so na otoku pripravljeni na morebiten izbruh, priprave na težave pa je svetoval tudi evropskim vladam in letalskim oblastem po vsem svetu.

Razmere v letalskem prometu
Nebo nad Evropo se umirja