Izboljšanja stanja ni še na vidiku. Foto: EPA
Izboljšanja stanja ni še na vidiku. Foto: EPA

Na letališčih že nekaj tednov vlada kaos, razlog za to pa tiči v številnih odpovedih poletov. Po podatkih spletne strani Flightaware je bilo včeraj po svetu odpovedanih kar 2424 poletov, kar je približno dva odstotka vseh – vsak dan naj bi bilo v zraku približno 100.000 letal. Z brniškega letališča je bilo od sobote do danes odpovedanih devet poletov. Glede na to, da je bilo v tem istem obdobju izvedenih 155 rednih poletov, to predstavlja približno pet odstotkov vseh.

Zaposleni tako potnikom poskušajo najti nadomestne polete, če pa jim to ne uspe, pa poskrbijo za prenočišča na letališčih, kjer počakajo na prvi mogoči polet. "Ko je polet odpovedan, je to za letalske prevoznike velik zalogaj, saj na primer 250 potnikov isti čas pride na letališče, vse pa je potem treba peljati z nadomestnim poletom, a so ob tem tudi vsa druga letala polna," je povedala Judita Jerman s turistične agencije Odleti.

Po njenih besedah so Slovenci v teh dneh na največ odpovedi poletov in s tem povezanih težav naleteli na letališčih, kamor vozijo nizkocenovni letalski prevozniki. "Predvsem so to italijanska letališča, tudi španska in zadnje čase tudi belgijska. Ryanair, Easyjet – ta dva prevoznika sta v veliki meri imela največ stornacij, ni pa izjema tudi kakšen večji prevoznik, kot je Lufthansa," je povedala. Pri Brussels Airlinesu so že sporočili, da so za julij in avgust že odpovedali več kot šest odstotkov njihovih poletov, vse potnike naj bi o tem že obvestili in jim ponudili druge možnosti.

Množično odpuščanje med pandemijo covida-19 pokazalo zobe

"Ob odpovedanih poletih Slovenci poročajo tudi o izgubljeni prtljagi, saj zaradi pomanjkanja osebja letališkim delavcem ne uspe prerazporediti kovčkov," so povedali pri eni od slovenskih turističnih agencij. Letalski sektor poleg zaprtja zračnega prostora zaradi vojne v Ukrajini in pomanjkanja rezervnih delov zaradi krize s čipi hromi prav izjemno pomanjkanje delavcev – ti so bili namreč med pandemijo covida-19 množično odpuščeni.

Letališči v Frankfurtu in Bruslju imata odprtih vsako po tisoč delovnih mest, londonski Heathrow, kjer je pomanjkanje delovne sile še večje zaradi brexita, pa potrebuje kar 12 tisoč ljudi. Zaposleni v letalskem sektorju zadnje tedne zaradi prenizkih plač tudi množično stavkajo.

Čeprav se uslužbenci trudijo po svojih najboljših močeh, so potniki velikokrat izjemno nezadovoljni. Foto: EPA
Čeprav se uslužbenci trudijo po svojih najboljših močeh, so potniki velikokrat izjemno nezadovoljni. Foto: EPA

Uslužbenci Lufthanse niso edini nezadovoljni

Zaposleni pri Lufthansi so že pozvali k prenehanju "norosti zmanjševanja stroškov". Prevozniku so zaradi tega, ker je odpustil preveč osebja, očitali slabo vodenje in prispevanje k trenutnemu kaosu na letališčih. Po njihovem mnenju je premalo zaposlenih, da bi obvladali poletno sezono, tako pa nimajo pogojev, da bi delali po svojih najboljših močeh.

K temu naj ne bi pripomoglo tudi nepotrpežljivo in agresivno vedenje strank. "Podjetje storitev, ki deluje proti svojim zaposlenim, nima prihodnosti," so še posvarili uslužbenci, ki se jim je Carsten Spohr, izvršni direktor Lufthanse, opravičil že konec junija in priznal, da so pretiravali z zmanjševanjem stroškov.

Nezadovoljni so med drugim tudi piloti skandinavske letalske družbe SAS, ki so se odločili za stavko, zaposleni pri British Airwaysu na Heathrowu so že junija glasovali, da bodo stavkali zaradi plač. Španska kabinska posadka pri prevoznikih Ryanair in EasyJet pa namerava ta mesec stavkati v okviru zahteve po boljših delovnih pogojih. Delavci na pariškem letališču Charles de Gaulle so prenehali delati ob koncih tedna, saj zahtevajo povišico.

Nekateri lahko ostanejo na tleh. Foto: EPA
Nekateri lahko ostanejo na tleh. Foto: EPA

Nasveti potnikom, da bi se izognili morebitnim težavam

Da bi se kljub nepredvidljivim razmeram izognili čim več težavam, Jerman potnikom med drugim svetuje: "Rezervacije se vedno delajo v turistični agenciji ali pa neposredno prek prevoznika, ne pa posredniških spletnih strani, saj v primeru težav težko prideš do kakršnega koli stika. Na letališče se je treba odpraviti dovolj zgodaj – tri ure pred letom ne bo nič prekmalu."

Poudarila je tudi, da je, če je le mogoče, pomembno opraviti spletno prijavo na polet 24 ur pred tem, saj naj bi, če prevoznik proda več sedežev, kot jih ima na voljo, na tleh prej ostali potniki, ki tega niso naredili. "Potrebna bo velika mera potrpljenja, saj se razmere do konca poletja ne bodo izboljšale – letala so razprodana ne samo za poletje, ampak tudi kar nekaj mesecev vnaprej, prevozniki pa nimajo dovolj osebja," je še napovedala.

Kaj storiti, ko po poletu prtljage ni