Jedro koncepta predstavlja izredno trpežna in 100-odstotno biorazgradljiva zmes tekalne plasti, narejena iz biološkega materiala in okrepljena z vlakni, ki jih je navdihnil eden najvzdržljivejših materialov na svetu – pajkova svila. Foto: MMC RTV SLO/Goodyear
Jedro koncepta predstavlja izredno trpežna in 100-odstotno biorazgradljiva zmes tekalne plasti, narejena iz biološkega materiala in okrepljena z vlakni, ki jih je navdihnil eden najvzdržljivejših materialov na svetu – pajkova svila. Foto: MMC RTV SLO/Goodyear

V Avtomobilnosti smo na avtomobilskem salonu v Ženevi nameravali pobliže spoznati revolucionarno pnevmatiko, ki so jo razvili pri Goodyearju.

Načrte nam je prekrižal koronavirus, ki je vzrok, da je najpomembnejši avtomobilski salon v prvi polovici leta odpadel in da smo morali ostati doma. A se nismo predali in smo poklicali kar v raziskovalni center gumarskega velikana s 120-letno tradicijo v Luksemburg in se pogovorili s strokovnjakom za razvoj revolucionarne pnevmatike, poimenovane reCharge. Pri Goodyearu so nam povedali, da odraža trajnostno in udobno električno mobilnost po meri posameznika.

Tekalno plast je mogoče spet napolniti s posebej prilagojenimi kapsulami, kar bistveno poenostavi postopek menjave pnevmatik. Polnilne kapsule, ki vsebujejo po meri narejeno tekočo spojino, namreč omogočajo obnavljanje tekalne plasti ter postopno spreminjanje in prilagajanje pnevmatike podnebnim in cestnim razmeram. Foto: MMC RTV SLO/Goodyear
Tekalno plast je mogoče spet napolniti s posebej prilagojenimi kapsulami, kar bistveno poenostavi postopek menjave pnevmatik. Polnilne kapsule, ki vsebujejo po meri narejeno tekočo spojino, namreč omogočajo obnavljanje tekalne plasti ter postopno spreminjanje in prilagajanje pnevmatike podnebnim in cestnim razmeram. Foto: MMC RTV SLO/Goodyear

Pnevmatika kot kavomat
Xavier Fraipont, podpredsednik razvoja pri podjetju Goodyear, je za oddajo Avtomobilnost razložil, v čem je tako revolucionarna njihova konceptna pnevmatika: "Nova je tekalna površina, ki se dotika ceste. Zaradi kapsule je obnovljiva. Če se pošalim, si lahko predstavljate, da polnite kavomat. V pesto kolesa vložite kapsulo, ki je pod tlakom. V njej je tekoči polimer, ki se izliva v cevke. Tekalna površina se sčasoma seveda obrabi. Tekočina se strdi, ko pride v stik s kisikom iz zunanjosti."

Ne bo nam treba vzdrževati tlaka
Bolj ko se tekalna površina, ki se dotika ceste, tanjša, bolj je obnovljiva, pravi strokovnjak, ki še dodaja: "Za primerjavo z obnovljivo površino si predstavljajmo, da imamo danes letne, zimske ali letno-zimske gume iz enake snovi za uporabo po vsej Evropi, ne glede na to, ali živite na podeželju, v mestu, v Sloveniji ali v središču Pariza. Cestne razmere in uporaba gum pa se zelo razlikujejo. Jutrišnja vozila bodo uporabljala umetno inteligenco tudi v gumah."

Pnevmatiko zaznamujeta lahka nepnevmatska zgradba ter visoka in ozka struktura. Foto: MMC RTV SLO/Goodyear
Pnevmatiko zaznamujeta lahka nepnevmatska zgradba ter visoka in ozka struktura. Foto: MMC RTV SLO/Goodyear

S tem sogovornik meri na to, da bomo lahko prilagodili mešanico materialov. Ne bo nam treba vzdrževati tlaka in menjati letnih in zimskih gum. Zamenjali bomo samo kapsulo. Če bo zmanjkalo materiala v gumi, bo ta stoodstotno ekološko strjen. "Kapsule delujejo samodejno, ko se izpraznijo, pa jih lahko napolnimo. Vrnemo jih in dobimo polne," zaključuje Fraipont.

Robustna konstrukcija je enostavna za vzdrževanje, saj povsem odpravlja potrebo po preverjanju tlaka ter morebitne zaplete zaradi predrte pnevmatike. Foto: MMC RTV SLO/Goodyear
Robustna konstrukcija je enostavna za vzdrževanje, saj povsem odpravlja potrebo po preverjanju tlaka ter morebitne zaplete zaradi predrte pnevmatike. Foto: MMC RTV SLO/Goodyear

Dve muhi na en mah
Pojdimo še v sedanjost. Goodyearju je pred kratkim uspel še en prebojni tehnološki dosežek. Prvi na svetu so izdelali celoletno pnevmatiko za prvo opremo, ki se hkrati ponaša tako s simbolom snežinke kot tudi z razredom A za kotalni upor na oznaki EU. Simbol snežinke v gori s tremi vrhovi (3PMSF) priča o odličnem oprijemu celoletne pnevmatike, saj je ta uspešno ugodila strogim zahtevam, ki jih postavlja omenjena oznaka glede zmogljivosti na snegu. Osvojeni razred A za kotalni upor na oznaki EU pa pomeni, da pnevmatika zaradi majhnega kotalnega upora zagotavlja najboljši izkoristek goriva. Oznaka EU za pnevmatike sicer kupcem razkriva osnovne informacije o zmogljivosti pnevmatike, ocenjene v treh kategorijah – izkoristek goriva, oprijem na mokri podlagi in zunanji hrup.

Goodyear je razkril najnovejšo konceptno pnevmatiko reCharge. Foto: MMC RTV SLO/Goodyear
Goodyear je razkril najnovejšo konceptno pnevmatiko reCharge. Foto: MMC RTV SLO/Goodyear

Vse večji poudarek na naravnih materialih
Med enim od preteklih obiskov Goodyearjevega centra v Luksemburgu smo govorili tudi o tem, iz česa so izdelane pnevmatike. Pri Goodyearju uporabljajo tako sintetične materiale kot naravne materiale. Pravijo, da se morajo v svetu usihajočih naravnih virov zatekati tudi k odgovorni proizvodnji pnevmatik. Že leta 2001 so razvili do okolja prijazno zmes za pnevmatike na osnovi koruze, leta 2012 so predstavili pnevmatiko, izdelano iz obnovljive biomase, nadaljevali z raziskavami s sojinim oljem. Med drugim so ugotovili, da bi lahko z uporabo sojinega olja podaljšali življenjsko dobo tekalne plasti za 10 odstotkov in zmanjšali uporabo olj na osnovi nafte za do 26,5 milijona litrov letno. Ukvarjali so se tudi s predelavo ostankov riževih luščin, velik potencial pa vidijo v siliki.