Ene najbolj izstopajočih izvajalk
Ene najbolj izstopajočih izvajalk "začetne postave" festivala so bile prav ukrajinske članice kolektiva Dakh Daughters. Foto: Kino Šiška/Urška Boljkovac

Rečejo mu "tržnica bendov", toda za razliko od večjih in odmevnejših festivalov, kot je avstrijski Waves Vienna, velja MENT za obvladljivo različico velikanov. Kar je potrdila tudi nagrada za najboljši klubski festival in najboljši manjši festival po izboru European Festival Award.

"MENT ponuja glasbeno raziskovanje – da se prepustiš temu, da samo greš in odkrivaš skupine, za katere mogoče še nisi slišal ali nisi imel priložnosti, da jih vidiš v Sloveniji. Po drugi strani pa vidiš, kaj vse je aktivnega na domačem glasbenem prizorišču v smislu različnih skupin, ki delajo nekaj čim bolj edinstvenega," je ob začetku nove izdaje festivala povedal umetniški vodja Andraž Kajzer.

Tako kot pretekla leta je tudi sinoči zavetje za glasbeno radoželjno občinstvo predstavljal Kino Šiška (festival pa se v naslednjih dveh dneh širi po celi Ljubljani – vse do Ljubljanskega Gradu). Glasba je bohtela iz vseh kotičkov, kjer pa je bil prostor za tišino, so ga napolnili predstavniki založb, agenti, ljubitelji glasbe in glasbeniki za pogovore.

"Zdi se mi, da je to še ena razlika MENT-a v primerjavi z nekaterimi evropskimi 'showcase' festivali, da se je veliko domačega občinstva že pri prvih izdajah lotilo tega raziskovanja, kar se mi zdi zelo dobro. Vedno smo znali najti neke skupine, da so obiskovalci festivala našli nekaj zase. Navdušen sem, ker so ljudje pripravljeni kupiti vstopnico in poskušati skupine, ki jih ne poznajo. Na začetku sem poslušal kritike, da smo pripeljali 50 skupin in nobenega niso poznali. Zdaj lahko to postane prednost v glasbeni prenasičenosti: da nekdo dela celo leto na izboru skupin, ki jih ljudje ne poznajo, in na koncu zaupajo selekciji festivala. Kritična masa pa je odvisna od festivala – naš festival je še vedno majhen, dogaja se pozimi in na manjših prizoriščih. V zadnjih letih ga na srečo napolnimo, da bi to delali v večjem obsegu, pa mislim, da je širša publika manj zvedava," je dodal Kajzer.

Organizatorji se vsako leto lotijo manjših ali večjih eksperimentov.
Gre za festival, ki je zrastel iz želje, da se predstavi domača scena in povabi k nam sveže tuje nastopajoče ter tujim delegatom predstavi našo domačo glasbeno sceno. "Vsi, ki delamo MENT, živimo v Ljubljani, imamo radi glasbo in smo vpeti vanjo že leta in leta. Nekako vemo, kako se odziva domače občinstvo. Vemo, kdo hodi na koncerte in se mi zdi, da to delamo z nekim entuziazmom. Naš glavni namen je, da ustvarimo festival, kakršnega bi obiskali tudi sami. In poskušamo živeti tudi z lokalno sceno. Ne pripeljemo samo veliko skupin, ampak privabimo tudi veliko domačih akterjev na festival," je poudaril Kajzer.

"Glasbeni okusi so subjektivni, ampak se mi zdi pomembno, da občutiš, kako skupina ustvarja "s srcem" - kakor koli se to sliši klišejsko. Oziroma da težko slišiš podobno skupino drugje ali pa so redke v svojem žanru. Da ne gre nujno za 'spoliran' radijski zvok in ne zvenijo kot 'wanna be', ampak da skupina poskuša prodirati neke meje."

Andraž Kajzer

Med 81 izvajalci je tako težko najti enake, kajti vsak ima neki svoj zaščitni znak. Kar so organizatorji z imeni, kot so Dakh Daughters, Kamaal Williams, Pantaloons in Ermilova dokazovali že prvi večer. Občinstvo pa je vračalo prizadevanje organizatorjev tako, da so že tako majhno dvorano Komuna (kjer so nastopili Lalalar in Pantaloons) napolnili do te mere, da je marsikateri radovednež ostal za steklenimi zidovi.

Morebiti najbolj izstopajoče izmed naštete "začetne postave" festivala so bile prav ukrajinske članice kolektiva Dakh Daughters. Sedmerica, ki v svoj "performans" združuje elemente gledališča in koncerta, je stara znanka podobnih "showcase" festivalov. Nastopile so na primer že na odmevnem nizozemskem festivalu Eurosonic in poljskem festivalu WOMEX.

Tudi tokrat niso prišle na oder brez svojih značilnih belih mask in Katedralo Kino Šiška so spremenile v glasbeno gledališče ekstremov. Od pomirjajoče godalne glasbe do krikov – od tišine do rapanja – vsi ti ekstremi se pri Dakh Daughers zgodijo v manj kot 60 sekundah.

"Jemljemo elemente iz vsega – iz vseh vrst žanrov in dediščine. V skupini je sedem deklet in vsaka ima drugačno osebnost in okus. Vsaka prinese v skupino, kar ji je všeč in to zmešamo skupaj. Tako nastaja naša umetnost. Kot ste lahko zasledili, vse prihajamo iz gledališča, zato imamo veliko zaledje od tam. Tako vkomponiramo v umetnost Shakesperjeve verze in še veliko več. In to je tudi naš način dela – vplive jemljemo iz različnih umetnosti in prenašamo v svoje delo," je povedala članica skupine Tanya Hawrylyuk, sicer klasično izobražena glasbenica, ki se ukvarja z eksperimentalnim gledališčem.

"Ideja za naš nastop se je razvila pred sedmimi leti, ko je ena izmed punc predlagala, da predstavljamo svojo glasbo na tako organiziran način, kot to počnejo v gledališki umetnosti. In obstaja tanka linija, kjer se začne gledališče in konča glasba oz. obratno. Oba elementa sta močno povezana med sabo. Če se poskušamo opredeliti, je zelo težko: smo hkrati glasbena skupina in gledališki kolektiv. To je tisto, kar nas dela edinstvene in zanimive," je poudarila glasbenica, ki jo na odru lahko zasledimo za klaviaturami in godali.

Kot je priznala sama, festivali, kot je MENT, glasbenikom pomagajo, da jih sliši še širše občinstvo. "Seveda je malo drugače, ko nastopaš pred profesionalnim občinstvom, ki ne razmišlja samo o tem, da se zabava, ampak so v službi, da ujamejo najboljšo glasbo. In še vedno je to glasba oz. umetnost - in ko je dobra, je dobra. Na vsakem svojem koncertu želimo z občinstvom deliti energijo, veselje in ljubezen," je zaključila Hawrylyukova.

"Naš festival je še vedno majhen, dogaja se pozimi in na manjših prizoriščih. V zadnjih letih ga na srečo napolnimo, da bi to delali v večjem obsegu, pa mislim, da je širša publika manj zvedava," pojasnjuje Kajzer. Foto: Kino Šiška/Aleš Rosa

Hkrati pa so festivali, kot je MENT, dobra priložnost za pregled trenutnega stanja na glasbenem prizorišču in v poslu. Konferenčni del se tako osredotoča na štiri različna področja: pomen digitalnih pretočnih platform za prenašanje oz. poslušanje glasbe, glasbeno stanje na področju nekdanje skupne države, koncerte in na ostala področja, ki se dotikajo glasbe. "Danes nima smisla, da se usedeš v kombi in greš na koncert, ker bo težko kar nekdo prišel na koncert. Najprej se moraš predstaviti poslušalcem preko spleta. In digitalni svet ponuja najlepšo priložnost za to, samo treba jo je izkoristiti," je delil svoje opazke Kajzer.

V konferenčnem programu bodo sodelovali predstavniki nekaterih najbolj znanih evropskih festivalov, predstavljen pa bo tudi eden največjih slovenskih glasbenih festivalov MetalDays in njihov petletni načrt, kako postati najbolj trajnostno usmerjen evropski festival.