Znanost in tehnologija

Poudarki

  • Piškotki so lahko zelo koristni in včasih nujni
  • Kdo se spomni oranžnih zdravstvenih izkaznic?
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.6 od 22 glasov Ocenite to novico!
Piškotki
Spletni piškotki seveda nimajo nobene zveze s čokoladnim pecivom. Foto: EPA
Poimenovanje piškotki izhaja iz besedne zveze čarobni piškot. V svetu računalništva je čarobni piškot paketek informacij, ki jih en računalnik pošlje do drugega, nazaj pa se vrne nespremenjen. Okoli leta 1994 so strokovnjaki v podjetju Netscape Communications (Netscape je nekdaj zelo priljubljen spletni brskalnik) pripravljali spletno prodajalno za neko ameriško podjetje na način, da bi lahko uporabnik sproti polnil navidezno nakupovalno košarico. Z letom 1995 so piškotki prešli v splošno uporabo. Standardi varovanja zasebnosti na svežem področju takrat še niso bili vzpostavljeni. Računalniki so piškotke privzeto nalagali brez uporabnikove vednosti. Ko je javnost za to izvedela, je izbruhnila precejšnja afera.
Računalnik
Piškotki so bili sprva namenjeni osebnim računalnikom. Foto: EPA
Piškotna pošast
Tako so se spletni nadobudneži ponorčevali iz poimenovanja piškotov in lika piškotne pošasti iz znane TV-oddaje Sezamova ulica. Foto: MMC RTV SLO
Apple iPhone IV in Samsung Galaxy II, pametni telefon, mobilnik
Ker pametni telefoni in tablice postajajo vse pogostejši ter nas spremljajo skoraj povsod (marsikoga tudi na stranišče), o uporabniku povedo veliko. Piškotki so dejavni tudi na teh napravah. Foto: EPA

Dodaj v

Kaj so spletni piškotki?

Nova pravila pri spletni komunikaciji
15. junij 2013 ob 07:30
Ljubljana - MMC RTV SLO, STA

Kar osebna izkaznica pomeni v življenju državljana, v spletnih prostranstvih predstavlja piškotek. No, skoraj.

V soboto vse uporabnike slovenskega dela svetovnega spleta čaka poziv - v takšni ali drugačni obliki - naj se opredelijo do uporabe piškotkov na njihovem spletnem mestu. Tudi na MMC-ju.

Piškotki (angleško cookies) so zelo majhne besedilne datoteke na trdem disku vašega računalnika, pametnega telefona, tablice ali katere koli podobne elektronske naprave. Posamezen piškotek tjakaj shrani spletno mesto, ki ga obiščete. Z njo vas označi in vpiše v svoj "imenik" uporabnikov. Podobno kot EMŠO na osebni izkaznici mali .txt piškotek vsebuje posebno, edinstveno kodo, ki spletni strani pomaga razlikovati med napravami in obiskovalci.

Piškotki seveda niso tako enostavni in počnejo še marsikaj. Z njihovo pomočjo si lahko spletne strani zapomnijo uporabnikove nastavitve, navade, iskane termine, brskalnik, trenutno ločljivost ekrana ... seznam je dolg. Pripelje lahko tudi do neželenih, zasebnih in intimnih področij posameznikovega življenja.

Evropska unija je sprejela direktivo, ki uporabniku daje moč, da o piškotkih sam odloča. V slovensko zakonodajo jo je prinesla lani sprejeta sprememba zakona o elektronskih komunikacijah, uporabljati pa se ureditev začne 15. junija.

Uvedba novih, ostrejših pravil za uporabo piškotkov sovpada z izbruhom ene največjih afer, povezanih z medmrežjem. Kot je razkril žvižgač, nekdanji sodelavec ameriške Cie, lahko Ameriška varnostna agencija (NSA) na svetovnem spletu prestreže "praktično vse". Evropska unija s to potezo kaže na drugačno razumevanje zasebnosti, ki je bolj v prid človekovim pravicam.

Kdo se spomni oranžnih zdravstvenih izkaznic?
Uvedba novih pravil spominja tudi na lokalno, slovensko uvajanje elektronske zdravstvene izkaznice. Se spomnite starih, oražnih knjižic? Ko so jih polagoma nadomeščale plastične kartice s spominskimi čipi, je marsikdo opozarjal na potencialne zlorabe. Na njih so namreč shranjeni številni zelo osebni podatki o zdravju osebe, izdanih zdravilih itd.

... izkazale so se za koristne
Tako kot plastične zdravstvene izkaznice, ki uporabnika storitev pri zdravniku pomagajo identificirati ter s kopico zbranih podatkov analizirati njegove zdravstvene težave, tudi piškotki za uporabnika svetovnega spleta prinašajo marsikaj koristnega. Večina piškotkov je povsem neškodljivih ali celo nujnih za brskanje po svetovnem spletu.

Začasni ali 'večni'
Piškotke delimo na več skupin. Prvi ključ delitve je čas. Nekatere strani vam bodo podarile piškot le za posamezen ogled strani, nato se bo samodejno izbrisal. Takšen piškot omogoča vsaj to, da v spletni trgovini sproti ustvarjate svojo virtualno košarico in na koncu opravite nakup. Druge bodo vanj zapisale samouničitveni ključ, kar pomeni, da se bo odstranil po določenem času (denimo mesecu dni). Lahko pa tega ne storijo in bo piškotkova življenjska doba sovpadala z življensko dobo preostale vsebine trdega diska.

Kdo "ponuja" piškotke?

Drugi ključ delitve je "ponudnik" piškotka. Lahko (in navadno) je to tista spletna stran, ki jo sami obiščete. Običajno to pomaga pri avtomatizaciji prijavnega procesa. Zamudno (in morda tudi tečno) bi bilo, če bi moral posameznik, ki čez dan sprotno preverja e-pošto, vsakokrat vnašati uporabniško ime in geslo.

Obstajajo pa tudi t. i. drugi piškotki, ki koristijo neki tretji entiteti. Primer: obiščete www.stran.com, ki vam poleg svojega lastnega piškotka naloži še piškot strani www.oglasevalec.com. Drugi piškotki so lahko pri zbiranju podatkov precej učinkovitejši (za marsikoga celo preveč). Ti sledenje uporabniku precej razširijo od osnovega početja na enem samem, določenem spletnem mestu. Kjer koli ima www.oglasevalec.com svoje oglase, povsod tam tudi zbira podatke o posamezniku ter ustvarja precej širšo sliko. Takšen primer je, denimo, Google.

Načeloma koristni, včasih nujni
Kaj uporaba piškotkov navadno pomeni v praksi? Če recimo redno obiskujete spletno prodajalno, se vam zaradi uporabe piškotkov ne bo treba vedno znova prijavljati. Vaša izbrana prodajalna bo glede na to, katere izdelke ste si največ ogledovali, kaj ste iskali in nazadnje - kaj ste dejansko kupili - ustvarila vaš osebni profil. Na ta način vam bo ob vsakem obisku lahko učinkoviteje ponudila tisto, kar bržkone dejansko iščete. Svoje spletno mesto bo za vašo sejo prilagajala vašim potrebam ali si zapomnil, kakšne nastavitve imate sami najraje. Tudi na MMC-ju lahko sebi prilagodite, denimo, sestavo vhodne strani.

Podatki seveda zelo zanimajo oglaševalce. Oglas za motorno žago v kvadratku na vrhu spletne strani ima zelo malo smisla, če je v seji 18-letno dekle iz središča Ljubljane. Oglaševalec je v tem primeru vrgel denar skozi okno. Če pa skozi spletno obnašanje ugotovi, da se na drugi strani ne skriva brkati možakar pri 40-tih, temveč mlada študentka, bo oglas prilagodil v nadejano medsebojno korist.

Navsezadnje so ti podatki zelo pomembni za spletne analitike, kot sta Google Analytics in slovenski MOSS. Brez njih ne bi bilo vsakomesečnih podatkov o obiskanosti slovenskih portalov, zabavne trivie in nedvoumne statistike, da Zemljani po medmrežju še največ iščemo s spolnostjo povezane teme.

Slovenski splet je kaplja v oceanu

Slovenski uporabnik ima po novem moč, da se z uporabo piškotkov na vsaki spletni strani posebej sam najprej seznani, nato pa jasno in nedvoumno uporabo dovoli ali pa zavrne. Izjema bodo le tisti piškotki, ki so nujni, da do komunikacije ali storitve sploh pride, če jo je uporabnik zahteval. Slovenska zakonodaja seveda velja le za slovenska podjetja in družbe, slovenski del svetovnega spleta pa je resnično kaplja v svetovni ocean, zato še naprej velja previdnost.

Piškotki sami sicer ne morejo vsebovati zlonamerne kode ali računalniških virusov, so pa lahko zelo invazivni in se trudijo z naprave nagrabiti toliko potencialno zanimivih informacij, kot se le da. Zelo invazivne piškotke (tracking cookies) uporabnik hitro stakne, če po spletu išče bolj deviantne vsebine.

Če bo od novih pravil odstopalo slovensko podjetje, ga utegne kaznovati Urad informacijskega pooblaščenca. Za manjše podjetje, samostojnega podjetnika ali posameznika z dejavnostjo je najnižja zagrožena kazen 300 evrov, za srednje ali veliko podjetje pa 1.000 evrov.

MMC je, kot pojasnjuje urednica uredništva za nove medije Kaja Jakopič, iz nabora piškotkov odstranil vse, ki bi lahko bili vprašljivi. Več o tem v kolumni.

Obširna pojasnila o spremembah na splošno je pripravil tudi Urad informacijskega pooblaščenca.

Al. Ma.
Prijavi napako
Komentarji
adhoc
# 15.06.2013 ob 07:49
"Evropska unija je sprejela direktivo, ki uporabniku daje moč, da o piškotkih sam odloča".

Zakaj pa potem MMC uporabniku ne daje na voljo možnosti, da se z uporabo piškotkov ne strinja? Ponuja mu le možnost "Z nadaljnjo uporabo se strinjate z uporabo piškotkov" in gumb "V redu". Če pa ne izbere "V redu", ima za kazen spodaj ves čas nadležen velik napis, ki noče izginiti. Kje pa je gumb "Ne strinjam se"? Če ima uporabnik "moč, a o piškotkih sam odloča", potem ne bi smel biti tako diskriminiran, ampak bi moral biti obravnavan enakovredno s tistimi, ki se s piškotki strinjajo. Zato pozivam MMC, naj to tudi naredi.
gavra76
# 15.06.2013 ob 08:01
ko se logiram na to stran ostanem logiran dlje casa… in zakaj bi se potrjeval piskotke, ce je pa ze to ok? in tako kot je napisal predhodnik, zakaj nimamo opcije 'ne'
Hijena
# 15.06.2013 ob 07:35
za kontroliranje uporabnikov so fenomenalni
generacija56
# 15.06.2013 ob 08:08
Resnično. V tej banana republiki ničesar ne morejo narediti pošteno!
A je zadeva za vas rešena, če mi prilepite opozorilo?
Kje je možnost izbire?
Tako kot RTV, tudi državi ni jasno, da so uredbe na nivou EU sprejete za ZAŠČITO uporabnika pred sledenjem, ne le za lepljenje obvestil: sledimo vam!
kozorog1973
# 15.06.2013 ob 07:44
jaz ne maram piškotov:)
qwerty99
# 15.06.2013 ob 08:31
Omejevanje piškotkov, ki posegajo v zasebnost, je smiselno. Omejevanje vseh piškotkov, tudi tistih, ki so nujno potrebni za to, da nekaj sploh deluje in nimajo nobene zveze z zasebnostjo, je neumnost.
Andrej Trček
# 15.06.2013 ob 09:01
Na spletnih straneh RTV Slovenija se ne uporablja več t.i. invazivnih piškotkov (Google Analytics, Google Adsense, itd.), ki obiskovalcu spletnih strani sledijo preko spleta (cross-domain tracking) in za katere je potrebno eksplicitno strinjanje uporabnika. Piškotke na podlagi katerih je RTV Slovenija pridobivala analitične podatke in denar od oglaševanja (Adsense) je preprosto - odstranila. Jih ne uporablja več. V tem primeru se je stopilo korak nazaj, v smeri boljše preglednosti in prijaznosti do uporabnika. S klikom na gumb "V redu" se uporabnik le strinja, da RTV Slovenija na spletnih straneh uporablja piškotke, ki omogočajo določene interaktivne / napredne funkcionalnosti (premikanje blokov, prijavo uporabnika, ...) in v nobenem primeru niso za uporabnika škodljivi (uporabniku se ne sledi, ne analizira se njegovega vedenja, ne servira se mu oglasov, ...). Uporabnika se torej le "obvešča", da se piškotke uporablja. S klikom na gumb "V redu" obiskovalec spletnega mesta RTV Slovenija le potrdi, da je seznanjen z uporabo piškotkov in s tem skrije pasico za 2 leti (informacija se zapiše v piškotek :-)). Enako lahko stori tudi s svojim "vedenjem" - če 10x obišče spletno stran RTV Slovenija, se predvideva, da je obvestilo videl, prebral podrobne informacije o piškotkih in obvestilo se avtomatično skrije (tovrstno izjemo dopuščata ZEKom-1 in smernice IP-RS).

RTV Slovenija je ena redkih na slovenskem spletu, ki je ob uveljavitvi določil novele zakona ZEKom-1 stopila korak nazaj in sledila členu zakona. Svoja spletna mesta je sama očistila vseh piškotkov, ki bi bili za uporabnika po ZEKom-1 škodljivi. Tovrstno odločitev se lahko le pozdravi in se jo od javnega servisa tudi pričakuje ! :-)
mobster
# 15.06.2013 ob 10:05
Jaz sem pred kratkim skoraj padel v nezavest, ko je namestnik informacijske pooblaščenke mag. Andrej Tomšič, razlgal za POP TV kaj so piškotki. Je rekel to je tako, kot, da bi vam nekdo v stanovanje namestil kamere in gledal kaj počnete. Pa a je ta človek normalen!? A se sploh zaveda kakšno škodo dela s takšnimi izjavami? Kdo bo odgovarjal za upad obiskanosti spletnih trgovin, zaradi takšnih izjav, ko bodo ljudje, ki ne vejo kaj piškotki so in kakšna je njihova funkcija odvihrali stran, ko se bo pojavil popup, da ta stran pa uporablja piškotke? Saj pravzaprav nihče razen programerjev in redkih izjem ne ve kaj funkcija piškotkov je. In on gre pred celo Slovenijo izjavit takšno kozlarijo. In potem me kliče mati, da ji stran sporoča, da uporablja piškotke in če jo naj raje kar zapre, da ne bo kaj narobe?
SinanFakic
# 15.06.2013 ob 11:41
Bedast zakon do amena.

Sam smatram, da je obvestilo o tem, da stran uporablja piškotke dovolj, pa naj bodo to katerikoli. Če ti kaj ne paše, pa ne uporabljaj te strani več.

Sicer pa, če si toliko brihta, da naložiš in uporabljaš spletni brskalnik, lahko tudi pogruntaš, da lahko piškotke ONEMOGOČIŠ V NASTAVITVAH le tega.

Sunce vam nesposobno, na čelu z govedarji, ki so ta zakon porinili na plano.
qwerty99
# 15.06.2013 ob 09:10
Zahteva, da mora uporabnik potrjevati tudi tiste piškotke, ki ne posegajo v zasebnost, je velika neumnost. Spletne strani bo preplavila množica nadležnih sporočil o tem, druge "koristi" pa ne bo. Uporabniki bomo posredno plačali tudi implementacijo teh sporočil in potrebne predelave spletnih strani. Predvsem bi morali sprejeti zakon, ki nas uporabnike in potrošnike ščiti pred neumnostmi zakonodaje. Ampak to je za našo birokracijo verjetno prehud zalogaj ...
nmes
# 15.06.2013 ob 08:32
piškotek je zame tist ko mama speče, ne pa neko e-sranje..... poneumljanje ljudi....
Andromeda
# 15.06.2013 ob 08:21
V bistvu je vsa svoboda krasnega novega sveta v tem: zdaj imamo končno povsem svobodno možnost, da se sami odločimo o tem, da vemo, da nas kapital nadzoruje. O, hvala za to totalno prostovoljno pripustitev v tvoja neoliberalna nebesa, dragi kapitalobruselj! A se lahko kar prostovoljno uležemo pod giljotino?
marjetki
# 15.06.2013 ob 13:39
"Evropska unija je sprejela direktivo, ki uporabniku daje moč, da o piškotkih sam odloča".

Uporabnik nič ne odloča, to je še eden od nategov, ki ga državni in evropski umotvori izvajajo nad nevednim prebivalstvom, da speljujejo njihovo pozornost na nepomembne teme, da lahko prikrijejo tisto, kar bi državljane zares bolelo. Temu se reče po domače, da mešajo meglo, ker se v megli nič ne vidi, lahko kradeš, izločaš in pobijaš, kolikor te je volja.

Uporabniku se najprej ob prihodu na stran naloži piškotek. Šele potem, ko ima piškotek že naložen ga vprašajo, če želi piškotek. Če klikne ne, je to samo poneumljanje, kajti piškotek so mu že naložili.

Ta direktiva je torej skrajno neumna. Prvič zato, ker za varnost, kolikor se da poskrbeti, skrbijo že razvijalci programske opreme tako, da (vsak brskalnik omogoča varno brskanje oz. lahko izklopi piškotke) vsak progeamerček le ne more spreminjati nastavitev brskalnika v tujem, uporabnikovemu računalniku. Se pravi: če naj izdelovalec spletnih strani upošteva direktivo, mora najprej 'shekati' uporabnikov brskalnik, da mu najprej izklopi piškotke (da mu vklopi varno brskanje), šele potem mu lahko ponudi izbiro med dvema možnostima, kajti, če ima uporabnik v brskalniku omogočene piškotke se le ti tudi naložijo. Razvijalci brskalnikov poskrbijo za zasebnost tako, da povprečnemu programerju skrajno otežijo upravljanje z uporabnikovimi nastavitvami. Po domače, večina programerjev sploh ne zna (niso hekerji) onemogočiti piškotke v tujem brskalniku. Če bodo hoteli, da se direktiva izvaja, bo potrebno naložiti še eno direktivo, ki bo razvijalcem brskalnikov naložila, da naj razvijejo bolj ranljiv brskalnik, da se bo preva direktiva lahko izvajala.

Kdor mi ne verjame naj preveri:
v Mozila firefox počistite piškotke (Orodja/Možnosti/Zasebnost/) in preverite, da imate izklopljeno zasebno brskanje (da dovolite nalaganje piškotkov tam, kjer so potrebni (vsaka spletna trgovina itd.)). Potem greste na neko stran s piškotki. Preden kliknete, da dovolite piškotke preverite, če je piškotek za tisto stran že naložen. Piškotek najdete v Orodja/Možnosti/Zasebnost/Pokaži piškotke.

Na tem svetu je brezmejna samo NEUMNOST! In take direktive so skrajno ŽALJIVE za tiste, ki to neumnost prepoznamo in nam ne gre tako dobro kot tistim, ki jih sprejemajo in so za nameček še neumni!

:)
Tspace
# 15.06.2013 ob 10:09
in kot vedno so spet mimo brcnal s tem zakonom oz. zajebal slovenska podjetja!

Namesto da so obremenili nas, bi lahko mirno napisali da mora vsak brskalnik (chrome, FF,...) uproabnika ki na novo inštalira brskalnik vprašati ali želi da mu avtomatsko namešča cookie, glede na stran ki jo je obiskal!

Koji hurac, nimate jajc nardit tak zakon?
pAznik
# 15.06.2013 ob 10:25
Kaj so nadležni z tem spraševanjem.
Tyson
# 15.06.2013 ob 08:47
Big Brother is watching you.
radioaktiven.si
# 15.06.2013 ob 20:02
Uredba je idiotizem do amena.

Piškote avtomatsko uporablja katerakoli spletna stran, ki ni basic HTML.

Joomla, WordPress, Drupal etc, torej aplikacije na katerih stoji 80% slovenskih spletnih strani, vse uporabljajo session cookies.

Kaj bo slednje pomenilo za ranking evropskih spletnih strani na search engines je nova zgodba, tretja pa je, da bo veliko evropskih firm enostavno migriralo spletne strani na serverje izven evrope.

Ce spletna stran gostuje na ameriskem strezniku, je kot takšna izven EU jurisdikcije, ne glede na to, ali je podjetje registrirani v evropi ali ne.

Slednje je splošna praksa na internetu, kjer npr. so "ilegalne" spletne strani z npr. filmi locirane na strežniških stukturah v Tobagu in kot takšne izven jurisdikcije USA in hollywoodskih avtorskih organizacij.

Direktiva je neumna in luknjasta.
mobster
# 15.06.2013 ob 13:41
@klempo13: takšni kot si ti, je bolje, da nehate uporabljati internet ;) resno
koprcan
# 15.06.2013 ob 09:43
"Spletni piškotki seveda nimajo nobene zveze s čokoladnim pecivom"

uf..koliko let sem živel v zmoti in pričakoval da mi bo računalnik natisnil čokoladni piškotek :( :(
Farmergirl
# 15.06.2013 ob 08:49
Jaz imam zrihtano tako, da mi vse briše niti zgodovine mi ne beleži niti shranjuje ne še manj pa uporabniških imen in kode. Vse lepo po starem in na varen način. Mi gre pa na živce z temi usiljenimi reklamami povsod na netu oziroma na straneh medijev.
x1ijn
# 15.06.2013 ob 12:20
Pre tem novem pravilu sta dve pomanjkljivosti.

1. Spletna stran si ne sme zapomniti če se uporabnik strinja z uporabo piškotkov, tako da na to vprašanje mora odgovoriti ob vsakem obisku.

2. Da si večina spletnih mest napačno razlaga zakon. Odločitev o uporabi piškotkov uporabnik nastavi v brskalniku, ne pa na spletnem mestu.

Pa veselo deskanje :=)
JohnMichxx
# 15.06.2013 ob 11:35
Še ena od EU-uradniških bedarij.......
a-bra-ka-da-bra
# 17.06.2013 ob 08:05
uf..koliko let sem živel v zmoti in pričakoval da mi bo računalnik natisnil čokoladni piškotek :( :(
---------------------

Počakaj na cenovno dostopne 3D tiskalnike :-)
HonkyPonky
# 15.06.2013 ob 12:45
Ko kebe kukuje? :-)
Navadni Nimda
# 15.06.2013 ob 10:28
Jao, kolk enih dezinformacij in nakladanja! Vsi tej piškotki, so sami po sebi povsem neškodljivi. Gre za takele sorte podatkov:

- večina piškotkov je naključno generiranih števil ali znakovnih nizov, tudi pri Google ali Facebook.
- dostikrat so zapisani kaki datumi in časi, recimo čas zadnjega obiska.
- včasih so v piškotkih tudi (recimo) vsebine nakupovalne košarice, da so shranjene, tudi če uporabnik zapre brkljalnik, da lahko nadaljuje z nakupovanjem naslednjič. Ampak tudi za take primere je to najlažje narediti s kodirano sekvenco naključnih števil, ki nič razumljivega ne pove niti za NSA.

V piškotikih na normalnih spletnih mestih (tudi tukaj na RTVSLO) niso NIKOLI zapisani nobeni podatki o uporabniku (kot bi bili recimo uporabniško ime, naslov, barva las, elektronska pošta, itd.), razen morebiti na kakih obskurnih spletnih mestih, kjer prodajajo orožje, otroško pr0nografijo ali ščuvajo k socialistični revoluciji. :D
CC
# 15.06.2013 ob 08:25
Od leta 1995! In se sedaj spomnije te blamaže, da kao krši zasebnost. Samo metanje peska v oči. In denarja nekomu drugemu.
babooon
# 16.06.2013 ob 02:08
Ta zakon je birokratsko seveda pravilen, pa vendar popolnoma neživljenjski! A zdaj bom pa stalno klikal ta obvestila kamorkoli grem? Koliko časa to vzame na leto, 10 minut? x 2.000.0000 slovencev, je res vredno? Lahko bi se rešilo tudi na kakšen drug način.
SinanFakic
# 15.06.2013 ob 13:21
Prej, ko pa ni bilo javno izpostavljeno, a so se ti piškotki ves čas ravno tako uporabljali, ni pa nikogar motilo kajne.

Zanimivo je, to ali se uporabnik strinja ali ne strinja, se ravno v piškotek shrani..
kekik
# 15.06.2013 ob 11:50
Na spletnih straneh RTV Slovenija uporabljamo piškotke, s pomočjo katerih izboljšujemo Vašo uporabniško izkušnjo in zagotavljamo kakovostne vsebine. Z nadaljnjo uporabo se strinjate z uporabo piškotkov. V redu Več o ...

Kje pa je možnost prekliči?
martin112
# 15.06.2013 ob 10:13
Ta zakon so BUČKE, ne piškotki. Ko grem na tujo spletno stran - recimo ameriško, normalno dobim piškotke. Predlagate, da sedaj obiskujem samo slovenske strani, ki po defaultu ne servirajo nobenega piškotka? Ja, sigurno.
gary
# 15.06.2013 ob 08:59
točno to Farmergirl,
za te kčeve reklame pa je... pop up-e me pa nihče nič ne vpraša
erru
# 17.06.2013 ob 18:14
Večina itak pojma nima sploh čemu služijo kukiji, niti jih sploh ne zanima, ampak zaščiteni bi bili pa radi vsi, pa še vse bi imeli zastonj :)

Računalniški analfabeti pač. Musarjeva je pa itak trot.

Zakon je neumen in bo škodljiv celo za slovenski trg in potrošnika, ko ne bo nobene analitike nikjer. Če boste pa kake "škodljive" kukije fasal iz kakih tujih prono spletnih strani, te pa itak še naprej ne bodo spraševali, če se strinjate.

In kaj se bo na konc zgodil. Ja ljudje boste spet jamral nad raznimi spletnimi stranmi, kako so slabe, kako nimajo tega in onega, kok so vsi ponudniki bedni in podobno. Brez kukijev tudi ni boljše uporabniške izkušnje.
a-bra-ka-da-bra
# 17.06.2013 ob 08:02
za kontroliranje uporabnikov so fenomenalni
----------------------------------

Spremlja, ne kontrolira. Noben piškotek ne kontrolira tvojega vedenja, lahko ga samo spremlja.
soncek-zlat
# 16.06.2013 ob 01:06
Piškotki so še okusnejši z Nutelo :D SO pa vselej kalorijska bomba. Še boljši pa so "sledilčevi piškotki z trojansko marmelado. :)) Ti zelo zadanejo. In to tako zelo, da včasih računalnik popizdi od sladkorja!
marjetki
# 15.06.2013 ob 20:11
@Ena ženska

Amerika je tako velika, da še sama sebe nima pod nadzorom, kaj šele, da bi s temi podatki kontrolirala svet. Če pogledam v svoj Gmail račun, me kar strese od groze. Toliko časa ga že imam, da je postal pomemben arhiv, torej ga ne morem zapreti, pa tudi organizira se ga vse težje, ker se maili kar nabirajo. Toliko o kontroli podatkov ...
VinBencin
# 15.06.2013 ob 16:28
Andromeda
lahko se komot vsemu temu kar ti grozi "kapital" preprosto odpoveš. Niti računalnika ne kupiš (ki ti ga prodajajo kapitalisti), niti povezave na net ne plačuješ (spet denar ki gre kapitalistom) in posledično "kapital" ne bo imel nobenih tvojih informacij.
In boš živel "svobodno". Sicer živel tehnološko kot vsaj 1 stoletje nazaj, ampak kaj? Pomembno, da ne boš financiral kapitalistov in kapital te ne bo nadzoroval. Čudaki eni... imeli bi vse kar kapitalizem ponuja, obenem pa ga blatili in slavili sisteme, ki niso človeštvu dali nič.
Ena ženska
# 15.06.2013 ob 15:38
Zakaj ima amerika nadzor nad svetom ?!
dudemcpek
# 15.06.2013 ob 15:06
Praktično vsaka stran uporablja piškotke. Nekatere ene piškotke, nekatere druge, nekatere več, nekatere manj. To je butast zakon, kakor tudi butasta direktiva. Če se že grejo nekaj o obveščanju uporabnikov in skrbi za njihovo varnost in zasebnost, bi preprosto to rešili s promoviranjem ala 'Spletne strani lahko uporabljajo piškotke, če vas zanima kaj to so in kako delujejo, si oglejte *tam in tam* oziroma se pozanimajte sami. Če jih ne želite prejemati, jih lahko onemogočite v svojem brskalniku.' To je to, tako preprosto.
A če hoče nekdo stopiti v trgovino, ga prodajalci zasujejo z obvestili v stilu 'V trgovini imamo video nadzor za večjo varnost vseh nas, preden vstopite nam povejte, ali želite, da imamo kamere vklopljene ali ne?'

A v vseh letih obstoja interneta do zdaj pa EU in držav ni skrbelo za varnost in zasebnost uporabnikov? Haha.
A ta zakon velja samo za spletne strani pravnih oseb (kazni so razpisane samo za pravne osebe)? Haha.
A spletne strani iz celega sveta (razen Slovenije) pa lahko uporabljajo piškotke in nimajo veze z uporabnikovo zasebnostjo? Haha.
95% ljudi pač ni računalniško oziroma internetno 'pismenih', sprejmite to. Pač so prezabiti za učinkovito rabo IT, dejstvo... In na tak način jih ovijat v vato je BUTASTO.
Neverjetno kaj se spomnejo in kako poneumljeno izvajajo svoje direktive.
libby
# 15.06.2013 ob 11:50
@AndrejTrček
S klikom na gumb "V redu" se uporabnik le strinja, da RTV Slovenija na spletnih straneh uporablja piškotke, ki omogočajo določene interaktivne / napredne funkcionalnosti (premikanje blokov, prijavo uporabnika, ...) in v nobenem primeru niso za uporabnika škodljivi (uporabniku se ne sledi, ne analizira se njegovega vedenja, ne servira se mu oglasov, ...).

(http://www.rtvslo.si/piskotki/)
Več o piškotkih:
... Piškotki za oglaševanje
Za oglaševanje na spletnih straneh RTV Slovenija uporabljamo piškotke, ki jih namesti in hrani programska oprema za oglaševanje. To nam omogoča učinkovito prikazovanje in skrivanje oglasov po različnih spletnih straneh. ...
... Spletne strani rtvslo.si ne uporabljajo t. i. "invazivnih" piškotkov, tj. piškotkov, ki bi se uporabljali za zbiranje (in posredovanje) podrobnih podatkov o uporabnikih, oglaševanje, trženje ali v druge namene, ki bi pomenili poseg v zasebnost uporabnikov. ...


Interpretacija o škodljivosti piškotkov, "serviranju" oglasov in oglaševalskih namenih (oglas je vendarle še vedno oglas) ostane posamezniku. Ravno tako bi morala ostati izbira, ki je, ko potegneš črto, ni.
SsDrag
# 15.06.2013 ob 10:42
TSpace, tudi na tujih spletnih straneh je visel/visi to sporočilo, ki zgolj informira.
erru
# 17.06.2013 ob 18:15
Tspace
# 15.06.2013 ob 10:36
ena od rešitev za podjetja z malo več financami je, da lastniki odprejo novo firmo "poštni nabiralnik" v kaki državi ki tega bedastega zakona nima, prenesjo lastništvo spletne strani v last firme iz tujine, in pooblastijo firmo v slo da lahko zgolj opravlja storitve, kot je prejema naročila (recimo spletne trgovine).
Potem pa tega najbolj neumnega sporočila ni več potrebno imeti na strani, ker je lastnik tuja firma!


Drži. Samo izven EU mora bit, pa je.
Bivši uporabnik
# 17.06.2013 ob 09:46
Tisto kar jaz vsak dan, ko neham srfati pobrišem.
x1ijn
# 16.06.2013 ob 14:47
@LightDot

1. uporabniku lahko slediš brez piškotkov. Enkrat ko se prijavi v spletno stran lahko unikatni niz shraniš v naslovno vrstico. Stranski učinek je, da se ta niz shrani v zgodovino brskanja, kar je iz vidika varnosti celo slabše od piškotka.

2. piškotki niso edini mehanizem za shranjevanje podatkov na uporabnikovem računalniku, tako da je zakon pomanjklivo oz. preveč specifično napisan in zaradi tega ne dosega svojega cilja. Torej je nesmiselen.
zokijev_sin
# 16.06.2013 ob 13:37
gary
# 15.06.2013 ob 08:59
Prijavi neprimerno vsebino
točno to Farmergirl,
za te kčeve reklame pa je... pop up-e me pa nihče nič ne vpraša
-----------------
za te pop-up in reklame se uporablja dodatek v brskalniku Ad-block

Kar se pa teh piškotkov tiče, pa je to eno veliko sr.nje, samo da se pobere nekaj denarja in da te dvigne do plafona s temi potrdili.
Še en dokaz glupe EU.
babooon
# 16.06.2013 ob 02:27
Pa da ne štejemo še "man hours", ki jih je bilo treba vložiti v raziskavo in implementacijo te bedarije na spletne strani. Res super za slovensko konkurenčnost.
Demonstracije
# 15.06.2013 ob 20:23
Ah, še ena oslarija iz EU. Prelagati osveščanje prebivalstva na pleča imetnikov in vzdrževalcev spletnih strani. Medtem, ko nekatere države že ukinjajo to bedarijo in se vračajo na stara pota (npr. Anglija), mi šele dobro začenjamo: http://blog.silktide.com/2013/01/the-stupid-cookie-law-is-dead-at-last/

Spraševanje glede kukijev na rtvslo je tudi nateg in ni v skladu z uredbo. Ob vstopu na stran se ti namreč naloži kar 9 različnih kukijev, še preden sploh lahko kaj potrdiš. In to vključno z oglaševalskimi kukiji (ads.rtvslo.si) in kukiji tretjih oseb (hit.gemius.pl).
megan
# 15.06.2013 ob 13:14
Končno sem na mmc prebrala nekaj uporabnega, ne samo o tem, kako politiki uničujejo lastno državo. Zdaj vsaj vem kaj so piškotki, o katerih se toliko govori.
iowa
# 15.06.2013 ob 12:02
včeraj mi je tu na MMC napisalo, če se strinjam z uporabo teh kookijev. in je bila na voljo samo ena možnost in sicer, da se strinjam. in ker se ne strinjam s tem in zato ne bom kliknu na "se strinjam" kaj mi pol preostane? tisto sporočilo je pa pol ure sigurno blo čez četrt ekrana in je blo zelo moteče. RTV malo bolj dosledni bodite in ponudite tudi možnost "se ne strinjam". drugače jaz vidim to kot neko vsiljevanje vaših interesov.
Pionir
# 17.07.2013 ob 17:25
jaz jih pa rad jem
ginza
# 20.06.2013 ob 13:09
"Spletno mesto uporablja piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez piškotkov ne bi mogli nuditi. Z obiskom in uporabo spletnega mesta soglašate s piškotki."
V REDU

Torej, kje je tukaj izbira??
Kazalo