Simboličen začetek gradnje. Foto: BoBo/Žiga Živulović ml.
Simboličen začetek gradnje. Foto: BoBo/Žiga Živulović ml.

"Leta in leta smo čakali na ta dogodek. Čakala je Slovenija, čakala je Evropa, čakale so naše zaledne države, ki imajo Luko Koper za strateško pristanišče, in čakali so državljani, logistika in gospodarstvo," je dejal minister Jernej Vrtovec na gradbišču v Dekanih pri Kopru, kjer so danes podpisali še pogodbo za glavna dela pri projektu drugi tir med Divačo in Črnim Kalom, s tem pa zaznamovali tudi simboličen začetek glavnih gradbenih del.

Drugi tir po novem investicijskem programu vreden manj kot milijardo evrov

Slovenska logistika si v tej neusmiljeni svetovni gospodarski tekmi, ki večkrat poteka na premočenem in težkem igrišču, po Vrtovčevih besedah ne sme več privoščiti poraza. "Ta bi imel daljnosežne negativne posledice za celotno slovensko gospodarstvo. Dovolj je bilo tudi avtogolov in zdaj je čas za gole v nasprotnikovi mreži. Z današnjim dnem smo na tej tekmi izenačili, verjamem, da bomo čez deset let v veliki prednosti," je poudaril.

Minister je še dodal, da je zdaj pomembno predvsem to, da ga zgradimo v roku, transparentno in znotraj finančne konstrukcije. Dela pri drugem tiru morajo biti glede na časovnico končana leta 2025, leto pozneje pa naj bi bil tir predan v uporabo.

Vrtovec je ob robu dogodka napovedal, da bo obiskal vse zaledne države z namenom ugotoviti, kako bi bile lahko dodatno vpletene v razvoj koprskega pristanišča. "Ne želim si, da zaledne države delajo obvode, da v sosednjih lukah v še večji meri najemajo površine in igrajo z drugimi igralci, ne pa z nami," je dodal.

Glede investicijskega programa za projekt drugega tira je minister dejal, da je ta v medresorskem usklajevanju in bo v kratkem obravnavan na vladi. Glede dopolnitve zakona o 2TDK-ju, ki bi predvidela dodaten tir poleg zdaj načrtovanega, pa je Vrtovec pojasnil, da bodo ustrezno dopolnitev zakona vložili še v tem mandatu.

Vrtovec ob začetku gradnje drugega tira
Projekt drugi tir v ustavno presojo, med pobudniki tudi Vili Kovačič

Skupina posameznikov, združenih v neformalni skupini 2TiRailway, zahteva takojšnjo ustavitev projekta gradnje drugega tira železniške proge med Divačo in Koprom. Pobudo in zahtevo za absolutno prednostno presojo ustavnosti in zakonitosti investicije je danes poslala na ustavno sodišče.

Ustavno sodišče naj do dokončne odločitve ter pravnomočnosti odločb in sklepov drugih sodišč in inštitucij v Sloveniji in EU-ju z začasno odredbo ustavi vsa dejanja investicije, piše v ustavni pobudi, pod katero so podpisani Tomaž Štebe, Jože Gorenc in Vili Kovačič, v preteklosti pobudnik več referendumov o drugem tiru. Vložitev pobude utemeljujejo s potrebo po preprečitvi tveganj nepovratno hude nenadomestljive škode, trajnih posledic v okolju in naravi ter prostorsko socialnih in čezmejnih negativnih vplivov, oškodovanja javnega dobrega, javnih sredstev in koristi. Projektu očitajo nezakonitost, nedopustna ravnanja, opustitev dolžnih ravnanj, nestrokovnost, zastarelost in nesmiselnost. Ustavno sodišče naj zato z začasno odredbo vsa dela takoj ustavi, predlagajo. Prav tako se zdi pobudnikom potrebno celovito novo ovrednotenje te in drugih investicij v železniško infrastrukturo. Projekt drugi tir je absolutno predrag ter prometno nepotreben, saj je Italija izstopila, so zapisali. Med drugim mu očitajo, da nima potniških postaj in povezave z Istro.

Prvi mož 2TDK-ja Pavle Hevka (na sredini) je podizvajalcem sporočil, naj se dogovorijo, da bo njihova dela plačeval neposredno naročnik. Foto: BoBo/Žiga Živulović ml.
Prvi mož 2TDK-ja Pavle Hevka (na sredini) je podizvajalcem sporočil, naj se dogovorijo, da bo njihova dela plačeval neposredno naročnik. Foto: BoBo/Žiga Živulović ml.

Mugerli: Stroji so pripravljeni, ekipe so pripravljene

Dela na omenjenem odseku bo za 403,6 milijona evrov izvedel Kolektor CPG v sodelovanju s turškima podjetjema Yapi Merkezi in Özaltin.

"Izvedba projekta ni pomembna le za nas. Vplive čuti celotna slovenska gradbena operativa," je dejal direktor podjetja Kolektor CPG Kristjan Mugerli. Pri tako obsežnem projektu gradbinci ne bodo pridobili le znanja, izkušenj in referenc, ampak bo vpliv po njegovih besedah čutilo celotno slovensko gospodarstvo. Prav tako bo gradnja projekta bistveno pripomogla pri izhodu gospodarstva iz krize po pandemiji covida-19, je prepričan.

"Stroji so pripravljeni, ekipe so pripravljene, zdaj pa nam dovolite, da pokažemo, kaj znamo in kaj zmoremo," je sklenil Mugerli.

Mugerli je še napovedal, da bo, ko se bodo dela začela, na vseh 14 mestih v prihodnjih nekaj letih skupno okoli 1000 delavcev. Sam računa, da bo na gradbišču približno polovica slovenskih in polovica turških delavcev.

Ob tem je direktor Kolektorja CPG ocenil, da je naročnik zelo optimistično nastavil izračun kritične poti. Sami so namreč ugotovili, da bodo morali biti povprečni napredki na posameznem mestu izkopa do štiri metre dnevno, kar je po njegovem zelo zahtevno, a Mugerli verjame, da bo konzorcij to zmogel.

Prvi mož 2TDK-ja Pavle Hevka je na novinarski konferenci po slovesnosti napovedal, da bo na začetku junija objavljen še razpis za tretji sklop del, ki zajema tirne in elektrostrojne naprave. Po njegovem mnenju je pri celotnem projektu še za dobrih 30 milijonov evrov rezerv.

Hevka je ponovil priporočilo podizvajalcem, naj se dogovorijo, da bo njihova dela plačeval neposredno naročnik. Mugerli pa je spomnil, da je že 10 let direktor Kolektorja CPG: "V tem času se je ogromno podizvajalcev zvrstilo. Niti eden ni ostal nepoplačan."

Civilni nadzorniki drugega tira: Odločitve niso sprejete transparentno in gospodarno

Basar Arioglu: Naše podjetje spoštuje lokalne navade

Podpisu je prisostvoval tudi predsednik upravnega odbora podjetja Yapi Merkezi Mustafa Basar Arioglu, ki je poudaril pomen Luke Koper za slovensko gospodarstvo in gospodarstvo zalednih držav ter dodal, da bo drugi tir pristanišču pomagal rasti. "Naše podjetje v vseh državah, kjer deluje, spoštuje lokalne navade, lokalno prebivalstvo in razmere. Trudimo se, da ne poškodujemo okolja, in vedno poskrbimo, da za seboj pustimo dober projekt," je zatrdil.

Kolektorjev konzorcij bo glavna dela opravljal tudi na odseku med Črnim Kalom in Koprom. Ponudil je ceno 224,7 milijona evrov, pogodbo za izvedbo del pa so podpisali 31. marca.
Z današnjim dogodkom so simbolično stekla dela pri največjem infrastrukturnem projektu v državi, katerega vrednost je po novem ocenjena na nekaj manj kot milijardo evrov in za katerega so se prve priprave začele že pred skoraj 25 leti.

Svetovalec koprskega župana: Za zdaj večjih težav s hrupom ni bilo

V javnosti so se pojavili pomisleki o vplivu gradbenih del, predvsem zaradi hrupa, na območje ob prihodnji železniški progi. A svetovalec koprskega župana Danijel Božič je pojasnil, da "zaenkrat ni bilo resnih težav s hrupom". Pri pripravljalnih delih namreč dostopne ceste niso šle do vasi, je pa Božič priznal, da ne more reči, kaj se bo v prihodnje na tem območju dogajalo z miniranjem.

Po njegovih besedah pa težave, ki sproti nastajajo na delovišču, rešujejo skupaj. "Naša osnovna funkcija je, da pazimo in naredimo vse za to, da bi izvajalci, gradbinci in investitor povzročili v tem prostoru čim manj škode in da bi prebivalstvo čim lažje vse to preneslo," je dodal Božič.

Nekaj problemov je tako še odprtih, po drugi strani pa je po Božičevih besedah projekt drugega tira prinesel tudi rešitve za nerešene težave, ki so se vlekle iz drugih projektov, kot je odvodnjavanje Mišje peči ali sanacija betonarne Varda v Dekanih.

Gradnja 2. tira se začenja