Zidarja so za koordinatorja izbrali, ker je izhajal iz največjega gradbenega podjetja. Foto: MMC RTV SLO
Zidarja so za koordinatorja izbrali, ker je izhajal iz največjega gradbenega podjetja. Foto: MMC RTV SLO

Parlamentarna preiskovalna komisija za gradnjo avtocest je danes zaslišala tri priče, nekdanjo direktorico CP-ja Maribor Marijo Žinkovič, nekdanjega direktorja CP-ja Novo mesto Franca Goleta in predsednika upravnega odbora CP-ja Ljubljana Lojzeta Kramljaka. Ta je povedal, da so se mali in veliki gradbeni izvajalci zemonskega sporazuma od začetka držali, dogovor pa je pozneje zvodenel.

"Mala koalicija se ni vrtela v krogu višjih funkcionarjev, splošno znano pa je bilo, da so vsi vedeli za ta sporazum. To ni bila neka vojna tajna, ampak splošno znano, da so se gradbena podjetja med seboj sporazumela," je Kramljak odgovoril na vprašanje predsednika komisije Rada Likarja (SDS) o tem, ali so politični funkcionarji vedeli za sporazum. Pojasnil je še, da so se vsi akterji sporazumeli, da bo glavni koordinator sporazuma prvi mož SCT-ja Ivan Zidar, ker je izhajal iz največje gradbenega podjetja, v glavnem pa so bili koordinatorji direktorji. Tudi po sklenitvi sporazuma naj bi se še sestajali pri Zidarju na sedežu SCT-ja. Zidar naj bi bil po Kramljakovih besedah tudi pobudnik sporazuma.

Zamonski sporazum, da bi dobili posle
Marija Žinkovič iz CP-ja Maribor je pojasnila, da je bil zemonski sporazum res podpisan, a ne zato, da bi si posel kar tako delili, ampak da bi ga sploh dobili. "V letih 1993, 1994 je bilo cestno gospodarstvo v veliki recesiji in smo komaj čakali, da se odprejo programi, kjer bomo do dela prišli. Ko se je odprl avtocestni program, smo moledovali, da naj nam veliki izvajalci odstopijo kaj dela, ker sami nismo mogli nastopiti pri razpisih. Bila je silna muka Zidarja prepričati za delo," je dejala. Pri sporazumu je po njenih besedah šlo samo za to, da so mali izvajalci delo pri avtocestnem programu sploh dobili.

Žinkovičeva je potrdila tudi, da so se mali in veliki izvajalci sešli enkrat na Zemonu in takrat dejansko podpisali sporazum. Pojasnila je, da pri podpisu ali pri pripravah na sporazum ni bil navzoč nihče s prometnega ministrstva, Družbe za avtoceste v RS ali DDC-ja. "Saj pa ja niso bili tako neumni, da bi hodili tja svetit," je dodala.

Gole: V Zemono nisem bil vabljen in sporazuma nisem podpisal
Nekdanji direktor CP-ja Novo mesto Franc Gole je dejal, da v Zemono ni bil vabljen in da sporazuma ni podpisal niti ga ni videl. "Moral sem hoditi na SCT in prositi, da bi bili podizvajalci vključeni v delo na avtocestnem projektu. Cene, ki nam jih je plačal SCT, so bile katastrofalno nizke," je dejal. "Kar mi je znano, so v sporazumu veliki določili, koliko bomo mali delali na avtocestah," je poudaril. Na vprašanje, kdo je bil koordinator med malimi in velikimi izvajalci pri razpisih, je odgovoril, da nikoli ni bilo nobenega koordinatorja. "Obrnili smo se na SCT, da bi radi delali, tam pa so rekli - prizemljite se," je še dodal Gole.

Člani komisije so na seji konec marca določili, da bodo zaslišali 35 prič, med njimi nekdanje ministre za okolje, kmetijstvo in promet ter odgovorne na Darsu in gradbenike. Komisija želi ugotoviti, ali so bili avtocestni projekti izvedeni pregledno, ter razjasniti pogoje in postopke oddaje javnih naročil, izbora ponudb, pogajanj in vsebino ponudb. Komisija bo skušala tudi ugotoviti, ali so bili proračunski viri za gradnjo avtocest porabljeni racionalno, namensko in skladno s predpisi.