... Zakona o medijih v javni razpravi skupaj s predlogi drugih treh medijskih zakonov, ki so prav tako predmet revizije, umakne, saj niso primerni za nadaljnjo obravnavo. S stališči in pobudami SOZ v javni razpravi k predlogu novele ZMed smo pisno seznanili tudi poslance DZ RS.

Po ponovnem skrbnem pregledu predloga novele ZMed se je še utrdilo prepričanje, da predlog novele ZMed na številnih ključnih področjih predlaga nesprejemljive rešitve. Poudarjamo, da področje medijev zahteva ponoven celosten, poglobljen, strokoven premislek, ki se mora nato usklajeno odražati v predlogih sprememb vseh štirih »medijskih« zakonov, ki so predmet revizije.

S 5 % deležem RTV prispevka in posebno obdavčitvijo kabelskih operaterjev, ki bi prizadela končne naročnike, bi se oblikoval največji državni medijski sklad pod neposrednim nadzorom vsakokratne vladajoče politike, namenjen za financiranje medijev (5% RTV prispevka) in še zlasti nepridobitnih televizijskih programov posebnega pomena (nova obdavčitev storitev kabelskih operaterjev), ki bi lahko služil financiranju strankarsko povezanih medijev in na široko odprl vrata klientelizmu in tudi korupciji. Škarje in platno sta po predlogu novele v rokah vsakokratnega ministra za kulturo, ki bi skozi predlagane pristope lahko samovoljno odločal o razdelitvi sredstev. Na ta način se odpira vrata nedopustnemu vplivu vsakokratne vladajoče politične opcije na svobodo in neodvisnost medijev. Namesto da bi zakon na sistemski ravni zagotovil največjo možno mero transparentosti in strokovnosti pri dodeljevanju sredstev, na široko odpira vrata arbitrarnemu odločanju in tudi klientelizmu. Ob tem uvaja nadaljnjo komercializacijo javnega servisa – tudi na škodo drugih subjektov na trgu.

Predlagane spremembe Zakona o medijih (tudi v luči predlaganih sprememb Zakona o RTV Slovenija, Zakona o STA in Zakona o avdiovizualnih medijskih storitvah) bi povzročile gospodarsko škodo nekaterim osrednjim televizijskim medijem in ukinile komercialne radijske mreže, ki so pomemben del slovenske medijske krajine že vrsto let. Sporne so tudi predlagane spremembe na področju koncentracije v medijih, ki jim v delu nasprotuje tudi AVK ter na področju kabelskih operaterjev, ki izdajateljem TV programov odrekajo pravice, ki jim pripadajo po drugih predpisih.

Zato SOZ / SZM poziva predlagatelja, da se predlog novele Zakona o medijih skupaj z ostalimi tremi predlaganimi novelami zakonov na področju medijev umakne. Verjamemo, da s popravki ni mogoče zagotoviti, da bo Slovenija dobila sodoben predpis, ki bo zagotovil primerno pravno okolje in temelje za obstoj in razvoj slovenskih medijev, njihovo svobodo in neodvisnost ter odgovorno in svobodno novinarstvo. Pri ponovnem razmisleku je nujna vključitev strokovne javnosti in deležnikov v vseh fazah postopka - od priprave do končne uskladitve.

S stališči in pobudami SOZ v javni razpravi k predlogu novele ZMed smo pisno seznanili tudi poslance stranke SMC: Janjo Sluga, Gregorja Periča, Moniko Gregorčič, Branislava Rajića, Matejo Udovč, Dušana Verbiča, Igorja Zorčiča in Mojco Žnidarič, poslance stranke NSi: Jožefa Horvata, Aleksandra Reberška, Andreja Černigoja, Ivo Dimic, Blaža Pavlina, Mihaela Prevca in Tadejo Šuštar in poslance stranke Desus: Franceta Juršo, Jurija Lepa, Ivana Hrška, Roberta Polnarja ter Branka Simonoviča, kot tudi vodje poslanskih skupin v DZ RS: Danijela Krivca, SDS, Braneta Golubovića, LMŠ, Matjaža Hana, SD, Mateja Tašner Vatovca, Levica, Mašo Kociper, SAB, Zmaga Jelinčiča Plemenitega, SNS ter Žižo Felice, IMNS. Ob tem smo jih pozvali, da v primeru, da predlogov ne bo umaknil predlagatelj ali Vlada RS, ob vložitvi v DZ RS le-te zavrnejo kot neprimerne za obravnavo.

Dokument Stališča in pobude SOZ – SZM k predlogu novele ZMed v javni razpravi je dostopen na tej povezavi.