Tibor Kalman, napredni urednik in novinar, je čutil moralno dolžnost in politično željo po izpostavljanju družbenih problemov, hkrati pa jih je znal 'zapakirati' v občinstvu privlačno obliko. Prav zato je bilo njegovo delo za United Colors of Benetton skupaj z Olivierom Toscanijem tako provokativno in odmevno. Novembra leta 1990 je v reviji Life zagledal črno-belo fotografijo umirajočega Davida Kirbyja v krogu družine. Skupaj z Benettonom, ki je prispeval zajetno vsoto ustanovi za boj proti aidsu, je družino Kirby in fotografinjo Thereso Frare zaprosil za sodelovanje. Vse drugo je zgodovina. Čeprav so številni obsojali uporabo te fotografije v oglasu, pa je eno gotovo: v številnih državah je bila to prva javna upodobitev aidsa in prvo soočenje javnosti s to uničujočo boleznijo. Foto: United Colors of Benetton
Tibor Kalman, napredni urednik in novinar, je čutil moralno dolžnost in politično željo po izpostavljanju družbenih problemov, hkrati pa jih je znal 'zapakirati' v občinstvu privlačno obliko. Prav zato je bilo njegovo delo za United Colors of Benetton skupaj z Olivierom Toscanijem tako provokativno in odmevno. Novembra leta 1990 je v reviji Life zagledal črno-belo fotografijo umirajočega Davida Kirbyja v krogu družine. Skupaj z Benettonom, ki je prispeval zajetno vsoto ustanovi za boj proti aidsu, je družino Kirby in fotografinjo Thereso Frare zaprosil za sodelovanje. Vse drugo je zgodovina. Čeprav so številni obsojali uporabo te fotografije v oglasu, pa je eno gotovo: v številnih državah je bila to prva javna upodobitev aidsa in prvo soočenje javnosti s to uničujočo boleznijo. Foto: United Colors of Benetton

Zdelo se nam je, da je čas, da ljudje spoznajo resnico o aidsu, in če je Benetton lahko pomagal, tudi prav. Ta oglas je bil zadnja priložnost, da so ljudje videli Davida, da je bil nekoč tu, med nami.

Kay Kirby, Davidova mati
Zadnji trenutki Davida Kirbyja, 1990. Foto: Life/Theresa Frare

Vstopila sem, stala v kotu tiste sobe, tiho, skoraj nepremično, opazovala sem in fotografirala. Takoj po tem sem dojela, da se je pred mano odvilo nekaj resnično neverjetnega.

Theresa Frare

aids, njegov pogled je bil zazrt nekam v onostranstvo.

Mladi moški na fotografiji je bil David Kirby, v zadnjih vzdihljajih so ga obkrožali obupani člani njegove družine. Pretresljiva podoba umirajočega Kirbyja, ki jo je posnela takrat podiplomska študentka novinarstva Therese Frare, je postala ikonična podoba epidemije virusa HIV in aidsa, ki je že dotlej prizadela 12 milijonov ljudi in njihovih bližnjih.

Danes, 20 let po tem, ko je njena fotografija spremenila javno dojemanje te bolezni, epidemija aidsa še vedno pustoši po svetu, Frarova pa je za revijo Life spregovorila o ozadju nastanka te podobe, o mednarodnem škandalu, ki ga je sprožila, ko so jo leta 1992 uporabili kot oglas za modno podjetje United Colors of Benetton, pa tudi o drugih fotografijah, ki jih je posnela pred smrtjo Davida Kirbyja in po njej - fotografijah, ki razkrivajo zgodbo o ozadju ene največjih in najbolj uničujočih epidemij 20. stoletja.

David Kirby je bil dejaven v gibanju za boj proti aidsu. Rodil se je v malem mestecu v Ohiu, kjer je tudi odrasel. Ko je konec 80. let izvedel, da je okužen z virusom HIV, je živel v Kaliforniji in z družino ni imel stikov. Nato pa se je spet povezal s svojimi starši in jim povedal, da bi rad prišel domov, saj si je želel umreti obkrožen z bližnjimi. Kirbyjevi so sina sprejeli odprtih rok.

"Januarja 1990 sem začela podiplomski študij v Athensu na Univerzi v Ohiu," se spominja Frarova, zdaj poklicna fotografinja, ki deluje v Seattlu. "Takoj sem postala prostovoljka v hiši Pater Noster, hospicu za bolnike z aidsom v Columbusu, ki je kakih 50 milj oddaljen od Athensa. Marca sem tam začela fotografirati za študijski projekt in tako sem spoznala osebje in čudovite ljudi, kakršen je bil Peta, ki je bil prostovoljec in je skrbel za Davida."

Več pretresljivih podob, ki jih je Frarova posnela v zadnjih trenutkih Davidovega življenja, si oglejte tukaj.
Ko je slovita fotografija Davida na smrtni postelji, ki jo je posnela Frarova, dobivala priznanja po vsem svetu - tudi nagrado world press photo leta 1991 - je bil Kirby že mrtev. Poslovil se je aprila leta 1990, star 32 let, ne dolgo po tem, ko je Frarova začela fotografirati v hospicu. A veliko več časa je preživela z negovalcem Peto, ki je bil že takrat tudi sam HIV-pozitiven. Frarova je Peto fotografirala celi dve leti, dokler ni tudi on umrl za aidsom v jeseni leta 1992.

Škandal v povezavi z Benettonom
Medtem ko je fotografija Davida v trenutku, ko so ga člani njegove družine tolažili tik pred smrtjo, dobila številna priznanja po objavi v reviji Life, je dve leti pozneje postala razvpita. Oblačilno podjetje Benneton je namreč obarvano različico fotografije uporabilo v provokativni oglaševalski kampanji. To je razburilo številne posameznike in skupine - od katoličanov (menili so, da se slika norčuje iz klasične podobe Marije, ki pestuje Kristusa po njegovem križanju) do borcev proti aidsu (besni so bili zaradi 'korporativne zlorabe smrti z namenom, da bi prodajali majice'). Ugledna angleška ustanova za boj proti aidsu, Sklad Terrenca Higginsa, je pozvala k prepovedi oglasa, označili so ga za žaljivega in neetičnega, vplivne modne revije, kot so Elle, Vogue in Marie Claire, ga niso želele objaviti. Tudi londonski Sunday Times je pozval k bojkotu Benettona, pa čeprav bi to pomenilo manj prihodkov od oglaševanja.

Kirbyjeva družina pa je menila drugače. "Nikoli nismo imeli zadržkov glede tega, da Benettonu ne bi dovolili uporabiti Theresine fotografije v oglasu," je za Life povedala Davidova mati Kay Kirby. "Bila pa sem proti temu, da so vsi govorili, kako nezaslišana je slika, nihče pa ni vedel ničesar o nas ali o Davidu. Moj sin je bolj ali manj umrl zaradi izstradanosti," je Kirbyjeva opisala enega grozljivih učinkov te bolezni. "Zdelo se nam je, da je čas, da ljudje spoznajo resnico o aidsu, in če je Benetton lahko pomagal, tudi prav. Ta oglas je bil zadnja priložnost, da so ljudje videli Davida in videli, da je bil nekoč tu, med nami."

"Na dan, ko je David umrl, sem bila ravno na obisku pri Peti. Bilo je jutro in prišli so po Peto, da je bil lahko z Davidom. Vzel me je s seboj. Bila sem pred sobo in se brigala zase, ko je prišla Davidova mati Kay in mi rekla: 'Želeli bi, da fotografiraš ljudi med zadnjim slovesom od Davida.' Vstopila sem, stala v kotu tiste sobe, tiho, skoraj nepremično, opazovala sem in fotografirala. Takoj po tem sem dojela, da se je pred mano odvilo nekaj resnično neverjetnega," se v reviji Life spominja Theresa Frare.

Sliko je videla milijarda ljudi
"Na začetku," se Frarova spominja časov v hiši Pater Noster, "sem Davida vprašala, ali ga moti, da fotografiram, in rekel je: 'V redu je, samo, da ne gre za dobiček.' Vse do danes nisem vzela nič denarja za to sliko. A David je bil aktivist in želel je, da se razve, kako uničujoč je aids za družine in skupnosti. Po pravici povedano mislim, da se je veliko bolj zavedal tega, kako pomembne bi lahko postale te fotografije," pravi Frarova in doda: "Takrat sem si mislila: 'Ja, seveda, kdo bo pa sploh videl te slike?'"

V zadnjih 20 letih je fotografijo Davida na smrtni postelji po nekaterih ocenah videla milijarda ljudi - po reviji Life in oglasu za Benetton se je pojavila v stotinah časopisov, revij in v televizijskih prispevkih po vsem svetu.

Zdelo se nam je, da je čas, da ljudje spoznajo resnico o aidsu, in če je Benetton lahko pomagal, tudi prav. Ta oglas je bil zadnja priložnost, da so ljudje videli Davida, da je bil nekoč tu, med nami.

Kay Kirby, Davidova mati

Vstopila sem, stala v kotu tiste sobe, tiho, skoraj nepremično, opazovala sem in fotografirala. Takoj po tem sem dojela, da se je pred mano odvilo nekaj resnično neverjetnega.

Theresa Frare