Foto: Le Giornate del Cinema Muto
Foto: Le Giornate del Cinema Muto

Svetovna premiera glasbene partiture za znameniti nemi film Erotikon iz leta 1929, v katerem je nastopila slovenska diva obdobja nemega filma Ita Rina, je v okviru Dnevov nemega filma (Le Giornate del Cinema Muto) zazvenela v Teatru Verdi. Premiera je bila pod taktirko avtorja partiture Andreja Goričarja v živo ob projekciji te filmske mojstrovine v režiji Gustava Machatýja, pri občinstvu pa je požela stoječe ovacije.

Sedemčlanska zasedba odprtega tipa
Še čisto svežo partituro je avtor izvedel z glasbeniki, povezanimi v zasedbo odprtega tipa, ki jo je ustanovil prav za to priložnost in poimenoval Orchestra of the Imaginary. Poleg Goričarja na klavirju in v vlogi dirigenta so nastopili Jakob Bobek na klarinetu, Jan Gričar na saksofonu, Matej Haas in Ana Julija Mlejnik na violini, Valentina Mosca na violi in Milan Hudnik na violončelu.

Člani Orchestra of the Imaginary po premierni izvedbi partiture. Foto: Le Giornate del Cinema Muto
Člani Orchestra of the Imaginary po premierni izvedbi partiture. Foto: Le Giornate del Cinema Muto

Partitura je nastala po naročilu Slovenske kinoteke za slavnostni slovenski premierni projekciji v Cankarjevem domu, ki sta napovedani za 29. in 30. december. Avtor glasbe je po dogovoru s Slovensko kinoteko organizatorjem Dnevov nemega filma izmed svojih del ponudil prav partituro za Erotikon, na festivalu pa je na ogled tudi kopija filma, ki je v lasti Slovenske kinoteke.

Med izvajanjem partiture na Dnevih nemega filma je Goričar nastopil v vlogi pianista in dirigenta. Foto: Le Giornate del Cinema Muto
Med izvajanjem partiture na Dnevih nemega filma je Goričar nastopil v vlogi pianista in dirigenta. Foto: Le Giornate del Cinema Muto

Privlačnost "notranje" tišine ali "notranjega" zvoka filma
"Vse se torej vrti okoli tišine. Glasba se rodi iz tišine. Tišina pa je sestavni del glasbe. Glasba se na koncu vedno povrne v tišino. Če se sploh konča. To je, če je ne slišimo tudi v tišini," je prepričan avtor partiture Andrej Goričar. Erotikon je eden njegovih najljubših filmov in "vanj je zaljubljen" že dolgo časa, saj je ob njem velikokrat nastopal tudi kot improvizator na klavirju. Tudi občinstvo na Dnevih nemega filma ni bilo le navdušeno. Skladatelj je povedal, da se je "veliko ljudi tistega večera zaljubilo v ta film".

Kot pravi Goričar, ga je pri filmu Erotikon vedno nekaj privlačilo, čeprav ne ve natanko, kaj bi to bilo. "Mogoče so to tenkočutni prizori, kot je kapljica, ki polzi po okenski šipi in izginja, tako kot v prizoru pred tem spolzi in izgine noč dveh ljubimcev, ki se ne bo nikoli več vrnila. Morda pa me privlači zato, ker najpomembnejše stvari v njem izgovori tišina. Pa ne tišina kot odsotnost decibelov, ampak "notranja" tišina ali "notranji" zvok filma," je razložil svoje "slišanje" te neme mojstrovine.

Ob številnih priložnostih, ko sem v preteklosti to filmsko mojstrovino spremljal kot improvizator na klavirju, sem se ji prepustil v temini dvorane. V takih trenutkih, ko je duša drzna, se lahko zgodijo čudovite reči.

Andrej Goričar o Erotikonu

Umetniški opus pianista, skladatelja in aranžerja Andreja Goričarja (1971) sicer sega vse od klasičnih glasbenih oblik do glasbe za film in gledališče. Med drugim je napisal orkestrsko glasbo za nema filma Zora (ZDA, 1924) in V kraljestvu Zlatoroga (1931), ki je krstno izvedbo simfonikov RTV Slovenije z dirigentom Helmutom Imigom doživela leta 2005 ob 100-letnici slovenskega filma. Njegova partitura za prvi evropski celovečerni animirani nemi film Dogodivščine princa Ahmeda (Nemčija, 1926) pa je bila prvič izvedena na Animateki v letu 2010.

Prav tako leta 2010 je Goričar zmagal na mednarodnem tekmovanju skladateljev 2 Agosto v Bologni, kjer je žirijo pod vodstvom velikega Ennia Morriconeja prepričal s svojim delom za klavir in orkester, naslovljenim Ex Anima. Leta 2019 pa je z delom za simfonični orkester z naslovom Mo(uve)ment Mosicaux osvojil prvo nagrado na mednarodnem tekmovanju skladateljev IV International Composition Prize SEM 2019 v Italiji. V preteklosti je prejel tudi študentsko Prešernovo nagrado za izvedbo V. klavirskega koncerta Ludwiga van Beethovna z Orkestrom Slovenske filharmonije.

Pianist, skladatelj, aranžer in profesor Andrej Goričar. Foto: Osebni arhiv
Pianist, skladatelj, aranžer in profesor Andrej Goričar. Foto: Osebni arhiv

Dolgoletni kinotekin hišni pianist
Goričar je od leta 1996 hišni pianist Slovenske kinoteke, s svojimi skladbami ali z improvizacijo na klavirju pa je pospremil bogat repertoar neme filmske klasike doma, v Evropi in ZDA. Prav glede filma Erotikon je dejal, da se je ob številnih priložnostih, ko je "v preteklosti to filmsko mojstrovino spremljal kot improvizator na klavirju, prepustil v temini dvorane. V takih trenutkih, ko je duša drzna, se lahko zgodijo čudovite reči."

Od leta 2002 piše tudi glasbo za gledališče, omenimo lahko med drugim predstave Vihar, Nosorogi, Plemeniti meščan, Hamlet, Stekli psi in Platonov. Od lani je dejaven tudi kot profesor na Konservatoriju za glasbo in balet v Ljubljani.

Orkestrska spremljava filma Erotikon na Festivalu nemega filma v Pordenonu