Oblikovalka Ljubica Suna Čehovin je na osnovi Plečnikovih načrtov naredila sodobne, lepe in uporabne predmete. Foto: Osebni arhiv Ljubice Sune Čehovin
Oblikovalka Ljubica Suna Čehovin je na osnovi Plečnikovih načrtov naredila sodobne, lepe in uporabne predmete. Foto: Osebni arhiv Ljubice Sune Čehovin

Plečnikova arhitektura mi kot prišleku ni bila blizu. Potem sem pomislila na njega kot na običajnega človeka, da bi ga lahko nekako omilila, premagala njegovo strogost. Poglobila sem se v njegovo gradivo in nekako sva postala velika prijatelja. Na koncu je nastala zelo osebna kolekcija, v kateri si zamišljam, da se poznava,

Ljubica Suna Čehovin
false
Nekaj izdelkov iz kolekcije Zajtrk s Plečnikom. Foto: Osebni arhiv Ljubice Sune Čehovin

Gre za golo Plečnikovo delo, za njegove načrte, ki jih je Suna na zelo zanimiv in inovativen način interpretirala, mogoče tudi zato, ker je po rodu iz Srbije. Uporabila je Plečnikove osnovne elemente oz. načrte na zelo privlačen način. Z vsakim tem izdelkom lahko dejansko vzamete Plečnika domov.

Maja Kovač o zbirki izdelkov Zajtrk s Plečnikom
false
Podobno kot je s svojimi izvirnimi izdelki obogatila Plečnikovo hišo, Suna Čehovin želi oplemenititi tudi slovenski šolski sistem s predmetom Kulturna vzgoja. Foto: Osebni arhiv Ljubice Sune Čehovin

Hišo glavnega arhitekta Ljubljane Jožeta Plečnika že pol leta krasijo predmeti, ki jih je oblikovala Ljubica Suna Čehovin. V slovenski prestolnici živi zadnjih 20 let in je Plečnikove načrte prelevila v sodobne, lepe in uporabne skodelice, torbe, predpasnike in zvezke.

Ljubica Suna Čehovin je osamljenost v prvih letih življenja v Ljubljani prelevila v lepe in uporabne predmete z zaščitnim znakom Plečnika. Njeno zgodbo si oglejte v okencu spodaj ali v arhivu oddaj NaGlas! na MMC-ju.

Ljubica Suna Čehovin je po osnovni izobrazbi arheologinja, dela pa kot oblikovalka. Za prihod v Slovenijo se je odločila, ko je spoznala, da se v rodni Srbiji v začetku devetdesetih let zaradi nastalega političnega položaja ni več počutila dobrodošlo. "Bila sem preprosto proti vsemu, kar se je tedaj dogajalo v Srbiji, in nisem hotela biti tam. Nisem razumela dogodkov, in ker nanje nisem imela vpliva, sem se odločila, da nočem biti več del te realnosti," pove Suna Čehovin.

Pripadati in ne pripadati
Kot vsi, ki se odločajo oditi iz svojega kulturnega okolja, je bila Suna Čehovin prepričana, da se bo s svojimi sposobnostmi in znanjem znašla kjer koli. Slovenijo je doživljala kot logičen cilj zaradi skupne preteklosti v isti državi. Kmalu je spoznala, da so razlike v kulturi vseeno velike: "Ko sem prišla sem, sem se počutila nekako čudno. Kot da pripadam in hkrati ne pripadam sem. In tako sem se osamljena sprehajala po Ljubljani mimo Plečnikove arhitekture, ki te nekako povsod obkroža."

Pionirka avtorskega spominkarstva
Prav Plečnikova arhitektura, ki se ji je zdela na začetku hladna in umetna, je omogočila Suni Čehovin, da bolje spozna in sprejme slovensko kulturno dediščino. Kot pionirki modernega avtorskega spominkarstva (bila je med prvimi, ki so oblikovali spominke v prvi tovrstni trgovini v nekdanji Jugoslaviji Beogradski izlog, op.a.), se ji je utrnila zamisel o izdelavi spominkov na osnovi del tega velikega umetnika, čigar opus zaznamuje Ljubljano. "Plečnikova arhitektura mi kot prišleku ni bila blizu. Potem sem pomislila nanj kot na običajnega človeka, da bi ga lahko nekako omilila, premagala njegovo strogost. Poglobila sem se v njegovo gradivo in nekako sva postala velika prijatelja. Na koncu je nastala zelo osebna kolekcija, v kateri si zamišljam, da se poznava," pove Suna Čehovin.

Izvirno dojemanje Plečnikovega dela
Izvirnost njenih spominkov so prepoznali tudi v spominski Plečnikovi hiši, ki so jo odprli za javnost pred šestimi meseci. Maja Kovač iz Plečnikove hiše je navdušena nad umetnico iz Beograda. "Linija 'Zajtrk s Plečnikom' je za moje pojme edinstvena. Gre za golo Plečnikovo delo, za njegove načrte, ki jih je Suna na zelo zanimiv in inovativen način interpretirala. Mogoče ji je to uspelo tudi zato, ker je po rodu iz Srbije. Uporabila je Plečnikove osnovne elemente oz. načrte na zelo privlačen način. Z vsakim tem izdelkom lahko dejansko vzamete Plečnika domov," pove Kovačeva.

Oblikovanje boljše družbe
Delo Ljubice Sune Čehovin odlikujejo čiste linije brez okrasja. Njeno prepričanje, da mora biti predmet najprej koristen in uporaben, jo je vodilo tudi pri oblikovanju edinstvenega šolskega predmeta: Kulturna vzgoja. "Predmet je nastal po tem, ko sem se naveličala nošenja transparentov po ulicah, ker se na ta način ni spremenilo nič. Začela sem razmišljati, kako lahko osebno sodelujem pri izboljšanju družbe. Zaključila sem, da je to najbolje storiti skozi mlade. Moraš jim pokazati, da so dragoceni, da zmorejo in da znajo," pojasni Suna Čehovin.

Vzgoja proti samocenzuri
Kulturna vzgoja je multidisciplinarni predmet, ki otroke spodbuja, da uporabljajo znanja, ki so jih pridobili v šoli in se tako naučijo kritičnega mišljenja, ki je vse pogosteje samocenzurirano. "Ta predmet ima neko subverzivno noto. Najprej se moraš zavedati samega sebe, šele potem lahko razumeš druge. Ko boš nekega dne volil nekoga, da bo vodil družbo, medtem ko se boš ti ukvarjal z nečim drugim, boš znal razmišljati o tem, kdo je to in zakaj si mu to pravico sploh dal," pove Suna Čehovin.

Vsako presenečenje ima svojo erotiko
Čeprav že leta trka na vrata javnih zavodov in državnih institucij, je razvoj tega šolskega predmeta, ki je zamišljen tako, da bo spremenil družbo, še vedno na začetku. "Vedno je treba izpolniti še dodatni obrazec ali pa so preveč ukalupljeni po vnaprej določenih normah. Danes nihče ne mara presenečenj, meni pa se zdi, da ima vsako presenečenje neko svojo erotiko," pojasni Suna Čehovin.

Odgovornost staršev
Čeprav je šolski predmet Kulturna vzgoja Suna Čehovin zaščitila kot idejo, lahko njegove vsebine vidite kot teme omizij in posameznih predavanj. Čeprav meni, da tudi ta vrsta vzgoje ima svojo vrednost, je prepričana, da brez organiziranega in sistemskega dela ne more priti do pravih sprememb. Pa tudi, da je, dokler Kulturna vzgoja ne pride v šolski sistem, vsak starš odgovoren, da nauči svoje otroke, da cenijo sami sebe in da razmišljajo s svojo glavo.

Plečnikova arhitektura mi kot prišleku ni bila blizu. Potem sem pomislila na njega kot na običajnega človeka, da bi ga lahko nekako omilila, premagala njegovo strogost. Poglobila sem se v njegovo gradivo in nekako sva postala velika prijatelja. Na koncu je nastala zelo osebna kolekcija, v kateri si zamišljam, da se poznava,

Ljubica Suna Čehovin

Gre za golo Plečnikovo delo, za njegove načrte, ki jih je Suna na zelo zanimiv in inovativen način interpretirala, mogoče tudi zato, ker je po rodu iz Srbije. Uporabila je Plečnikove osnovne elemente oz. načrte na zelo privlačen način. Z vsakim tem izdelkom lahko dejansko vzamete Plečnika domov.

Maja Kovač o zbirki izdelkov Zajtrk s Plečnikom