Pripovedovalec, kamišibajkar, ob pripovedovanju menjuje slike, ki prikazujejo dogajanje v zgodbi. Foto: AP
Umetnost kamišibaja: priročnik za ustvarjanje. Foto: Založba Aristej

Ta tradicionalna japonska umetnost gledališča je v zadnjih letih v Sloveniji doživela pravi razcvet. Po zaslugi lutkarice in predavateljice na koprski pedagoški fakulteti Jelene Sitar Cvetko smo dobili tudi prvi priročnik za ustvarjanje pripovedovanih zgodb ob slikah v majhnem odru, naslovljen Umetnost kamišibaja: priročnik za ustvarjanje.

Japonska papirnata drama
Kamišibaj je izvorno japonski izum pripovedovanja zgodb ob slikah v majhnem odru, v njem pa se družijo besedna in likovna umetnost, gledališče, strip in film, je na predstavitvi priročnika povzela Vladka Tucovič s pedagoške fakultete. Kami pomeni japonsko papir, šibaj pa gledališče oziroma dramo.

Kamišibaj premore določene zakonitosti in posebnosti, kot sta na primer kadriranje in montaža, ki ga približujejo filmski umetnosti ali stripu. Foto: EPA

Kot so zapisali pri založbi Aristej, pri kateri je izšel priročnik, je kamišibaj predstavljen kot umetnost, seznanimo se tudi z njegovimi posebnostmi in zgodovinskim razvojem. Vsi, ki bi ga želeli ustvarjati ali z njim nastopati, bodo v knjigi našli nasvete, kako izbrati in ustvariti zgodbo, kako izdelati njen likovni del in butaj oziroma leseni oder, kamor so vložene slike, ter kako nastopiti pred občinstvom.

V zadnjih letih "izbruh" tudi pri nas
Avtorica knjige je bila skupaj z možem Igorjem Cvetkom ena izmed pionirjev kamišibaj gledališča v Sloveniji. Kot je spomnila na predstavitvi, je kamišibaj prišel k nam pred desetletjem, a še pred petimi, šestimi leti je zanj vedelo le malo ljudi, "danes pa je to splošno razširjena beseda".

O priljubljenosti kamišibaja pri nas priča tudi dejstvo, da je produkcija tovrstnih predstav "izbruhnila", tako da vsako leto potekata mednarodni in pregledni državni festival, eden v Piranu, drugi pa v Štanjelu.