V Mini teatru ob svetovnem dnevu lutk pripravljajo brezplačen ogled zgodbe, ki je proglašena za najbolj priljubljeno pravljico vseh časov, Pepelko. Foto: Mini Teater/Miha Fras
V Mini teatru ob svetovnem dnevu lutk pripravljajo brezplačen ogled zgodbe, ki je proglašena za najbolj priljubljeno pravljico vseh časov, Pepelko. Foto: Mini Teater/Miha Fras
Robert Lepage
Kruto ravnanje z lutko v nasprotju z igralcem ni hlinjeno. Kadar ji prerežejo vrvice, jo pretepejo, zasmehujejo, zlorabijo ali razkosajo, se nikoli ne pritoži. Popravijo jo, jo zlepijo in že je na nogah, kot nova. Ta resnica daje lutki veličastno moč, kajti zdi se, da se je zato sposobna spopasti s krutostmi usode in zbrati pogum, ki ga potrebuje za obnovo sveta na ruševinah, v letošnji poslanici piše znani kanadski režiser in gledališki ustvarjalec Robert Lepage. Foto: Mini teater

Lutkovno gledališče je prvi stik otroka z umetnostjo in tukaj je naloga družbe in staršev, da to prepoznajo in vzpodbujajo.

Robert Waltl
Grajsko lutkovno gledališče Sevnica
Na pobudo zakoncev Pungerčič v sodelovanju s sevniškim zavodom KŠTM ustanavljajo Grajsko lutkovno gledališče Sevnica, ki se bo predstavilo na slovesnem odprtju na prvi pomladni dan in na svetovni dan lutk v dvorani Alberta Felicijana na sevniškem gradu z lutkovno predstavo Zajček išče mamico ter s preostalim spremljajočim bogatim programom. Foto: GLG
Kdo je napravil Vidku srajcico, LGL
Robert Waltl in direktor LGL-ja Marjan Gabrijelčič, sicer sekretar pri UNIMA Slovenija, načrtujeta muzej lutk, ki bi na ogled postavil izjemno zbirko, ki jo hranijo LGL in drugi zasebni zbiratelji. Foto: LGL

Lutkovno gledališče je sinteza številnih umetniških zvrsti in s tem ena izmed najkompleksnejših oblik. In to je vredno in nujno slaviti.

Mojca Redjko

Na von Kleistove zasluge za poseben status lutkarstva nas je pred svetovnim dnevom lutk spomnil Robert Waltl, direktor ljubljanskega Mini teatra in predsednik podjetja UNIMA Slovenija. "V njem se ne zrcali le neka paralelna stvarnost, temveč nova stvarnost nasploh, predstavljena skozi materialno, a kateri duh vdahne igralec, katerega pojavnost ni nujno v prvem planu. Lutka ni samo odsev človeka, čeprav se jo poenostavljeno doživlja kot prispodobo človeka ali živali," je dejal direktor teatra, ki poleg drugih lutkam posvečenim hiš po Sloveniji ob današnjem dnevu prireja pester program.

Priznanja za prispevek v slovenski lutkovni umetnosti
V samem Mini teatri bo glavnina dogajanja potekala v ponedeljek, ko bodo po brezplačni lutkovni predstavi Charlesa Perraulta Pepelka podelili tri Pengovove nagrade za poseben prispevek v slovenski lutkovni umetnosti. Nagrada, ki jo podeljuje programski odbor UNIMA Slovenija, letos prejmejo Breda Varl, Matjaž Loboda in Cveto Sever. Priznanje je poleg bienalne Klemenčičeve nagrade najpomembnejše priznanje na področju lutkarstva v Sloveniji.
Brezplačne predstave po Sloveniji
Lutke so v različnih krajih odre zasedle že v soboto, številne predstave pa se nadaljujejo tudi danes. Ogled predstav je brezplačen, za delavnice za otroke pa je treba odšteti simboličen en evro. Danes pripravljajo lutkovne predstave v otroškem kulturnem centru Krice krace v Kranju in v Lutkovnem gledališču Maribor, večina predstav pa bo uprizorjena v Ljubljani. Poleg Mini teatra bodo predstave na različnih lokacijah ponudili še Gledališče Zapik, Gledališče Lutke Zajec, Društvo lutkovnih ustvarjalcev in Lutkovno gledališče Ljubljana (LGL).

Novo Grajsko lutkovno gledališče v Sevnici

V Sevnici bodo svetovni dan lutk proslavili z ustanovitvijo Grajskega lutkovnega gledališča Sevnica, ki je nastalo na pobudo zakoncev Pungeršič in sevniškega zavoda za kulturo, šport, turizem in mladinske dejavnosti. Kot je poudaril Waltl, je Snježana Pungeršič lutkarske izkušnje nabirala v gledališču na Reki.

'Igralec igra vlogo, lutka pa je iskrena'
Mednarodno poslanico je letos pripravil znani kanadski režiser in gledališki ustvarjalec Robert Lepage. Sprašuje se, katera izmed odrskih umetnosti bi bila najučinkovitejša za izražanje katastrofe, kot je bil potres na Haitiju. Dognal je, da lahko to tragedijo najbolje izrazi prav lutka. "Njena moč, ranljivost, v prav tolikšni meri pa tudi moč njene čistosti in nedolžnosti se združujejo v intimno in enkratno vez z gledalcem." Taka solidarnost po njegovih besedah verjetno izhaja iz glavne prednosti, ki jo ima lutka pred človeškim gledališčem in filmom.
"Igralec igra vlogo, lutka pa je iskrena."
Kruto ravnanje z lutko v nasprotju z igralcem ni hlinjeno. Kadar ji prerežejo vrvice, jo pretepejo, zasmehujejo, zlorabijo ali razkosajo, se nikoli ne pritoži. Popravijo jo, jo zlepijo in že je na nogah in kot nova. Ta resnica daje lutki veličastno moč, kajti zdi se, da se je zato sposobna spopasti s krutostmi usode in zbrati pogum, ki ga potrebuje za obnovo sveta na ruševinah, še razmišlja Lepage.
Svetovni dan lutk je praznik umetnosti
Kaj ji pomeni svetovni dan lutk, smo povprašali tudi direktorico Lutkovnega gledališča Maribor, Mojco Redjko, ki pravi, da je to praznik umetnosti. "Umetnost človeškemu vsakdanjiku dodaja 'presežno vrednost', saj ga dviga nad pojavno vrednost pragmatičnega. Salman Rushdie je v mladinskem romanu Harun in morje zgodb kot svarilo dečku, ki išče pravo pot v življenju, zapisal: 'Verjemi svojim očem in kmalu boš zašel v velike težave.' S tem ga usmerja stran od materialnega v najbogatejši svet - domišljije. To je funkcija umetnosti: razpiranje najpomembnejšega "čuta", oči domišljije. Lutkovno gledališče je sinteza številnih umetniških zvrsti in s tem ena od najkompleksnejših oblik. In to je vredno in nujno slaviti," še pravi Redjkova.
Nujnost vrhunskih predstav in vizualne vzgoje že v šolah
Zanimalo nas je, kakšen je obisk lutkovnih predstav v zadnjih letih in koliko se kriza pozna tudi pri delu lutkarjev? "Obisk je manjši, mislim pa, da je to težava celotne družbe," pravi Waltl in dodaja, da gospodarska kriza ne sme biti izgovor za nemarnost in izgubo, ki ju bomo kasneje še dolgo čutili, morda za vedno. V krizi se pojavljajo različni šarlatani, ki ponujajo vrtcem in šolam polamaterske predstave, ki so sicer cenejše, a s svojimi produkti delajo veliko škodo. Po drugi strani pa so javna gledališča subvencionirana ne glede na kakovost predstav, še pravi in dodaja, da so tisti z neodvisne scene v položaju, ko se morajo ves čas dokazovati z vrhunsko kakovostjo in nizkimi cenami, kar je zelo težko.
"Mi namreč iz vstopnin plačujemo igralce, tehniko, ki so v repertoarnih gledališčih pokriti iz javnega denarja. Mislim, da se lahko odnos do lutkarstva spremeni samo z vrhunskimi predstavami in morda drugačnim odnosom do gledališča in z vizualno vzgojo že v šolah."

Lutke so resni sogovorniki
Drugačno stanje opaža direktorica Lutkovnega gledališča Maribor Mojca Redjko, ki pravi, da je obisk lutkovnih predstav velik in upada ne opazi. Po njenem mnenju kaže to na potrebo po tej vrsti gledališča, v Sloveniji predvsem v povezavi z otroki. Lutke jih asociirajo na igro, dopuščajo jim vstop v svet domišljije. "Naša naloga jim je to dopuščati (in jih obenem vzgajati), še bolj odgovorna naloga pa je o tem prepričati tudi odrasle," pravi in dodaja, da lutke niso otročje igračkarije, ampak resni sogovorniki, ki morda še edini zmorejo najti najkrajšo pot do človeškega srca. "Njihova sporočila pa so pomembna. Govorijo o tem, kaj vse je življenje, in ne o tem, kaj v življenju moramo imeti."

Lutkovno gledališče je prvi stik otroka z umetnostjo in tukaj je naloga družbe in staršev, da to prepoznajo in vzpodbujajo.

Robert Waltl

Lutkovno gledališče je sinteza številnih umetniških zvrsti in s tem ena izmed najkompleksnejših oblik. In to je vredno in nujno slaviti.

Mojca Redjko