Rafaelova risba s tušem predstavlja v profilu upodobljenega vojaka v oklepu, s ščitom in mečem v rokah. Foto: Sotheby's
Rafaelova risba s tušem predstavlja v profilu upodobljenega vojaka v oklepu, s ščitom in mečem v rokah. Foto: Sotheby's

Rafaelova risba stoječega vojščaka v oklepu je po mnenju strokovnjakov pomembna dopolnitev opusa tega pomembnega predstavnika italijanske visoke renesanse. Zanimiva je tudi Rubensova študija mladega moškega z dvignjenima rokama, ki ponuja vpogled v proces, v katerem je umetnik razvil kompozicijo za eno ključnih figur na veliki oltarni sliki Dviganje križa, ki jo je leta 1608 naslikal za cerkev sv. Valburge v Antwerpnu.

Po besedah vodje oddelka za risbe starih mojstrov pri dražbeni hiši Sotheby's Gregoryja Rubinsteina "ta izjemno močna študija kaže, kako je Rubens razvil pozo figure". "Občutek, da umetniku gledamo pod prste, medtem ko razvija eno najpomembnejših slik v svoji karieri, je ganljiv. Da bomo študijo ponudili skupaj z Rafaelovo risbo, pa je še posebej razburljivo," pravi.
Flamski velikan je študijo izdelal kmalu po svoji vrnitvi iz Italije konec leta 1608. Čeprav je umetnik vse življenje delal študije figur s kredo, so bile njegove risbe tega tipa v prvih letih po vrnitvi v Antwerpen najbolj impozantne in kiparske. V tem ključnem trenutku je izdeloval figuralne študije, ki so v svoji veličastnosti michelangelovske. Poleg tega je imela risba tega tipa tedaj v njegovem ustvarjanju pomembnejšo vlogo kot kadar koli v njegovi karieri. Tako pomembna Rubensova risba se na trgu ni pojavila že pol stoletja, dražitelji pa pričakujejo, da bodo zanjo iztržili od 2,5 do 3,5 milijona dolarjev.

Rafaelova risba s tušem, za katero pričakujejo, da jo bodo prodali za od 800.000 do 1,2 milijona dolarjev, je nastala v obdobju umetnikove zgodnje kariere v Firencah (okoli 1506). Risba ima na hrbtni strani dva zapisa - eden je iz 16. ali zgodnjega 17. stoletja, drugi pa verjetno iz 19. stoletja, ki oba pričata, da je risba dolgo veljala za Rafaelovo delo. Danes sta komaj berljiva, prebrati pa se ju da le pod infrardečo svetlobo. Risba stroki ni bila znana, ko pa se je pred kratkim pojavila, so jo številni vodilni poznavalci umetnikovega opusa prepoznali kot pomembno zgodnje Rafaelovo delo.

Poleg del renesančnega in baročnega mojstra dražitelji pozornost usmerjajo tudi v zbirko nizozemskih risb in akvarelov iz 18. stoletja. Zbirko 46 nizozemskih risb in akvarelov je v štirih desetletjih zbral ameriški par. Čeprav gre za risbe iz t. i. srebrnega obdobja nizozemske umetnosti, ki so veliko manj znane kot tiste iz 17. stoletja, pa so številne med njimi izjemno kakovostne. Med drugim so v zbirki humorni gvaši in gledališki prizori Cornelisa Troosta, cvetlična tihožitja Jana van Huysuma ter topografske in druge krajine Jacoba Catsa.

Jutranji razhod opitih gospodov
V zbirki je med drugim serija del Cornelisa Troosta, v kateri je Drinkenburg, eno najpomembnejših umetnikovih del, ki je še vedno v zasebni lasti. Zabavno delo prikazuje skupino opitih gospodov, ki se po prekrokani noči ob zori razhajajo pred podeželsko graščino. Gre za kombinacijo gvaša in pastela, ki je bolj ali manj edinstvena za Troosta. Delo ocenjujejo na od 300.000 do 400.000 dolarjev.

Dražbo starih mojstrov hiša Sotheby's napoveduje za 30. januar.