Igor Samobor je leto in pol pred iztekom svojega mandata na čelu SNG-ja Drame Ljubljana nepričakovano odstopil s položaja ravnatelja. Kot razlog navaja zamude in zaplete pri načrtovani obnovi gledališča. Razlogi za odstop niso osebne narave, je poudaril. Odločitev je posledica odlašanja prenove gledališke zgradbe, ki se pojavlja v mandatu ministra za kulturo Vaska Simonitija. Foto: BoBo
Igor Samobor je leto in pol pred iztekom svojega mandata na čelu SNG-ja Drame Ljubljana nepričakovano odstopil s položaja ravnatelja. Kot razlog navaja zamude in zaplete pri načrtovani obnovi gledališča. Razlogi za odstop niso osebne narave, je poudaril. Odločitev je posledica odlašanja prenove gledališke zgradbe, ki se pojavlja v mandatu ministra za kulturo Vaska Simonitija. Foto: BoBo

Samobor se je po odstopu z mesta ravnatelja ljubljanske Drame, za kar je kot razlog navedel nespoštovanje zavez glede prenove gledališke hiše, odzval na navedbe ministra za kulturo Vaska Simonitija v Odmevih na Televiziji Slovenija. Ministru med drugim očita, da je številke glede ocenjene vrednosti prenove navajal iztrgane iz konteksta.

Simoniti je v Odmevih navedel vrsto številk, ki se, kot pravi Samobor, sicer res pojavljajo v dokumentacijah, a v povsem različnih kontekstih. Eno je ocena vrednosti prenove iz leta 2017, pripravljena na podlagi natečajne dokumentacije – 43,7 milijona evrov. Drugo je ocena, nastala na podlagi dokumentacije za pridobitev gradbenega dovoljenja (DGD) po tekočih cenah v gradbeništvu in opreme v letu 2020 – 58,5 milijona evrov.

In tretje je ocena, ki je nastala na podlagi dokumenta, prejetega od ministrstva, ki je zahtevalo racionalizacijo – 44,9 milijona evrov. Vse ocene so brez DDV-ja, ker se ta v osnovnih kalkulacijah zaradi različnih stopenj (material, storitve itd.) ne računa, je pojasnil za STA.

"Odstop Samoborja kaže brati v širšem kontekstu nezaslišanega lomastenja po (živi) kulturi"

Ocena 21 milijonov evrov, ki je zapisana v osnutku Nacionalnega programa za kulturo (NPK), pa ni bila po Samoborjevih besedah "navedena nikoli in nikjer in ni realna in v povezavi s tem projektom nikoli omenjena". Strošek v tej vrednosti se pojavlja v starih dokumentih, in sicer gre za oceno stroška gradbenih in obrtniških del iz leta 1998. Oprema, nadomestni prostori in vse, kar spremlja projekt sanacije, v to oceno (še) ni bilo vračunano.

"Podobno se je zgodilo pri obnovi Opere, ki jo je vodil prav minister Simoniti"
Samobor dodaja, da se je podobno zgodilo pri obnovi Opere, ki jo je vodil prav minister Simoniti. Določil je osnovno vrednost in številke so, kot zdaj vemo, zrasle na podlagi aneksov, ki pa so na koncu zelo zvišali dejansko vrednost investicije. "S projektom celovite prenove Drame smo hoteli preprečiti slabo prakso aneksov, ki so bili potrebni pri procesu prenavljanja Opere, zato je ocena vrednosti projekta prenove Drame višja. A realna," je zapisal.

Samobor je ob odstopu navedel, da še niso prejeli revizije projekta, ki jo je zahteval Simoniti. Minister je namreč v Odmevih povedal, da je revizija na ministrstvo prišla pretekli četrtek, v petek pa so "jo dobili v roke". Ob tem se mu je zdelo zanimivo, da je Samobor odstopil v ponedeljek.

Minister Simoniti pojasnjuje svojo stran zapletov pri prenovi SNG Drama

Samobor pa je ministrovo namigovanje, da naj bi odstopil zaradi revizije, označil za "smešno in populistično". Pojasnil je, da je bila revizija naročena od sveta zavoda in ministrstva, navkljub opozorilom, da projekt "še ni v fazi, ko bi ga lahko ocenjevali, vsaj ne način, ki si ga je minister želel". Na zahtevo ministrstva se je vseeno zgodila. Minister namreč po Samoborjevih besedah poskuša revidirati končno višino vrednosti investicije, ki pa se je na podlagi trenutne dokumentacije ne da izvesti.

"Minister ni prekinil financiranja, niti ni zadržal ali odrekel svoje naklonjenosti"

Konec septembra so po dveh mesecih in pol revizijskih postopkov pričakovali izsledke revizije, kot je bilo obljubljeno, a so namesto nje dobili zahtevo po projektni dokumentaciji za izvedbo gradnje (PZI), ki je še nimajo, ker je bilo projektiranje od ministrstva zaustavljeno.

"Torej gre za začarani krog. Tretji del pogodbe, ki jo je minister Simoniti prekinil, je bil namenjen natančno temu: pridobivanju dokumentacije, ki bi jo minister zdaj hotel revidirati," je zapisal Samobor.

Minister Simoniti je v Odmevih navedel, da je v povezavi s prenovo še vedno nerešenih več vprašanj – ena so v povezavi s parcelami, druga pa s soglasji stanovalcev, ki jih nimajo, poleg tega bi ta investicija šla globoko v zemljo in spodjedala tako Dramo kot sosednjo Nemško hišo.

"Ne drži, da je vprašanje zemljišč nerešeno"
Po Samoborjevih besedah ne drži, da je vprašanje zemljišč nerešeno, ker se bo Drama zidala na parceli, ki je last države, torej njenega ustanovitelja. Drama potrebuje samo služnost za vzpostavitev gradbišča v času gradnje na parceli, ki je med stavbo Drame in t. i. Nemško hišo. Dogovori o služnosti so v sklepni fazi in bi bili že končani, če financiranje ne bi bilo prekinjeno. Prav kmalu se bo dogovor znašel na mizi ministra, ki daje soglasje.

Na ploščadi pred Dramo se je pojavil velik napis Sramota

Projekt po Samoborjevih besedah tudi ne izpodjeda t. i. Nemške hiše. Globina izkopa na območju Drame je omenjena v vseh poročilih in ne posega v območje podtalne vode na tem območju. Ta se giblje na približno 18 metrih globine, projekt Drame pa tako globoko ne sega nikjer, pač pa je do tja in čez segala gradnja Opere. "Le ugibam lahko, ali se minister Simoniti boji slabih izkušenj s podtalnico iz že omenjenega procesa prenove Opere," je zapisal Samobor in dodal, da je predvidena globina Drame prav s to mislijo zmanjšana na 14 metrov, in še to le na omejenem delu.

Takih izjav od ministra za kulturo ne bi pričakoval. To je žalostno. Večina drugih ministrov se vsaj formalno trudi spoštovati svoj resor. Kot sem že dejal: Vsa dokumentacija je na ministrstvu, pošiljamo jo po večkrat, odgovore dobimo zelo redko.

Igor Samobor

Samobor: "Prej bi jaz prosil za večjo transparentnost"
Minister je v Odmevih tudi povedal, da se bo proces prenove Drame nadaljeval, a pod pogoji transparentnosti, jasnosti in nedvoumnosti. Samobor ministrovih pozivov k večji transparentnosti ne razume.

"Prej bi jaz prosil za večjo transparentnost. Tudi po ministrovem soočenju v Odmevih je bilo jasno, da brez prave argumentacije zvrača krivdo na druge, da poskuša populistično vznemiriti javnost z insinuacijami o davkoplačevalskem vložku v kulturo ... češ da kultura ne ve, kaj dela," je zapisal in dodal: "Takih izjav od ministra za kulturo ne bi pričakoval. To je žalostno. Večina drugih ministrov se vsaj formalno trudi spoštovati svoj resor. Kot sem že dejal: Vsa dokumentacija je na ministrstvu, pošiljamo jo po večkrat, odgovore dobimo zelo redko."

Odziv Društva gledaliških režiserk in režiserjev na odstop Samoborja

"Prenova dotrajane gledališke zgradbe SNG Drama Ljubljana je v javnem interesu. Gre za osrednjo slovensko gledališko institucijo, ki nima le izjemnega zgodovinskega in državotvornega pomena, temveč na simbolni ravni predstavlja celotno slovensko umetnost in kulturo.

V Društvu gledaliških režiserjev z ogorčenjem spremljamo zavlačevanje in oteževanje celovite prenove te tako pomembne ustanove. Zgroženi smo nad dejstvom, da se je komunikacija z ministrstvom za kulturo zaostrila in pripeljala do odstopa ravnatelja ljubljanske Drame Igorja Samoborja.

Resnost nastale situacije opozarja na odlašanje in zavlačevanje prenove osrednje slovenske gledališke institucije, ki je nedopustno. Pozivamo odgovorne na ministrstvu za kulturo, da nemudoma omogočijo nemoteno nadaljevanje sanacije dotrajane gledališke zgradbe, ki vse bolj postaja tudi simbol sramotnega odnosa trenutne politične garniture do slovenske kulture."

Podpisan je upravni odbor društva: Mateja Koležnik, Vito Taufer, Dorian Šilec Petek, Ajda Valcl, Nina Ramšak Marković, Tin Grabnar, Maruša Kink, Jaša Koceli in Tjaša Črnigoj.