Slika prikazuje mladega Janeza, odetega v rdečo tuniko, pri počitku Foto: Rembrandthuis
Slika prikazuje mladega Janeza, odetega v rdečo tuniko, pri počitku Foto: Rembrandthuis
Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606-1669), nizozemski slikar in jedkar, velja za eno najpomembnejših osebnosti v evropski umetnostni zgodovini. Foto: EPA

Do zdaj neznano delo Ležeči Janez Krstnik bo v nizozemski prestolnici na ogled do 13. februarja 2011. Slika izvira iz tuje zasebne zbirke in je tokrat prvič na ogled širši javnosti.

Sliko so odkrili leta 1976, vendar je sprva niso prepoznali kot Caravaggiovo delo. Datira v leto 1610 in velja za zadnjo sliko, ki jo je zgodnjebaročni slikar ustvaril tik pred svojo smrtjo. Slika prikazuje mladega Janeza, odetega v rdečo tuniko, pri počitku. Umetnina bo javnosti prvič na ogled točno štiristo let po nastanku.

Caravaggio, skoraj sinonim za chiaroscuro
Michelangelo Merisi, poimenovan Caravaggio po rojstnem kraju svojih staršev pri Bergamu, velja za enega od velikanov umetnosti. Dolgo časa je bil skoraj pozabljen, od sredine 20. stoletja pa doživlja renesanso. Njegova dela so danes del muzejskih zbirk po vsem svetu. S svojo tehniko, znano kot "chiaroscuro", je pisal umetnostno zgodovino in vplival na Rembrandta, Jana Vermeera in Petra Paula Rubensa.

Caravaggio je ustvarjal v Rimu, Neaplju, na Malti in Siciliji. Leta 1606 je moral zaradi umora zapustiti Rim. Umrl je 18. julija 1610 v Porto Ercole severno od Rima. Slika je bila po poročanju muzeja omenjena v njegovi zapuščini, vendar se je v teku stoletij za njo izgubila sled.

Rembrandt, dedič Caravaggia
Prizorišče razstave je ikonično, saj prav Rembrandrt velja za pravega umetniškega dediča Caravaggia. Njune silovite upodobitve močnih čustev, dramatična svetloba in izjemni realizem ju postavljata na sam vrh baročnega slikarstva.

Čeprav Rembrandt najbrži nikoli ni videl enega samega izvirnika Caravaggieve slike, je poznal njegovo delo, saj je bil seznanjen s "caravaggisti iz Utrechta", skupino umetnikov iz tega nizozemskega mesta, ki so v začetku 17. stoletja živeli v Rimu in jih je globoko zaznamoval Caravaggio. Iz njegovega ustvarjanja so si sposojali realističen slog slikanja in izjemno obdelovanje svetlobe (chiaroscuro). Rembrandt pa je to počel na bolj prepoznavno lasten način.