Med izpostavljenimi deli letošnje Ars Electronice je instalacija Cartographies of the Unseen umetnikov Felipa Casteblanca in Lydie Zimmermann. Nastala je v sodelovanju z medijskim kolektivom domorodcev Ñambi Rimai in gledalcem predstavlja območne spopade v jugozahodni Kolumbiji in uporniških gibanj, medtem ko dokumentira miroljubno sobivanje in sožitje med domorodnimi ljudstvi in naravo, ki jo obdaja. Foto: Lydia Zimmermann
Med izpostavljenimi deli letošnje Ars Electronice je instalacija Cartographies of the Unseen umetnikov Felipa Casteblanca in Lydie Zimmermann. Nastala je v sodelovanju z medijskim kolektivom domorodcev Ñambi Rimai in gledalcem predstavlja območne spopade v jugozahodni Kolumbiji in uporniških gibanj, medtem ko dokumentira miroljubno sobivanje in sožitje med domorodnimi ljudstvi in naravo, ki jo obdaja. Foto: Lydia Zimmermann

Na letošnji Ars Eletronici, ki velja za največji festival sodobne umetnosti, tehnologije in družbe v Evropi, bo v petih dneh razstavljenih 3176 projektov iz 98 držav. Do nedelje bodo na sporedu različne razstave, glasbeni projekti, predavanja in izobraževanja ter delavnice. Festival se že leta uveljavlja kot kritično stičišče sodobne umetnosti, ki razmišlja o družbi skozi različne umetniške prakse. Festival z nagradami nika na svetovni ravni predstavlja tudi umetnike in umetnice ter njihova dela, ki po presoji žirije izstopajo v preteklem letu. Dobitniki nagrad v različnih kategorijah so že znani, govorijo predvsem o cenzuri in prekarnem delu na svetovni ravni.

Konferenčni in galerijski program festivala bogatijo tudi slovenske nevladne organizacije: Kulturno središče evropskih vesoljskih tehnologij (KSEVT) in projekt Atol
Kulturno središče evropskih vesoljskih tehnologij (KSEVT) ravno v tem tednu praznuje 11. obletnico razvoja kulturnega vesoljskega programa, katere rezultat bo predstavljen tudi v programu letošnje Ars Electronice v sklopu evropskega projekta More-than-Planet (Več-kot-planet). Projekt, ki ga koordinira ustanovitelj KSEVT in zdaj vodja Waag Space Lab Miha Turšič v sodelovanju s festivalom Ars Electronica, najstarejšo revijo za umetnost in znanost Leonardo ter slovenskim zavodom Projekt Atol, na letošnjem Ars Electronica festivalu v Linzu 8. septembra organizira celodnevno konferenco na temo različnih razumevanj našega planeta. Konferenca nadgrajuje temo letošnjega festivala "Kdo si lasti resnico?" z vprašanjem "Kdo si lasti naš skupni planet?" Odprl jo bo Georg Häusler, direktor za izobraževanje, šport in kulturo pri Evropski komisiji.

Do 10. septembra bo na ogled tudi osrednja tematska razstava z naslovom (Co)Owning More-than-Truth, ki omogoča vpogled v nova razumevanja o okolju in planetu. Umetniška dela na razstavi navigirajo med okoljskimi resnicami, ki izvirajo iz različnih kultur znanj, tako znanstvenih, postkolonialnih kot tudi marginaliziranih in obiskovalcem dajejo pregled nad različnimi praksami mapiranja okolja v odnosu do različnih interesov, zaskrbljenosti in skrbi za okolje. Med razstavljenimi deli so tudi dela slovenskih umetnic Doroteje Dolinšek in Špele Petrič, umetnikov Marka Peljhana in skupine StellaVerde ter platforme za sodobno raziskovalno umetnosti konS, ki je za svoj izobraževalni program konS = PARK prejela častno omembo Prix Ars Electronica, prav tako kot projekt Biobot Zorana Srdića Janežiča.

Od svojih začetkov v Vitanju z gradnjo objekta KSEVT, obsežno razstavo o delu Hermana Potočnika Noordunga, razstavo o dr. Antonu Mavretiču, leta 2014 pa s predstavitvijo vesoljske arhitekture na arhitekturnem bienalu v Benetkah se je leta 2017 program KSEVT-a preselil iz Slovenije v Evropo kjer se je nadaljeval v sodelovanju s sorodnimi organizacijami po Evropi. Na fotografiji predmet v sklopu razstave poligona za raziskovalno umetnost Spektr Z. Foto: Katja Goljat
Od svojih začetkov v Vitanju z gradnjo objekta KSEVT, obsežno razstavo o delu Hermana Potočnika Noordunga, razstavo o dr. Antonu Mavretiču, leta 2014 pa s predstavitvijo vesoljske arhitekture na arhitekturnem bienalu v Benetkah se je leta 2017 program KSEVT-a preselil iz Slovenije v Evropo kjer se je nadaljeval v sodelovanju s sorodnimi organizacijami po Evropi. Na fotografiji predmet v sklopu razstave poligona za raziskovalno umetnost Spektr Z. Foto: Katja Goljat

Dobitniki nagrad Ars Electronice so že znani: veliko pozornosti cenzuri in prekarnemu delu
Od predstavljenih 3176 projektov so največje število našteli v novi kategoriji nova animacija, ki se osredotoča na prelomne animacije na stičišču novih tehnik vizualizacije in novih oblik komunikacije. Preostali kategoriji sta še digitalna glasba in zvočna umetnost ter u19 – ustvarite svoj svet. Od vseh projektov bodo zbrali zmagovalna dela, ki bodo prejela za 10.000 evrov denarne nagrade, medtem ko je zlata nika v kategoriji u19 – ustvarite svoj svet vredna 3000 evrov.

Letos sta nagrado festivala prejeli dve izstopajoči družbenopolitični deli, in sicer 25-minutni video Delivery Dancer's Sphere Ayoung Kim iz Južne Koreje in Unerasable Characters Series, ki ga je podpisuje Winnie Soon. Medtem ko se Kim ukvarja s konkurenco in negotovimi delovnimi razmerami, se Soon loteva cenzure v kitajskem medijskem svetu.

Na fotografiji projekt TX-2: MOONSHADOW ameriške umetnice Adriane Knouf, poskus špekulativne konstrukcije satelitov. Delo želi prikazati, da je mogoče vesoljske misije zgraditi za neobičajno, nepredvidljivo prihodnost v nasprotju s sodobnimi komercialnimi, vojaškimi in ekspanzionističnimi cilji. Foto: Adriana Knouf
Na fotografiji projekt TX-2: MOONSHADOW ameriške umetnice Adriane Knouf, poskus špekulativne konstrukcije satelitov. Delo želi prikazati, da je mogoče vesoljske misije zgraditi za neobičajno, nepredvidljivo prihodnost v nasprotju s sodobnimi komercialnimi, vojaškimi in ekspanzionističnimi cilji. Foto: Adriana Knouf

Južnokorejska umetnica Ayoung Kim se je v svojem delu Delivery Dancer's Sphere poglobila v cvetoče gospodarstvo koncertov. Kombinacija filozofije, topologije in klasične fizike z odličnim vizualnim pripovedovanjem ustvarja zelo uspešen prikaz nastajajočega večplastnega in neobvladljivega sveta, v katerem živimo, je zapisala. Svoje delo je sestavila z uporabo resničnih posnetkov in posebnega ogrodja za programiranje iger game engine. "Zelo me veseli, da žirija ni prepoznala le same tehnologije, ampak tudi vrednost in pomen zgodbe, ki stoji za njo, s problemi tehnološko usmerjene družbe." Svoje delo je sestavila z uporabo resničnih posnetkov in posebnega ogrodja za programiranje iger game engine.

Winnie Soon pa v delu Unerasable Characters Series, za nagrado v kategoriji umetne inteligence in uporabne umetnosti, raziskuje, kako režimi uporabljajo digitalno infrastrukturo za izvajanje cenzure. Poseben poudarek je na Weibu, eni največjih platform družbenih medijev na Kitajskem. Del opusa je tudi več kot 6000 strani dolga knjiga, ki vsebuje 54.064 cenzuriranih objav. Večina dela Soon se nanaša na kulturne posledice digitalnih infrastruktur.

V kategoriji digitalna glasba in zvočna umetnost je žirija nagradila kolektiv Atractor + Semantica Production za video A Tale of Two Seeds: Sound and Silence in Latin America's Andean Plains, dobitnica zlate nike v kategoriji u19 – ustvarite svoj svet pa je delo Verblassende Stimmen Sonje Höglinger.

Festival Ars Electronica znova poteka v Linzu do nedelje, 10. septembra.

Na obisku Ars Electronice, enega najpomembnejših festivalov digitalne umetnosti