Največji izziv za izvajalce javnomnenjskih raziskav je najti reprezentativen vzorec populacije. Foto: RTV SLO
Največji izziv za izvajalce javnomnenjskih raziskav je najti reprezentativen vzorec populacije. Foto: RTV SLO
V družbi Valicon so pri izvajanju anket pozorni na dolžino izvajanja, na dni v tednu, pa tudi na strankarsko uravnoteženost povprašanih. Foto: RTV SLO
Kaj vpliva na predvolilne ankete?

Že sama stopnja sodelovanja v anketah je vse nižja, saj odgovarja le od 35 do 40 odstotkov ljudi, zato je težko pridobiti reprezentativen vzorec. Še pred leti je bila pripravljena odgovarjati okoli polovica klicanih. Številni tako odklonijo sodelovanje, kakor hitro slišijo, da gre za politično anketo. Odgovori so poleg tega lahko pogojeni z vplivnimi dogodki, kakršna so soočenja, ki včasih vplivajo na neodločene volivce.

Prav tako ni vseeno, kdaj je anketa narejena. Odgovori se razlikujejo glede na to, ali so pridobljeni med tednom ali ob koncu, kar Batagelj pojasnjuje s tem, da med tednom pač odgovarjajo ljudje, ki so večino časa doma, medtem kot za konec tedna dobijo tudi odgovore dejavnejše populacije. Tudi število klicev v določeno gospodinjstvo lahko bistveno prispeva k izidom.

Levo usmerjeni raje sodelujejo
Kot zanimivost je Batagelj poudaril tudi to, da je v anketah pripravljenih sodelovati več levo usmerjenih volivcev, kar so ugotovili ob izvajanju vzporednih volitev pri parlamentarnih volitvah leta 2000. Zaradi tega po njegovih besedah ni izključeno, da so vsi rezultati zamaknjeni nekoliko v levo. V družbi Valicon sicer skušajo vprašane glede na njihove strankarske preference čim bolj uravnotežiti.

Upoštevati je treba tudi velik del neodločene populacije. Zlasti mladi med 18. in 35. letom so nagnjeni k temu, da se precej pozno, šele v zadnjih tednih ali celo dnevih, odločijo, komu bodo dali svoj glas. Ravno zadnji teden pa izidov anket ni več dovoljeno objavljati.

Navsezadnje ne smemo pozabiti tudi na to, da na javno mnenje vplivajo tudi sami izidi že narejenih anket.

Kdo bo Peterletov protikandidat?
Dejstvo je, ugotavlja Zenel Batagelj, da trenutno ni mogoče napovedati Peterletovega tekmeca v drugem krogu. Mogoči pa so predvsem trije scenariji: prvič, da vsi tisti, ki so neodločeni med Gasparijem in Türkom v prvem krogu sploh ne gredo na volitve; drugič, taktika pomoči, po kateri neodločeni volivci dajo podporo tistemu, ki mu boljši izid napovedujejo ankete; in tretjič, lahko se aktivirajo do zdaj "zaspani" Türkovi volivci.

E. S.

Kaj vpliva na predvolilne ankete?