Foto: Reuters
Foto: Reuters

Novelo so podprli SDS, SMC, DeSUS, SNS in poslanska skupina nepovezanih poslancev, medtem ko so ji nasprotovali SD, Levica, SAB in LMŠ.

Kot je pojasnil državni sekretar na ministrstvu za infrastrukturo Blaž Košorok, je predlagana novela zakona namenjena predvsem mobilnosti z uporabo digitalnih tehnologij, poenostavitvi sistema subvencioniranih vozovnic in poenostavitvi pridobivanja vozovnice za kategorizirane športnike.

Mihael Prevc (NSi) je prepričan, da bi novela zakona omogočila poenostavitev in digitalizacijo taksistoritev. Uvedba mobilnih aplikacij bi po njegovem mnenju prinesla tudi "prepotrebno transparentnost", saj bi te zaznale morebitne poskuse goljufij.

Mateja Udovč (SMC) je dejala, da se bo z novelo zakona ponudnikom prevoznih storitev omogočilo, da se lahko pri svojem delu oprejo na moderno tehnologijo in tako izboljšajo svojo učinkovitost.

Bojan Podkrajšek (SDS) pa je pojasnil, da v SDS-u predlog novele podpirajo, ker predstavlja velik napredek v smeri digitalizacije in prinaša transparentnost na področju taksiprevozov. Prepričani so, da zakon omogoča, da se bo na področju taksiprevozov spoštovala in tudi upoštevala slovenska delovnopravna zakonodaja. Prav tako novela po njegovih besedah onemogoča ustvarjanje monopolov in ne prinaša nelojalne konkurence. Predlog novele zakona so podprli tudi v poslanskih skupinah nepovezanih poslancev, DeSUS-a in SNS-a.

Vodja nepovezanih poslancev Janja Sluga je prepričana, da bodo spremembe zakona ustvarile nove priložnosti na področju mobilnosti tako za potrošnike kot tudi za podjetnike in bodo pomembno prispevale k ustvarjanju novih delovnih mest. Nepovezane poslance tudi veseli, da so v noveli določene minimalne zahteve in varovalke, ki jih morajo izpolnjevati aplikacije za ponujanje prevozov in sami izvajalci prevozov.

V opozicijskem SNS-u pa menijo, da je skrajni čas, da slovenska politika stopi v korak s časom, je dejal Dušan Šiško. Obenem se jim zdi pomembno, da bodo morala biti tovrstna podjetja registrirana v Sloveniji, kar pomeni, da bodo plačevala davek.

Večina opozicije proti zakonu

Miha Kordiš (Levica) je opozoril, da gre pri predlagani spremembi za lobistično zakonodajo, ki je pripravljena po meri ameriške družbe Uber.

Kot je poudaril, Uber svojih voznikov ne zaposluje, njegova ideja pa je, da se prekarni delavci v platformo vključujejo brez najosnovnejših pravic. Prihod Uberja bo tako po mnenju Kordiša uničil slovenske taksiste in njihove družine.

Glede argumentov o plačevanju davkov je Kordiš izpostavil nedavno novico, da je Uber na Nizozemskem uporabil več kot 50 slamnatih podjetij za izognitev plačilu davkov.

V Levici so zato tudi predlagali dopolnilo k predlagani noveli zakona, da se členi zakona, ki se nanašajo na ta storitveni model, zamaknejo za deset let. Dopolnilo je bilo s 45 glasovi proti in 39 glasovi za zavrnjeno.

Z dopolnilom Levice se je med drugim strinjal Edvard Pavlič (LMŠ), ki je prav tako izrazil prepričanje, da je predlagana novela preveč prilagojena Uberju.

Izpostavil je, da v Sloveniji že imamo podjetja, ki delujejo na podoben način kot Uber, a se zanje ni prilagajala zakonodaja. Opozoril je tudi, da bi se s tem zakonom še povečali prekarizacija in možnost zlorab.

Tina Heferle (LMŠ) pa je med razpravo povedala, da ta zakon ustvarja več odprtih vprašanj, kot pa jih rešuje.

Če bi bil zakon resnično tako dober, kot pravijo predlagatelji, mu po mnenju Dejana Židana (SD) ne bi nasprotovalo toliko deležnikov in civilnodružbenih gibanj. Predlagane rešitve bodo tudi po njegovem mnenju zvišale prekarizacijo delovnih razmerij, platforme, ki se bodo po sprejetju tega zakona lahko uveljavile, pa pomenijo sistem izžemanj delavk in delavcev, je opozoril. Skrb in strah, da se bodo uveljavile oblike dela, ki ne nudijo socialne varnosti, sta po prepričanju Židana upravičena.

Sindikat taksistov bo nadaljeval boj za pravice članov

Pred izidom glasovanja so iz Sindikata delavcev prometa in zvez Slovenije (SDPZ) opozorili, da zakon ni v korist zaposlenim in državnemu proračunu, je pa očitno v korist zagovornikom popolne liberalizacije trga delovne sile in zagovornikom multinacionalk. Iz Sindikata taksistov pri SDPZ-ju pa so sporočili, da se bodo še naprej borili za pravice svojih članov, tudi če danes ne bodo slišani.