Foto: BoBo
Foto: BoBo

Vse več evropskih držav za plačilo avtocestne cestnine uvaja t. i. elektronske vinjete. Po Madžarski, Romuniji in Slovaški so elektronske vinjete, ki jih je mogoče kupiti tudi na spletu, uvedle še Češka, Avstrija in Slovenija.

Spletni nakup elektronskih vinjet večinoma poteka na spletnih straneh upravljavcev avtocest, na spletu pa so se pojavile številne spletne strani, ki voznikom prav tako ponujajo nakup elektronskih vinjet za določene države, in to po višji ceni, kot je uradna.

Pri tem verjetno računajo predvsem na tuje voznike, ki ne vedo, koliko znaša avtocestna cestnina v državah, v katere potujejo oz. jih prečkajo. Tako nekatere spletne strani ponujajo slovenske tedenske vinjete za avtomobile za pet centov manj kot 24 evrov, letne pa za 125,95 evra, čeprav tedenska vinjeta stane 15 evrov, letna pa 110 evrov.

Foto: BoBo
Foto: BoBo

Dars ne sodeluje s posredniki

Na Darsu pravijo, da z nobenim od tovrstnih posrednikov poslovno ne sodelujejo ter da so tudi sami zaznali več neuradnih spletnih strani, na katerih se nepooblaščeno prodajajo slovenske e-vinjete in tudi e-vinjete drugih držav za uporabo avtocest in hitrih cest.

"Te spletne strani praviloma delujejo tako, da se njihov avtor prijavi v našo spletno trgovino, tako kot vsak drugi uporabnik, ki želi kupiti e-vinjeto, ta pa se potem kreira na njegovem uporabniškem računu. Dodatno avtor takšne spletne strani za izvedbo nakupa uporabniku vzporedno zaračuna stroške provizije. V večini primerov uporabniki imajo kreirano e-vinjeto v našem sistemu in drugih težav ni (razen dejstva, da so plačali še visoko provizijo)," na Darsu opisujejo potek prodaje avtocestnih vinjet pri nepooblaščenih spletnih prodajalcih.

"Obstajajo pa tudi prodajalci, pri katerih uporabnik najprej kupi e-vinjeto in hkrati plača e-vinjeto in stroške provizije (izdajo mu samo en račun), potem pa naknadno za tega uporabnika kupijo e-vinjeto v naši spletni trgovini (tako kot vsak drug uporabnik). V teh primerih se lahko zgodi, da uporabniki dejansko nimajo e-vinjete kreirane v našem sistemu (ali je ti posredniki ne kupijo pravočasno v naši spletni trgovini ali pa se pri vnosu podatkov zmotijo). Uporabniki v takem primeru sicer imajo neko potrdilo, ampak jih obravnavamo kot kršitelje, ker e-vinjeta v našem sistemu ni kreirana in zanjo tudi nismo dobili plačila," dodajo.

Na Darsu podatkov o tem, koliko morebitnih lažnih vinjet so odkrili njihovi cestninski nadzorniki, nimajo. "Za nas so to uporabniki avtocestnega omrežja, ki nimajo kupljene e-vinjete in ki jih obravnavamo kot vsakega drugega kršitelja, ne vodimo pa (in ne moremo voditi) posebne evidence. E-vinjeto so kupili pri posredniku, ki ni z nami v nobenem pogodbenem odnosu, in reklamacije lahko urejajo sami s ponudnikom, pri katerem so e-vinjeto plačali," pravijo pri upravljavcu slovenskih avtocest.

Podobne težave z neuradnimi prodajalci vinjet imajo tudi drugi evropski upravljavci avtocest. "Z enakimi težavami se spopada tudi avstrijski upravljavec avtocest (ASFINAG), ki je en primer sprožil tudi na sodišču, vendar je tožbo izgubil. S takimi prodajalci se srečujejo tudi na Slovaškem in Češkem. Tudi v teh državah uporabnike opozarjajo, naj vinjete kupujejo na uradnih prodajnih mestih," pravijo na Darsu.

Dars o nevarnosti nakupa e-vinjet pri nepooblaščenih prodajalcih

"Ponudniki strankam za nakup zaračunajo visoko provizijo (praviloma izdajo dva računa – enega za vinjeto po uradni ceni in drugega za visoko provizijo), pri tem pa kupec nima zagotovila, da je bila e-vinjeta dejansko kreirana v našem centralnem sistemu. Kljub nakupu lahko uporabnik ostane brez veljavne vinjete. To pomeni, da se ob vstopu na naše avtocestno omrežje lahko znajde v prekršku in dobi kazen, čeprav je e-vinjeto takšnemu ponudniku plačal."

V največjem slovenskem avtomobilskem klubu AMZS-ju, ki tudi lahko trži slovenske e-vinjete, pa pravijo le, da so s problematiko seznanjeni in da so v sodelovanju z Darsom o tem obvestili partnerske avtomobilske klube, ki prek njega kot partnerja Darsa prodajajo e-vinjete v tujini.