Gradnja dolenjske avtoceste je trajala nad 20 let. Foto: MMC RTV SLO
Gradnja dolenjske avtoceste je trajala nad 20 let. Foto: MMC RTV SLO
Dars
Bi na Darsu sploh lahko ravnali drugače? Foto: MMC RTV SLO

Kot je povedal predsednik komisije Andrej Vizjak, SDS, so se odločili revizijsko poročilo Računskega sodišča obravnavati še pred 15. marcem, ko se bo iztekel rok za predložitev odziva. Pričakujejo namreč, da bo država zaradi umeščanja v prostor tudi drugih infrastrukturnih objektov verjetno še dolžna izplačati kakšno odškodnino, zato bi radi opozorili na primer slabe prakse.

Člani komisije iz vrst SDS-a so na seji opozorili na po njihovem vrsto osnovnošolskih napak pri pridobivanju zemljišča, čez katerega teče avtocesta. Kot je opozoril Vizjak, država pri pridobivanju zemljišča ni uporabila pravnih sredstev, ki so na voljo. Zvonko Černač pa je med drugim dejal, da je bila odškodnina preplačana desetkratno.

Predsednica uprave Darsa Mateja Duhovnik je povedala, da bodo popravljalne ukrepe izvedli v obsegu in na način, kot ga zahteva Računsko sodišče. Vizjak sicer z njenimi pojasnili ni bil povsem zadovoljen, prav tako ga je zmotilo, da Darsovih nadzornikov na sejo ni bilo. Po njegovih besedah nadzorni svet ugotovitev Računskega sodišča sploh še ni obravnaval.

Dokončne sklepe bo komisija sprejela po izdaji porevizijskega poročila.

Družba oškodovana za okoli dva milijona evrov
Kot je ugotovilo Računsko sodišče, bi moral Dars lastnika zemljišča, kjer poteka odsek avtoceste Pluska-Ponikve, razlastiti, ne pa z njim popisati sporazuma, na podlagi katerega je bila družba za avtoceste oškodovana za okoli dva milijona evrov.

Dars je namreč najprej neupravično priznal milijon in pol evrov odškodnine fizični osebi, nato pa je plačal še 333.000 evrov akontacije dohodnine. Lastnik zemljišča pa zdaj Dars terja še za plačilo dohodnine v višini okoli 209.000 evrov.

Del odškodnine v višini 500.000 evrov je družba za avtoceste zadržala za financiranje gradnje nadvoza, za katerega sta skupaj z ministrstvom za promet z lastnikom sklenila pogodbo o sofinanciranju. Kot navaja Računsko sodišče, je to v nasprotju z zakonom o javnih cestah, ki sklenitev tovrstne pogodbe dovoljuje le z gospodarsko družbo ali podjetnikom.

Podjetje tudi davka ne bo plačalo
Dars je s plačilom odškodnine neposredno na račun fizične osebe trebanjski družbi Avtotransport Kovačič omogočil tudi izognitev plačilu davka od dohodkov pravnih oseb za okoli 200.000 evrov. A celo če bi odškodnino priznali dejanskemu upravičencu, torej družbi, bi še zmeraj ravnali negospodarno, saj je bila pri izračunu škode, nastale zaradi poslovanja Avtotransporta Kovačič na dveh lokacijah, upoštevana obvozna lokalna pot, ne pa novi nadvoz.

Bi v nasprotnem primeru sploh že imeli avtocesto?
V Darsu so po objavi revizijskega poročila sicer zagotovili, da so postopek pridobitve zemljišča vodili skladno s tedaj veljavno zakonodajo, odškodnino za zemljišče pa naj bi izračunal sodni cenilec. V zadnjem času je pogosto slišati tudi mnenja, da avtocesta še zdaj ne bi bila končana, če bi Dars vztrajal pri razlastitivi.

Računsko sodišče je upravi in nadzornemu svetu že naložilo vrsto popravljalnih ukrepov.