Učitelji nimajo učinkovitih vzvodov, da bi se spopadli z nasiljem v šolah, so opozorili udeleženci seje odbora DZ-ja za izobraževanje. Foto: BoBo
Učitelji nimajo učinkovitih vzvodov, da bi se spopadli z nasiljem v šolah, so opozorili udeleženci seje odbora DZ-ja za izobraževanje. Foto: BoBo

Udeleženci seje odbora DZ-ja za izobraževanje, ki so razpravljali o medvrstniškem nasilju v šolah, so opozorili, da bi bilo za uspešno spopadanje z nasiljem nujno zmanjšati število pravilnikov in predpisov v šolah. "Teh je preveč, zato se šole prej ali slej spotaknejo ob njih," je povedal psiholog Kristijan Musek Lešnik, ki ugotavlja, da so šole pri spopadanju z nasiljem pogosto prepuščene same sebi, hkrati pa učitelji ravno zaradi prevelikega števila predpisov ne morejo učinkovito ukrepati.

Z njim se je strinjal tudi ravnatelj Osnovne šole Prule Dušan Merc, ki pravi, da številni pravilniki in predpisi učiteljem jemljejo avtoriteto, posledično pa ne morejo ukrepati učinkovito. "Zaradi toliko pravilnikov namreč prej ali slej stopijo na minsko polje," je opozoril. Težavo vidi tudi v inšpektoratu za šolstvo, ki je "tisti nasilni element, ki onemogoča delovanje učitelja, da bi ukrepal, kot bi moral".

Predstavnik inšpektorata za šolstvo je njegove navedbe zavrnil, ker inšpektorji zgolj izvajajo zakonodajo, ter opozoril, da problem ni v zakonih, ampak v tem, da šole kršijo lastna pravila.

Šole pogrešajo predvidljiv mehanizem
Predsednica sveta Osnovne šole Hinko Smrekar Katarina Bervar Sternad pa si želi, da bi za učinkovito spopadanje z nasiljem v šole vpeljali "neki predvidljiv mehanizem, ki bi se sprožil, ko bi sporočile, da obravnave nekega primera ne zmorejo same".

Inšpektorat za šolstvo opaža, da nasilje v šolah od leta 2005 narašča, večji del pa se pojavlja v urbanih okoljih.

Nekdanja varuhinja človekovih pravic Zdenka Čebašek Travnik je v ta namen predlagala, da bi na ministrstvu sestavili krizno skupino strokovnjakov, ki bi se lahko odzvala v roku 24 ur. Vse ostale potrebne spremembe pa bi se uvedle postopoma. Za postopne spremembe se je zavzel glavni tajnik Sindikata vzgoje, izobraževanja, znanosti in kulture Slovenije Branimir Štrukelj, ki meni, da "pri vzgoji in izobraževanju takojšnje ukrepanje nima takojšnjih učinkov".

Predstavnica Skupnosti centrov za socialno delo Darja Kuzmanič Korva velik del vzrokov za nasilje vidi v družinah. "Veliko težav izhaja iz družin, kjer je prisotno nasilje, zato je treba ta začarani krog nekako prekiniti," je dejala. Specialni pedagog Marko Juhant pa dodaja, da se je treba z nasiljem spopasti že v vrtcu.

Ničelna toleranca do nasilja
S tem, da je nasilje v šolah težava, so se strinjali tudi navzoči poslanci. Irena Kotnik iz SMC-ja je povedala, da je za pojav nasilja odgovorna celotna družba: "To pomeni, da mora biti vsak pri sebi pozoren na svoje vedenje, saj je zgled tisti, s katerim na otroke prenašamo način vedenja." Predsednica NSi-ja Ljudmila Novak pa se je zavzela, da bi šolam podelili več pristojnosti za preprečevanje in zaustavitev nasilja.

Člani odbora so ob koncu seje sprejeli sklep, s katerim podpirajo ministrstvo za izobraževanje pri prizadevanjih za ničelno toleranco do nasilja.