Ranko Rajović je avtor učenja po metodi NTC (Nikola Tesla Center), ki zagovarja pisanje z roko, ker ohranja pomembne možganske funkcije. Foto: MMC RTV SLO
Ranko Rajović je avtor učenja po metodi NTC (Nikola Tesla Center), ki zagovarja pisanje z roko, ker ohranja pomembne možganske funkcije. Foto: MMC RTV SLO

Po nekaterih raziskavah v nekaj evropskih državah ima kar 50 odstotkov otrok, starih šest let, slabše razvito finomotoriko – kar je skrb vzbujajoče, kajti prsti neposredno sodelujejo v oblikovanju možganske skorje; posredno prek asociativnih področij sodelujejo pri oblikovanju korteksa (skorje) v nekaj možganskih režnjih.

Dr. Ranko Rajević, endokrinolog, avtor učenja po NTC-metodi.
Fina motorika mora biti razvita pred šolo, pravi Ranko Rajović, ki je o tem podrobno pisal v knjigah "IQ otroka skrb staršev" in "Razvoj inteligence skozi igro". Obe sta prevedeni v slovenščino. Foto: BoBo

V zadnjih štirih letih je namreč kar 45 ameriških držav sprejelo standard, po katerem lahko učitelji učijo otroke pisanih črk, ni pa to nujno - pisanja oziroma tipkanja jih lahko učijo le na računalniku.

Evropa se spoprijema z nefunkcionalnim znanjem
"Eden izmed osnovnih problemov izobraževanj večine evropskih držav je znižana raven funkcionalnega znanja," pravi za MMC dr. Ranko Rajović, ki v številnih vrtcih in šolah po Sloveniji in še 13 evropskih državah izvaja posebno metodo učenja NTC (Nikola Tesla Center) za spodbujanje učnih zmogljivosti otrok v predšolskem obdobju.

Napačno je odpravljati pisanje črk
"Čas zelo hitro mineva, včasih so se epohalna, stoletna odkritja dogajala enkrat v nekaj desetletjih, danes jih imamo vsako leto ali vsak mesec. Iz tega zornega kota je jasno, da se spremembe dogajajo hitro in da se moramo hitro odzivati, če ugotovimo, da obstaja težava. V želji, da bi učencem pomagali, da se lažje in bolje učijo, včasih delamo napake. Pogosta napaka je, da učence čim manj obremenjujemo. Tako ponekod ukinjajo posamezne dejavnosti in celo učenje pisanja pisanih črk," je komentiral odločitve posameznih ameriških držav.

Prsti oblikujejo možgansko skorjo
Rajović ugotavlja, da ima vse več otrok razvojne motnje in težave z učenjem. Še posebej izpostavlja težave s finomotroriko in z ravnimi stopali: "Po nekaterih raziskavah v nekaj evropskih državah ima kar 50 odstotkov otrok, starih šest let, slabše razvito finomotoriko – kar je srb vzbujajoče, kajti prsti neposredno sodelujejo v oblikovanju možganske skorje; posredno prek asociativnih področij sodelujejo pri oblikovanju korteksa (skorje) v nekaj možganskih režnjih."

Možgani potrebujejo stimulacijo
V možganski skorji so spravljene vse naše kognitivne sposobnosti – če torej v zgodnjem otroštvu izostane stimulacija nekaterih možganskih funkcij, to lahko postane težava pozneje v šoli.
Iz biologije je znano, da so najbolj občutljive funkcije tiste, ki so evolucijsko najmlajše. Med najmlajše sodijo branje, pisanje in računanje. Če obstaja težava – oziroma nezadostna stimulacija v globljih, evolucijsko starejših delih možganske skorje – prihaja do poškodb občutljivih funkcij, kot sta pisanje in računanje, razlaga Rajović.

Trajno zmanjšanje kognitivnih sposobnosti ameriških najstnikov
Pred štirimi leti so v ZDA naredili velike raziskave, po ugotovitvah katerih pri ameriških najstnikih obstaja zmanjšanje živčnih končičev, kar pomeni tudi trajno zmanjšanje kognitivnih sposobnosti. Živčni končiči so kot nekakšne "antene", ki sprejemajo informacije iz možganske skorje in jih procesirajo naprej. Njihovo zmanjšanje pojasnjujejo s tem, da so prejeli manj impulzov iz možganske skorje. Jasno je, da je vse več režnjev možganske skorje, ki niso zadosti stimulirane.

Tehnologija je past
Sodoben način življenja, predvsem tehnologija, lajša življenje, a je to hkrati past, ugotavlja Rajović, ki je že več let dejaven član svetovne organizacije ljudi z najvišjim inteligenčnim količnikom Mensa, znotraj katere je tudi predsednik odbora za nadarjene otroke.

Po nekaterih raziskavah v nekaj evropskih državah ima kar 50 odstotkov otrok, starih šest let, slabše razvito finomotoriko – kar je skrb vzbujajoče, kajti prsti neposredno sodelujejo v oblikovanju možganske skorje; posredno prek asociativnih področij sodelujejo pri oblikovanju korteksa (skorje) v nekaj možganskih režnjih.

Dr. Ranko Rajević, endokrinolog, avtor učenja po NTC-metodi.