Pretekli teden je minil tudi v znamenju pestrega dogajanja na političnem prizorišču. Neuradne informacije o tem, da naj bi premier Janez Janša vodenje zdravstvenega ministrstva prepustil obrambnemu ministru Mateju Toninu, so sprožile dilemo o tem, ali je rotacija pri začasnem opravljanju ministrske funkcije sploh mogoča. Oglasil se je predsednik državnega zbora Igor Zorčič, ki je pojasnil, da to po Poslovniku DZ-ja ni izvedljivo. Na pobudo dela opozicije je razprava tekla tudi o zagotovitvi tajnega glasovanja poslancem in poslankam.

Medtem mesto zdravstvenega ministra ostaja še naprej izpraznjeno – o tem, ali je takšna odločitev sredi epidemije normalna, se je Zorčič pogovarjal tudi z voditeljem Marcelom Štefančičem v nocojšnji oddaji Studio City na Televiziji Slovenija. Ob tem pa se je med drugim odzval tudi na očitke o paralizaciji državnega zbora in legitimizaciji retorike Janše v državnem zboru ter komentiral povezovanje prvaka SMC-ja z novim gibanjem Povežimo Slovenijo.

Igor Zorčič o delu v državnem zboru, glasovanju, nezaupnici

Do zdaj je zaradi covida-19 umrlo 3500 Slovencev. Bi se jim morala premier Janez Janša ali predsednik države Borut Pahor pokloniti vsaj z minuto tišine?

Če kaj, potem se bomo morali vsi preživeli Slovenci pokloniti z minuto tišine, in ne morda s hrupom letal ali čem podobnim.

Govorim o predsedniku Pahorju, premierju Janši, navsezadnje ste tukaj tudi vi. Če sta se predsednik Pahor in predsednik vlade izognila temu, zakaj vi tega ne naredite?

Bojim se, da še nismo priča epilogu epidemije, pojavljajo se nove različice in neko črto bomo potegnili šele takrat, ko bomo v zadostni meri precepljeni in bomo lahko rekli, kakšna je bila epidemija in koliko ljudi je umrlo zaradi nje.

Neko obdobje se je s koncem leta vendarle končalo, ne vem, zakaj bi zdaj čakali, da najprej vsi umrejo ...

Ne bi se mogel strinjati s tem, da je zdaj 31. december tisti datum, ko bi rekel, da naredimo neko rekapitulacijo in potem rečemo, toliko in toliko ljudi je umrlo.

Ugotovili ste, da ministri ne morejo kar rotirati na mestu zdravstvenega ministra, ampak, recimo, če bi to po poslovniku vendarle bilo mogoče, bi se vam zdelo zdaj, v času epidemije, sprejemljivo, da bi si ministri podajali zdravstveno ministrstvo?

Nikakor, imenovanje ministrov je po ustavi poverjeno DZ-ju. Ta ureditev, da če minister odstopi, ga začasno nadomešča predsednik vlade ali neki drugi minister, je izjema od splošne ureditve. Mislim, da moramo vse določbe poslovnika ali ustave brati na tak način, da mora vlada čim prej zapolniti to mesto z ministrom, ki bo imel vsa pooblastila za opravljanje te funkcije.

A se vam zdi normalno, logično, da Slovenija v času epidemije nima zdravstvenega ministra? Imamo 3500 mrtvih, prišla je britanska različica ..

Ne, ni normalno, ampak imamo splet okoliščin, ko je ena izmed strank zapustila vlado in to ministrstvo. To, kar trenutno gledamo na izpraznjenem ministrstvu, je posledica dejanj nekdanjih in morda tudi prihodnjih koalicijskih partnerjev. Upam, da se bo DZ čim prej opredelil do tega, ali podpira to vlado ali ne, in da se čim prej zapolni mesto zdravstvenega ministra.

Ampak vendarle gre tukaj malo tudi za igranje z državnim zdravjem. Janša je ministra Podgorška iz DeSUS-ove kvote obdržal, ministra Gantarja, prav tako iz DeSUS-ove kvote, pa je poslal stran. Lahko bi tudi njega obdržal?

Tukaj ni šlo za voljo predsednika vlade, ampak za odločitev ministrov. Eden se je odločil, da bo ostal v vladi, drugi je odstopil.

Kako si razlagate to, da ni našel nikogar drugega oz. nikogar, o katerem bi obstajal strokoven in političen konsenz?

Ne bi rekel, da ni našel nikogar drugega. Preprosto se koalicija še ni preštela, ker nekateri izmed poslancev dajejo enkrat takšne, drugič drugačne signale. Ko bo jasno, ali ima neki kandidat večino v državnem zboru, takrat verjamem, da bo minister za zdravje tudi imenovan.

Očitajo vam, da ste parlament v nekem smislu paralizirali, da ne odloča več, da o vsem odloča vlada. Kaj pravite na to?
To so neargumentirani očitki, če letijo name osebno, toliko bolj, saj nimam nikakršne moči, da bi paraliziral parlament. Parlament ima vsa pooblastila kakor do zdaj. Zapisana so v ustavi, poslovniku ...

Policijsko uro imajo tudi v drugih državah. Kako to, da o njej drugje odloča parlament, pri nas pa vlada?

To je zelo zanimivo pravno vprašanje. Mi smo v parlamentu – pa ne ta sklic, že prejšnji – dali veliko pooblastil vladi v zakonu o nalezljivih boleznih. Ali je ta zakon skladen z ustavo, je eno vprašanje, ampak dokler je veljaven in dokler ni izpodbit na tej ravni, ima vlada ob epidemiji razmeroma veliko pooblastil.

Ali bi moral po vašem mnenju o podaljševanju takšnih ukrepov odločati parlament?

Mislim, da bi moral o marsičem odločati parlament. Res je parlament v tem pogledu manj operativen, ker se mora sestaviti več ljudi, tako da razprava v povezavi s tem, o čem naj odloča parlament in o čem vlada, je dobrodošla.

Zadnjič se je v parlamentu odvil verbalni dvoboj med poslancem Levice Miho Kordišem in premierjem Janezom Janšo. Očitajo vam, da niste zaščitili poslanca Kordiša, ki ga je premier dvakrat zapored poslal na psihiatrijo.

Sam najprej ščitim integriteto DZ-ja. Meni se v tistem trenutku tudi ni zdelo korektno vprašanje – ne zato, ker se predsednika vlade ne bi smelo vprašati v povezavi z izposojo denarja stranki SDS in podobno, ampak zaradi tega, ker ga je poslanec označil kot kriminalca, ker je rekel, da ima pač neko svojo kriminalno skupino, da je slekel rokavice in podobno, na drugi strani je bil nekoliko zaničljiv, ker je govoril o arestantskih cimrih in podobno. Skratka, to ni besednjak, ki pritiče poslancu. Ne gre za vprašanje Kordiša in Janše, ampak vprašanje državnega zbora in predsednika vlade. Mora biti neka spoštljiva raven vprašanj in odgovorov.

Kaj pa besednjak Janeza Janše?

Besednjak Janeza Janše je enako problematičen, najbolje bi bilo, da bi rekel, da so to nesmisli in bi bila pika.

Po malem ste s tem vendarle legitimirali in normalizirali Janševo retoriko ... Ampak to je njegova retorika. Zadnjič je recimo tvitnil, da bi moral center za socialno delo nekdanjemu šolskemu ministru Jerneju Pikalu odvzeti otroka, ker je bil kritičen do zaprtja šol?

Sam tega, kar je napisal na Twitterju, ne bi mešal s tem, kar je povedal v državnem zboru. Twitter ima svoja pravila, mi imamo svoja.

Ampak gre vendarle za premierja ... Kar napiše na Twitterju, verjetno tudi šteje?

To se mi zdi zanimivo vprašanje, ali s tem legitimiraš neki govor, na primer predsednika vlade, ki ga je podal v odgovoru. Težava DZ-ja je v tem, da ko je enkrat beseda izgovorjena, je izgovorjena. Takrat se lahko vsi opravičujejo, ampak duh je že ušel iz steklenice.

Ali je vaša dolžnost, da poslance zaščitite pred izvršno oblastjo?

Da, absolutno, če do tega pride.

Ali je vaša absolutna dolžnost, da poslancu omogočite glasovanje – bodisi javno bodisi tajno?

Temu ne bi rekel absolutno, odvisno, zakaj poslanec ne more glasovati. Če je poslanec hudo bolan, če je na intenzivni negi, potem mislim, da mora takšen poslanec uživati vse pravice kot pacient in ga državni zbor nima niti pravice vprašati, ali želi glasovati ali ne.

Vaš predsednik stranke Zdravko Počivalšek se povezuje z gibanjem Povežimo Slovenijo. Ali se z njim povezuje le on ali ves SMC z vami vred?

Ves SMC zagotovo ne, ker sam o tem povezovanju ne vem nič kaj več od tega, kar veste vi. Kolikor sem razumel, je šlo za neki pozdravni nagovor. Prioriteta SMC-ja je, da se poveže liberalna sredina. Torej stranke, ki pripadajo grupaciji ALDE, tam pa, če se ne motim, so bolj stranke, ki pripadajo grupaciji EPP.

Rekli ste, da je zdaj, ko v tej vladni koaliciji ni več DeSUS-a, to priložnost za SMC. Priložnost za kaj?

Priložnost za to, da pokaže svoj liberalni obraz, ki je drugačen od obraza konservativnih strank v tej koaliciji.

V stranki ves čas opozarjate na stvari, ki jih počne premier Janša in s katerimi se ne strinjate, kar vendarle vzbuja neko nelagodje, ker mu prav vi omogočate, da počne stvari, s katerimi se ne strinjate.

Poglejte, tako moramo gledati. Na eni strani imamo koalicijski sporazum, ki smo se mu zavezale vse stranke. Mislim, da se ta izvaja, težava je tisto, kar ni zapisano v njem. To si nekatere stranke tolmačijo po svoje, SDS po svoje, NSi po svoje in SMC po svoje. Prihaja do nesoglasij, ampak do teh je prihajalo tudi v prejšnjih koalicijah, do takšnih, da so te koalicije na koncu tudi razpadle.

Že zadnjič vas je kolega Igor Bergant vprašal, koliko poslancev se bo cepilo, ampak ste se odgovoru izognili. Ali že veste, koliko se jih bo cepilo?

Ne vem te številke, upam samo, da bo to cepivo čim prej prišlo tudi do poslancev.

Koliko je zanikovalcev cepljenja med njimi?

To je težko uganiti (smeh).

Za konec imam za vas še eno kratko vprašanje. Kaj bi bili raje – premier vlade ali župan Brežic?

To z županom je zgodba iz leta 2018, za zdaj sem poslanec in predsednik državnega zbora.

Kaj pa premier Slovenije? Ta je bolj aktualna.

Mislim, da Slovenija ima predsednika vlade, na drugi strani pa neko alternativo, ki se ne zmore in ne zmore izoblikovati, in do takrat, ko se kaj drugega ne izoblikuje, bo ostalo tako, kot je.