Somalijski pirati naj bi letos z ugrabitvami ladij zaslužili okoli 150 milijonov dolarjev. Trenutno je v njihovih rokah več kot deset ladij in prek 200 mornarjev. Foto: EPA
Somalijski pirati naj bi letos z ugrabitvami ladij zaslužili okoli 150 milijonov dolarjev. Trenutno je v njihovih rokah več kot deset ladij in prek 200 mornarjev. Foto: EPA
Ugrabljena kitajska ribiška ladja
Pirati ugrabljajo vse - od ribiških, tovornih in luksuznih ladij pa do največjih, kot so tankerji. Foto: EPA

Zaskrbljenost mednarodne skupnosti in okrepljena navzočnost vojaškega ladjevja ob obali Somalije ne moreta ustaviti piratov na njihovih roparskih pohodih predvsem v Adenskem zalivu, a tudi dlje na odprtem morju. Za zdaj še ni jasno, kaj je ugrabljena jemenska ladja prevažala in koliko mornarjev je na krovu.

Za savdski supertanker, ki so ga zajeli pred desetimi dnevi in prevaža za 100 milijonov dolarjev nafte, so pirati najprej zahtevali 25 milijonov dolarjev odkupnine, a naj bi se ta vsota zdaj znižala na 15 milijonov. Eden izmed piratov na krovu tankerja je za BBC dejal, da lastniki še niso stopili v stik z njimi in da se pogajajo le z ljudmi, ki zase trdijo, da so zastopniki, vendar jim ne zaupajo.

"To so ljudje, ki jim ne gre zaupati. Nočemo se pogajati z nobenim, ki mu ne zaupamo," je bil jasen pirat in zatrdil, da so tanker ugrabili le zaradi odkupnine in da zdaj čakajo na nekoga zanesljivega, s katerim se bodo lahko pogajali o zahtevani odkupnini. Na krovu zajetega tankerja je 25 članov posadke iz Velike Britanije, Poljske, Hrvaške, Savdske Arabije in s Filipinov.

Pozornost se z letal preusmerja na ladje
Varnostne strokovnjake skrbi, s kakšno lahkoto so pirati - opremljeni le z avtomatskim orožjem in vrvmi - ugrabili supertanker, zato opozarjajo na ranljivost, ki bi jo lahko s pridom izkoristila tudi teroristična mreža Al Kaida in s tem zadala udarec svetovnemu gospodarstvu.

Če je po 11. septembru 2001 glavna skrb postala predvsem varnost v letalski industriji, pa so piratske akcije v zadnjem času znanilke nevarnosti, ki bi jih za pomorski promet lako pomenili teroristični napadi. Al Kaida je že izpeljala nekaj pomorskih terorističnih napadov, najbolj znan na ameriško vojaško ladjo USS Cole leta 2000, ko je bilo ubitih 17 mornarjev.

Do zdaj so vsi mislili, da teroristične skupine nimajo dovolj znanja za ugrabitve ladij, a somalijski primeri dokazujejo, da ni treba kaj dosti znanja za tako dejanje, saj tudi največje ladje ugrabijo na lahek način, pojasnjuje poznavalec piratstva Ian Storey.

Strokovnjak za vprašanja terorizma Peter Chalk na drugi strani opozarja, da lahko ugrabitelji za zajeto ladjo zahtevajo odkupnino in tako pridejo do denarja za svoje operacije ali pa tanker spremenijo v plavajočo bombo in z njim napadejo pristnišče.

Tako Storey kot Chalk zatrjujeta, da za zdaj še ni nobenih dokazov o sodelovanju piratov in teroristov, ki jih pri njihovih dejanjih vodijo različni cilji.

G. V.