Vulkanski pepel iz islandskega ognjenika je ohromil letalski promet po vsej Evropi (in delno po svetu). Foto: Reuters
Vulkanski pepel iz islandskega ognjenika je ohromil letalski promet po vsej Evropi (in delno po svetu). Foto: Reuters
Prizemljitev letal je letalske družbe stala več milijonov evrov. Foto: EPA
Islandski ognjenik, ki je povzročil velike izgube letalskim družbam in skrbi potnikom. Foto: Reuters
Vulkanski prah prinesel izgube

Novi satelitski posnetki, ki kažejo, da oblak pepela po izbruhu islandskega ognjenika Eyjafjallajökull ni prekrival celotne Velike Britanije, dokazujejo, da je bil zračni prostor nad Otokom zaprt zaradi lažnih vzrokov! Takšno senzacionalistično razlago je podal Daily Mail.
Na satelitskih posnetkih, ki so pricurljali v javnost, je viden t. i. aerosolni indeks - koncentracija delcev pepela ali drugih snovi v atmosferi. 15. aprila so ognjeniški delci z Islandije potovali severno od Britanskega otočja. Posnetki dokazujejo, da je bil pepel večino časa viden le nad manjšim delom Velike Britanije, ob nekaterih dnevih pa ga sploh ni bilo.
Nezadostni podatki
In medtem ko je ta novica svetovno javnost precej šokirala, je dr. Amela Jeričević iz hrvaškega državnega hidrometeorološkega zavoda navedbe označila za čisti senzacionalizem.
"T. i. aerosolni indeks je le del zgodbe. Zajema le domet delcev pepela, in to na večjih višinah, ne more pa potrditi ne prave koncentracije delcev ne njihovega izvora. S posnetki, ki jih je objavil Daily Mail, je razpolagal tudi londonski Svetovalni center za ognjeniški prah, a v centru so vedeli, da ti podatki niso dovolj, da bi odobrili polete. Zato so najverjetneje ukrepali povsem pravilno, ko so letala prizemljili," meni dr. Jeričevićeva.

Daily Mail navaja, da je bilo nebo v glavnem čisto. Po besedah Jima McKenne iz Nadzora civilnega letalstva na začetku preplaha ni bilo dovolj podatkov o pepelu: "Res je tudi, da se v posameznih obdobjih pepela nad Britanijo ni dalo opaziti."
Izterjatev odškodnin?
Letalske družbe bodo zdaj morda satelitske posnetke izkoristile za izterjavo več desetmilijonske odškodnine od vlade. Tudi direktor British Airwaysa Wille Walsh meni, da bi lahko polete opravljali brez težav. "Prepričan sem, da je bila prepoved pretirana," je povedal Walsh. Letalske družbe so imele zaradi dober teden dni trajajoče prepovedi letenja velikansko finančno škodo.
V tistih kritičnih dneh se je sicer združilo več dejavnikov, ki so vse skupaj še oteževali. Računalniki v meteorološkem zavodu, ki so predtem za lani predvidevali "poletje za praženje" in blago zimo za letos, so predvideli, da bo pepel prekril celotno območje, morda celo od Rusije do Nove Fundlandije. A glavno meteorološko letalo tega ni moglo preveriti, ker je bil ravno na - barvanju.
Le 1/20 dovoljene meje?
In čeprav je bilo v času prepovedi letenja nekaj delcev pepela nad Britanijo, je največja izmerjena koncentracija znašala eno dvajsetino dovoljene, ki so jo znanstveniki, vlada in proizvajalci letal navajali kot še varno za letenje, trdi Daily Mail. Ta tudi namiguje, da je bila prepoved letenja nepotrebna histerija. To naj bi potrjevali tudi poskusni poleti British Airwaysa in Lufthanse.
Če se izkaže, da je bil oblak ognjeniškega pepela zares le lažen preplah in da se je zaradi nestrokovnih informacij nebo po nepotrebnem zapiralo, bodo evropske letalske družbe najverjetneje sledile odločitvi Star Alliancea. Ne izključujejo niti skupinske tožbe vseh družb.

Vulkanski prah prinesel izgube