Haradžuku, Ginza, Odaiba, Šindžuku in Šibuja so predeli Tokia, v katerih najpogosteje srečate mlade Japonke in Japonce v drznih opravah. Dekleta Haradžukuja so pri oblikovanju modne kolekcije navdahnila pevko Gwen Stefani, ta predel mesta pa je tudi znano zbirališče 'cosplayerjev', ki z veseljem pozirajo pred objektivi turistov. Foto:
Haradžuku, Ginza, Odaiba, Šindžuku in Šibuja so predeli Tokia, v katerih najpogosteje srečate mlade Japonke in Japonce v drznih opravah. Dekleta Haradžukuja so pri oblikovanju modne kolekcije navdahnila pevko Gwen Stefani, ta predel mesta pa je tudi znano zbirališče 'cosplayerjev', ki z veseljem pozirajo pred objektivi turistov. Foto:
Mnoga japonska dekleta se izražajo tudi z umetelno okrašenimi mobilniki. Foto: EPA
Mlade Japonke ničesar na svojem videzu ne prepuščajo naključju. Med vožnjo na podzemni iz svojih dizajnerskih torbic povlečejo ogledala in torbico z ličili ter se spravijo na delo. Foto: EPA
Vsak drugi ponedeljek v januarju je na Japonskem praznik polnoletnosti, ko se mnoga dekleta oblečejo v tradicionalne kimone (s sodobnimi dodatki). Na ta dan praznujejo vsi mladi Japonci, ki bodo v tem letu dopolnili 20 let in tako postali polnoletni. Foto: EPA

Japonska je dežela, kjer gresta tradicija in starodavno izročilo z roko v roki s sodobnostjo. Tako je tudi z ulično modo. Japonci so zahodni način oblačenja sprejeli v 19. stoletju in ga do danes preobrazili do skrajnosti, ki je znana pod besedno zvezdo "japonska ulična moda".

Na japonskih ulicah je mogoče videti najrazličnejše oprave: mladi Japonci so pravi mojstri v ustvarjanju osebnega sloga, pri katerem pogosto kombinirajo domače in tuje modne znamke.

Preberite in oglejte si še: Džingu-baši, kjer je vsako nedeljo pust

Japonska ulična moda je torej nekakšen kolaž različnih slogov in nikakor ni mogoče določiti le ene oblačilne znamke, ki bi pritegnila vse modne privržence: je pa veliko povpraševanje modno ozaveščenega prebivalstva spodbudilo hiter razvoj japonske modne industrije. Tri temeljna imena japonske mode so Issey Miyake, Yohji Yamamoto in Rei Kawakubo pod okriljem znamke Comme des Garçons, katerih kariere so vzcvetele v začetku 80. let.

So se pa zametki ulične mode pojavili že v 50. letih, med drugim se je klicu ulice odzvala obutvena znamka Onitsuka Tiger (danes je priljubljena tudi drugod po svetu pod okriljem znamke Asics), v zgodnjih 90. pa so vzcvetele znamke, specializirane prav za ulično modo, med njimi A Bathing Ape, Evisu in Head Porter. Te znamke so znane po posebnih tržnih strategijah: pogosto sodelujejo z umetniki in predstavljajo kolekcije oblačil le v omejenem številu.

So pa Japonci "nori" tudi na tuje luksuzne modne znamke: po podatkih iz leta 2006 prav Japonci pokupijo več kot 40 odstotkov vseh luksuznih modnih izdelkov na svetu, mnoge svetovne modne hiše (na primer Burberry) predstavljajo linije, ki so na voljo samo na Japonskem.

Namesto stanovanja raje polna omara
Zakaj se je ulična moda tako razvila prav na Japonskem? Težko je izluščiti prave razloge. Med motivi upiranja tradicionalnim družbenih normam je pomemben dejavnik tudi to, da so japonski najstniki dobro preskrbljeni in lahko redno polnijo svoje omare z novimi kosi. Veliko japonskih mladih dolgo živi pri starših, da bi prihranili pri bivanjskih stroških, in svoje prihodke raje "vlagajo" v modne kose oblačil.

In čeprav je Tokio prava nakupovalna meka za drobne Japonce, je za tujce malce večjih mer najti kakšen kos zase lahko prava muka. Se pač osredotočijo na torbe, kape, ure in druge modne dodatke, ki jih v tokijskih blagovnicah in trgovinicah ne manjka. Jeni kar letijo iz denarnice, brez skrbi!

Čeprav so se slogi spreminjali skozi leta, je mogoče zaznati nekaj najbolj prepoznavnih trendov. Med najbolj priljubljenimi prepoznavnimi slogi japonske ulične mode so: "prikupna" in otroška lolita, ganguro (dekleta v živobarvnih opravah, ki nosijo pobeljene lase, so močno zagorela, imajo umetne trepalnice in dramatično poudarjene oči, nosijo veliko nakita in čevlje z debelimi podplati); kogal - ta slog označuje šolska uniforma z zelo kratkim krilcem, dokolenkami in modnimi dodatki; bosozoku - za pristaše tega sloga so navdih stripi manga, pogosto oblečejo kar kombinezone, kakršne nosijo delavci; visual kei z močnim ličenjem, nenavadnimi pričeskami in zelo živahnimi opravami. Mnogi mladi pa prisegajo na cosplay, pri katerem se oblečejo v like iz priljubljenih stripov manga ali risanih filmov anime in videoigric ...

Med najbolj priljubljenimi slogi zadnje čase je hiphoperski, ki je že dolgo opazen v podtalni tokijski klubski kulturi, danes pa je postal tudi ustaljen del mainstreama. Priljubljenost hiphopa je tako narasla, da tokijska mladina pogosto posnema svoje najljubše zvezdnike v načinu oblačenja, pa tudi v poskušanju potemnitve kože, najpogosteje kar s pomočjo solarijev.

V zadnjem času je med mladimi Japonci, ki prisegajo na ameriški "preppy" slog, priljubljena ameriška znamka Abercrombie & Fitch in v prestižni tokijski soseski Ginza je (seveda) že njihova trgovina.

Nekaj drznih oprav s tokijskih ulic si oglejte v spodnji fotogaleriji.