Takšni prizori so za Ciudad de Mexico nekaj vsakdanjega. Foto: EPA
Takšni prizori so za Ciudad de Mexico nekaj vsakdanjega. Foto: EPA
Podzemna železnica
Lani oktobra so v mestu odprli novo progo podzemne železnice, imenovano 'zlata proga'. Zgradila so jo domača podjetja, po tirih pa vozijo vlaki, izdelani v Španiji. Vsakodnevno podzemno železnico uporabljajo štirje milijoni prebivalcev mehiške prestolnice. Foto: EPA

Pobuda se v mehiški prestolnici imenuje Carrot (gre za besedno igro, saj je špansko ime za avtomobil "carro", če pa dodamo še črko t, dobimo angleško ime za korenje, zato je tudi logotip podjetja oranžni korenček) in je v kratkem času prepričala že skoraj 10.000 ljudi.

Mehičani so bili namreč navdušeni nad programom Ecobici, s katerim mesto podobno, kot to že poznamo v Ljubljani, na več mestih ponuja brezplačno izposojo koles, zato se je mladi podjetnik Diego Solorzano lani domislil, da bi nekaj takšnega, le za plačilo, ponudil tudi za avtomobile. "Gre za neko vmesno različico med javnim in zasebnim prometom," je dejal.

Prepričan je namreč, da bi na tak način s prenatrpanih ulic velemesta, ki se vsakodnevno duši v prometu, umaknili veliko avtomobilov, v katerih se vozi le po en človek, ki je tudi lastnik svojega vozila.

Uvedli novo progo podzemne železnice, nove avtobusne proge ...
Mesto je sicer v zadnjem desetletju ogromno truda in sredstev vložilo v izboljšanje kaosa v prometu, saj so uvedli hitre avtobusne proge, novo progo podzemne železnice, označili so kolesarske steze in uvedli program za izposojo koles Ecobici. A Ciudad de Mexico se še vedno širi v vse smeri, prebivalstva je iz dneva v dan več, tako da se tudi potrebe po prevozu stalno povečujejo.

Zato je prišla nova ponudba - Carrot, pri kateri avtomobil "dvignete" le takrat, ko ga potrebujete. Neka ameriška raziskava iz leta 2009 je izračunala, da vsak tak avtomobil iz prometa umakne kar 15 vozil, saj vozniki, ki so vključeni v takšen program, vozijo približno za tretjino redkeje, kot če bi imeli v garaži parkiran izključno svoj avtomobil.

Rezervirate ga, ko ga potrebujete
Takšne projekte sicer že poznajo nekatera severnoameriška in evropska mesta, v Mehiki pa gre za novost. Začeli so s tremi avtomobili, danes pa jih ponujajo že več kot 40. Z njimi se prevaža 9.500 članov, ki lahko prek spleta avtomobil, ko ga potrebujejo, vnaprej rezervirajo, poleg tega pa si tudi izberejo, kje bodo vanj sedli.

Merijo predvsem na mlade ljudi in zaposlene, predvsem tiste, ki so že postali del programa Evobici, ki ima že 70.000 članov. Mehičanom želijo na srce položiti, da ne potrebujejo svojega avtomobila, ali v primeru družin, da ne potrebujejo še enega. Člani Carrota naj bi namreč avtomobil potrebovali le tri- do štirikrat mesečno, nikakor pa ne vsak dan.

Ura najema stane pet dolarjev
Cene najema so primerljive z dražjimi taksiprevozi, kar pomeni, da si najrevnejši sloji Carrota ne morejo privoščiti, zato merijo predvsem na srednji družbeni razred. Članstvo za tri mesece stane 24 dolarjev, za enourno izposojo avtomobila pa je treba odšeti pet dolarjev. Zavarovanje in bencin sta vključena v ceno članske izkaznice.

In čeprav so avtomobilske kraje v Ciudad de Mexicu pereč problem, pa, presenetljivo, Carrotovi avtomobili niso tarča nepridipravov. Tehnologija namreč omogoča, da se avtomobil vžge le, če k posebnemu čitalcu prislonite člansko izkaznico, podjetje pa 24 ur na dan sledi vsemu svojemu voznemu parku. V enem letu niso imeli niti enega primera vandalizma ali poskusa kraje.