Si češki predsednik Klaus res nabira le politične točke na domačem parketu? Foto: EPA
Si češki predsednik Klaus res nabira le politične točke na domačem parketu? Foto: EPA
Irska
Tokrat so volivci podprli pogodbo, saj bo ta pripomogla k hitrejšemu in lažjemu sprejemanju odločitev v EU-ju, kar je nujno potrebno, da bi lahko 27 držav članic medsebojno bolje sodelovale, meni Bošković Poharjeva. Foto: EPA
• Evropska unija je enotna pravna oseba,
• odprava tristebrne sestave, pri čemer je ohranjena skupna zunanja in varnostna politika,
• mandat predsednika Evropskega sveta traja dve leti in pol, • visoki predstavnik Unije za skupno zunanjo in varnostno politiko,
• možnost izstopa države članice iz EU-ja,
• preložitev glasovanja z dvojno večino v Svetu na leto 2014, prehodno obdobje do leta 2017,
• nekatere varovalke pri pravosodnem sodelovanju v kazenskih zadevah za Veliko Britanijo in deloma Irsko, • sklicevanje na Listino o temeljnih pravicah, ki bo objavljena v Uradnem listu EU-ja,
• novo sklicevanje na solidarnost med članicami pri energiji in boju proti podnebnim spremembam,
• večja vloga nacionalnih parlamentov v evropskem zakonodajnem procesu,
• v merilih in postopkih za pristop novih držav članic predvideno sklicevanje na vrednote EU-ja in navedba meril za pristop, o katerih se dogovori Evropski svet,
• mehanizem Ioannina, ki ob izpolnitvi nekaterih pogojev omogoča odložitev sprejemanja zakonodajnega akta, če je ta sporen za nekatere države članice, ki ne predstavljajo manjšine, ki lahko prepreči sprejetje,
• sprememba sestave Evropskega parlamenta, v katerem bo z začetkom veljavnosti Lizbonske pogodbe sedelo 750 evropskih poslancev in predsednik,
• povečanje števila generalnih pravobranilcev za tri, pri čemer bo mesto stalnega generalnega pravobranilca dobila Poljska in bo tako na Sodišču ES-ja enajst generalnih pravobranilcev, od katerih jih bo šest stalnih.
www.svrez.gov.si
Veronika Bošković Pohar
Veronika Bošković Pohar meni, da vedno obstaja možnost, da se pri vračanju nepremičnin tujcem tudi v Sloveniji lahko zgodi kaj podobnega. A kot poudarja, gre v takih primerih za pretirano tolmačenje pogodbe, kot je to storil češki predsednik Klaus. Foto: EPA
Zlatko Šabič
Zlatko Šabič meni, da bo češki predsednik Klaus podpisal ratifikacijo Lizbonske pogodbe še pred volitvami v Veliki Britaniji. Foto: MMC RTV SLO
Zakaj je Slovenija ratificirala pogodbo?
O funkciji predsednika EU-ja
O "črnem scenariju"

"Preprosto je. Varnejši sem v Evropi," so irske volivce nagovarjali plakati in jih spodbujali, da so na ponovnem referendumu popravili "napako" izpred šestnajstih mesecev, ko so pogodbo prvič zavrnili, in obkrožili DA. Politični strokovnjaki so izid referenduma komentirali s statistiko: od okoli štirih milijonov Ircev jih je bilo ob prvem referendumu pol milijona brezposelnih. Od lanskega referenduma do danes se je brezposelnost povečala za kar 60 odstotkov. "Lizbonska pogodba je bila sprejeta zaradi strahu volivcev pred izgubo dela in gospodarskim propadom, s katerim so grozili zagovorniki pogodbe. Nisem užaljen, sem le zelo razočaran," je ob razglasitvi izidov dejal predsednik irske stranke Libertas Declan Ganley.

V videointervjujih, ki so pripeti desno spodaj, si lahko ogledate odgovore Veronike Bošković Pohar:
- Zakaj je Slovenija ratificirala pogodbo;
- Več o novi funkciji predsednika EU-ja;
- kakšna bi bila usoda Evrope, če Lizbonska pogodba ne bo ratificirana.

Vabljeni k ogledu!


Tudi revija The Economist je izpostavila, da so Irski volivci s 67-odstotno večino podprli novo reformno pogodbo EU-ja, saj so s tem glasovali za gospodarski napredek in se izognili bivanju na samotnem otoku. "A med prvim in drugim referendumom je vendarle obstajala ključna razlika," piše The Economist. "To je bila raven razumevanja vsebine Lizbonske pogodbe. Irski volivci so se leta 2008 pritoževali in to upravičeno, da njihovi politiki niso dobro opravili svoje naloge pri razlagi, kaj Lizbonska pogodba sploh je. Tokrat pa so volivci podprli pogodbo, saj bo ta pripomogla k hitrejšemu in lažjemu sprejemanju odločitev v EU-ju, kar je nujno potrebno, da bi lahko 27 držav članic medsebojno bolje sodelovalo."

MMC-jeva sogovornica iz Službe RS za razvoj in evropske zadeve Veronika Bošković Pohar ne verjame, da je EU izvajal pretiran pritisk na Irce, da bi ratificirali pogodbo. "Irci so imeli le določen strah glede izgube suverenosti na različnih področjih, kot so družinska politika, splav, vojaška nevtralnost, za kar ni bilo potrebe. Dovolj je bila ena izjava Evropskega sveta, ki jim je dala zagotovilo, da nova pogodba ne posega v suverenost njihove države do določenih pravic."

Strokovnjak za mednarodne odnose s fakultete za družbene vede (FDV) Zlatko Šabič ob tem priznava, da so si dogodki res hitro sledili in da se marsikateri politik s svojimi izjavami ni ravno izkazal. "Veste, kdo se je med evropsko politično elito v vsej zmedi po irskem NE po moji presoji resnično najbolje in najbolj trezno odzval? Podpredsednica komisije Margot Walström. Čeprav razočarana, je izpostavila bistvo težave: o Evropi, Evropski uniji, se je z evropskimi javnostmi treba pogovarjati še več kot do zdaj. Pazite, ona je v komisiji odgovorna za prav to področje. Priznala je, da je ona sama naredila premalo. Ni krivila Irske. Od nje bi se moral učiti še kakšen politik, ki je takrat glasno izražal dvom, ali lahko mala Irska zavre integracijski proces. Njeno razmišljanje je šele pozneje, po prvem paničnem valu, začelo dobivati vsebino v evropskih debatah, a le deloma. Pritisk, o katerem govorite, je v evropskem političnem diskurzu po juniju 2008 do oktobra 2009 igral glavno vlogo."


Češki cmok
2. oktober 2009 je bil po besedah mnogih evropskih veljakov "dober dan za Irsko in dober dan za Evropo". A kot je v isti sapi izjavil predsednik Evropskega parlamenta Jerzy Buzek, "zgodbe še ni konec". In res. Po sladki zmagi Lizbonske pogodbe na Irskem, Poljskem in v Nemčiji se ji je v grlu zataknil češki cmok. Evroskeptični predsednik Vaclav Klaus ima jasno sporočilo: izvzetje Češke iz listine temeljnih pravic, ki je vključena v Lizbonsko pogodbo, s čimer bi preprečili pot za tožbe sudetskih Nemcev, ki so bili po drugi svetovni vojni izgnani iz takratne Češkoslovaške, in bi lahko zahtevali vrnitev premoženja. V skladu z listino imajo namreč pravico izterjati nepremičnine pred Sodiščem Evropskih skupnosti v Luksemburgu.

"Češki predsednik je pač pravi predsednik in njegov politični ego je zelo predsedniški, a kot izkušen politik se zaveda, da nasprotovanje Lizbonski pogodbi do določene točke prinaša politične točke, od določene točke naprej pa prinaša dvorezen meč," je v Odmevih pojasnil ravnanja Klausa Edvard Žitnik. Naj gre za pridobivanje političnih točk na domačen parketu ali ne, 'Klaus se ne bo želel vpisati v zgodovino kot tisti, ki edini zavira celoten integracijski proces'. In iskreno rečeno bo storil edino prav, če bo potrdil Lizbonsko pogodbo," dodaja MMC-jev sogovornik Šabič.

Le train est passé in vlak je odpeljal
In zakaj je Klausova zahteva tako nemogoča? Navsezadnje je podobna zahteva o izvzetju iz listine temeljnih pravic pred dvema letoma uspela Veliki Britaniji in Poljski. "Predsednika Klausa in njegove zahteve po spremembi k Lizbonski pogodbi lahko komentiram le s pravnega vidika - to ne bo mogoče. Primarno pravo se zdaj ne bo odpiralo, jaz upam, da je to dosti jasno. Odpiralo pa se ne bo zato, ker je le train est passé, vlak je dejansko odpeljal," razloži Bošković Poharjeva in dodaja, da listina temeljnih pravic ne predstavlja nič novega, česar ne zagotavlja že evropska konvencija o človekovih pravicah sveta Evrope. "Določa temeljne človekove pravice, pravice do dostojanstva, ekonomske in socialne pravice državljanov EU-ja - vsebinsko vse temeljne svoboščine, državljanske, ekonomske in socialne pravice, ki jih vsebujejo moderni dokumenti tako ZN-ja kot Sveta Evrope

Pa vendarle. Bi se podobna situacija lahko zgodila v Sloveniji? Bi potem lahko tudi kočevski Nemci ali Italijani zahtevali nazaj svoje nepremičnine, ki so jih imeli v Sloveniji pred drugo svetovno vojno? "Bojim se, da gre tukaj za pretirano tolmačenje teh določb, kar izkorišča tudi predsednik Klaus. Seveda je določena lastninska pravica, ki pa je določena v vseh ustavah držav članic EU-ja," pojasni Bošković Poharjeva. Kljub temu pa dodaja, da se določene zahteve vedno lahko zgodijo. "Drugo vprašanje je, koliko so te zahteve upravičene, saj gre dejansko za posamezne primere, zato je težko odgovarjati. Predsednik Klaus je želel dati svojo noto. Mogoče je, da se mu kar koli ponudi, predvsem iz tega vidika, da to ne more vplivati na kakršne koli izvajanje pravic, ki jih Češka že izvaja. To pomeni suverenost na tem področju in dejansko spoštovanje. Češka je kot država članica EU-ja morala izpolniti določene kriterije za pristop, torej tudi spoštovanje človekovih pravic in temeljnih svoboščin in na koncu tudi pristop k Svetu Evrope, ki dejansko že izvaja te politike."

Mala nočna mora
Kaj bi se zgodilo, če po najbolj črnem scenariju Klaus ne podpiše Lizbonske pogodbe? Če bi na izrednih volitvah v Veliki Britaniji res zmagal konservativec David Cameron, je ta že obljubil referendum. "Lizbonska pogodba jemlje pooblastila državam in jih centralizira v Evropi," je dejal in v isti sapi izustil "hočemo referendum". "Menim, da bodo ljudje v tej državi razočarani in jezni, da je lahko Irska dvakrat glasovala o pogodbi, ki spreminja način našega vodenja, mi pa nismo mogli o njej glasovati niti enkrat," je dejal v pogovoru za BBC.

MMC-jeva sogovornika v tem primeru Lizbonske pogodbe ne dojemata tako usodno. Pogodba pač ne bi bila sprejeta. Zgodilo se ne bi nič dramatičnega. "Vedeti morate, da je Unija visoko integrirana gospodarska skupnost. Če se dezintegrira, bi bili stroški enormni, nepredstavljivi. To vedo vsi, zato ne verjamem, da bo do tega prišlo. Neratifikacija lahko skrbi le politike - kot sem rekel, njihova kredibilnost, sposobnost voditi integracijski proces bi bila najprej na udaru," meni Šabič. Bošković Poharjeva je v tem primeru izpostavila predvsem nadaljnje širjenje EU-ja: "Dejansko je bolj zoprno, kako bi reševali naslednje širitve. Lizbonska pogodba da institucionalno učinkovitejši okvir, večjo demokratičnost in lažje soočanje z določenimi krizami, kot je bila lani energetska kriza ali pa gospodarska kriza. Trenutno Nica ni pripravljena na širjenje, saj je bila sklenjena za 15 držav članic, k čemur je pristopilo še deset držav ter Romunija in Bolgarija. V tem trenutku ni podlage, da bi se lahko EU razširil še naprej na Balkan in Hrvaško

• Evropska unija je enotna pravna oseba,
• odprava tristebrne sestave, pri čemer je ohranjena skupna zunanja in varnostna politika,
• mandat predsednika Evropskega sveta traja dve leti in pol, • visoki predstavnik Unije za skupno zunanjo in varnostno politiko,
• možnost izstopa države članice iz EU-ja,
• preložitev glasovanja z dvojno večino v Svetu na leto 2014, prehodno obdobje do leta 2017,
• nekatere varovalke pri pravosodnem sodelovanju v kazenskih zadevah za Veliko Britanijo in deloma Irsko, • sklicevanje na Listino o temeljnih pravicah, ki bo objavljena v Uradnem listu EU-ja,
• novo sklicevanje na solidarnost med članicami pri energiji in boju proti podnebnim spremembam,
• večja vloga nacionalnih parlamentov v evropskem zakonodajnem procesu,
• v merilih in postopkih za pristop novih držav članic predvideno sklicevanje na vrednote EU-ja in navedba meril za pristop, o katerih se dogovori Evropski svet,
• mehanizem Ioannina, ki ob izpolnitvi nekaterih pogojev omogoča odložitev sprejemanja zakonodajnega akta, če je ta sporen za nekatere države članice, ki ne predstavljajo manjšine, ki lahko prepreči sprejetje,
• sprememba sestave Evropskega parlamenta, v katerem bo z začetkom veljavnosti Lizbonske pogodbe sedelo 750 evropskih poslancev in predsednik,
• povečanje števila generalnih pravobranilcev za tri, pri čemer bo mesto stalnega generalnega pravobranilca dobila Poljska in bo tako na Sodišču ES-ja enajst generalnih pravobranilcev, od katerih jih bo šest stalnih.
www.svrez.gov.si
Zakaj je Slovenija ratificirala pogodbo?
O funkciji predsednika EU-ja
O "črnem scenariju"