Foto: BoBo/Žiga Živulović ml.
Foto: BoBo/Žiga Živulović ml.

Prenova jeseniške železniške postaje, ki bi jo ponudniki gradbenih del izvedli za zneske od 170 do 180 milijonov evrov, je zaradi visoke cene deležna velika pozornosti javnosti, še posebej glede na precej dejavno tradicijo podpisovanja aneksov za dodatne zneske pri državnih infrastrukturnih projektih.

Tudi ocena vrednosti projekta je v slabih dveh letih močno narasla, saj je sprva vrednost projekta, ki ga bo sofinanciral EU, kot so poročali mediji, znašala dobrih 81 milijonov evrov. Nato se je vrednost projekta pred razpisom za izvajalca gradbenih del povzpela na 126 milijonov evrov oz. 45 milijonov evrov več.

Marko Movrin z državne Družbe za razvoj infrastrukture (DRI) je na novinarski konferenci ob predstavitvi projekta na Jesenicah pojasnil, da se je ocenjena vrednost projekta nato še dvignila "v skladu z napovedjo inflacije glede na predvideno dinamiko izvedbe tega projekta" in na koncu končala pri vrednosti 137 milijonov evrov. Gradbeni izvajalci pa so na razpisu ponudili od 33 do 42 milijonov višje ponudbe.

Najnižja ponudba, po poročanju medijev, podjetja Riko znaša 170 milijonov evrov, hrvaške Kufner Grupe 175,7 milijona evrov, družbe VOC Celje pa 179 milijonov evrov.

Movrin je glede prvotne cene projekta pojasnil, da so o 83 milijonih evrov razmišljali, preden je bil narejen projekt. Nato pa je po sprojektiranem načrtu prenove jeseniške postaje projektantski predračun znašal približno 120 milijonov evrov. Zaradi tveganja inflacije je nato, kot je pojasnil, končna ocenjena vrednost tega naročila znašala 137 milijonov evrov. Za primerjavo podobne situacije je navedel nemški železniški projekt, kjer je vrednost projekta z začetne ocene narasla skoraj za trikrat.

"Dejansko verjamem, da se nekomu, ki pogleda 83 milijonov evrov, pa 121 milijonov evrov ali pa 137 milijonov evrov, zdi ta razlika na prvi pogled enormna," je dejal. "Ocenjena vrednost 137 milijonov evrov je z naše strani končna, stojimo za njo in smo prepričani, da je tudi ustrezna. Kakšna bo pa končna cena postaje, je odvisno od sprejetih ponudb, podpisane pogodbe in celotne dinamike, ki temu sledi," je dodal.

"Prva ocenjena vrednost je pravzaprav vrednost, kjer ljudje, ki to delajo, še nimajo vseh konkretnih rešitev, da bi lahko zelo natančno izračunali ceno," je ob tem pojasnila ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek, ki je poudarila, da gre za res pomemben in velik projekt: "Projekt je mnogo, mnogo več kot samo železniška postaja."

Na vprašanje, zakaj so gradbena podjetja na razpisu podala veliko višje ponudbe za izvedbo del, kot jih je predvidelo infrastrukturno ministrstvo, je dejala, da je to "vprašanje za gradbince". "Mi več kot objaviti mednarodnega javnega razpisa, se pravi popolnoma odpreti trga kot naročnik, ne moremo narediti," je dejala.

Dejan Jurkovič, vodja sektorja za investicije v železnice na DRI-ju, je pojasnil, da so razlogi za razliko med 137 in 170 milijonov evrov "bolj vprašanje za makroekonomiste". "Menimo, da je pač to neka nova realnost na trgu in to narekujejo tržne razmere v Sloveniji, Evropi ter po svetu, "je dejal.

Poročilo o dvigu ocenjene vrednosti projekta je infrastrukturno ministrstvo podalo tudi predsedniku vlade. Podobno poročilo bodo pripravili še za projekt ljubljanskega potniškega centra in postaje v Novi Gorici, je napovedala ministrica Bratušek, ki je prepričana, da so jasno obrazložili razloge za dvige cen.

Foto: BoBo/Žiga Živulović ml.
Foto: BoBo/Žiga Živulović ml.

Kaj vse naj bi prenovili in izgradili na Jesenicah?

Jurkovič je pojasnil, da je železniška postaja Jesenice mejna železniška postaja, kjer se preklaplja napajanje vozne mreže s slovenskega na avstrijski sistem in obratno.

"Želimo narediti do uporabnika prijaznejšo infrastrukturo z ureditvijo novih dostopnih poti ter zunanje okolice, povečanje stopnje varnosti prometa in potnikov, predvsem za funkcionalno ovirane osebe, povečanje dostopnosti železniškega prometa ljudem v širši okolici in izboljšanje medkrajevne povezave z nadgradnjo železniške povezave Jesenice–Hrušica in gradnjo dveh novih železniških postajališč primestnega značaja," je dejal in pojasnil, da je v projektu zajet tudi tir do Hrušice, kjer bo končna postaja lokalnih potniških vlakov. "S tem bomo tudi severnejšemu delu Jesenic približali železniško progo," je dodal.

Postajo dnevno uporablja približno 600, letno pa približno 200.000 potnikov. "Zdaj imamo dnevno približno 55 potniških vlakov na železniški postaji Jesenice in 35 tovornih vlakov. Ko bo proga nadgrajena v celoti do Ljubljane in ko bo zgrajena dvotirnost, se pričakuje, da bo približno 1200 potnikov na dan uporabljalo železniško storitev in s 55 bomo imeli možnost 100 potniških vlakov na dan. S 35 tovornih vlakov je predvideno, da bi se tovorni promet povečal približno na 60 vlakov dnevno. Govorimo v obdobju tam nekje do leta 2050, 2060," je ponazoril Jurkovič.

Novi podhod in most čez potok

Edmund Škerbec iz projektantskega podjetja SŽ – Projektivno podjetje Ljubljana, ki je pripravilo projekt, pa je med drugim opisal, da bodo v obnovljeno železniško postajo preselili druge službe slovenskih železnic, ki so zdaj na drugih lokacijah, da se bodo določeni starejši objekti porušili, obnovil se bo zunanji ovoj postajnega poslopja, ki je kulturno zaščiten, obnovila se bo avla, ki je bila nekoč čakalnica in prodaja vozovnic, kjer bo tudi turistični informacijski center.

"Zgrajen bo nov podhod, ki je potreben za varno prečkanje tirov. Vemo, da ljudje prečkajo tire tudi tam, kjer ne bi smeli. Železniška infrastruktura deli mesto na dva dela in želimo si, da bi bila ta povezljivost med severnim in južnim delom mesta boljša. Zato se na eni strani podaljšuje obstoječi podhod, ki danes služi za dostop na otočni peron. Ta podhod bo potekal pod vsemi postavnimi tiri, tako da poveže severni in južni del mesta, opremljen bo z dvigali, tako da bodo tudi funkcionalno ovirane osebe lahko uporabljale železniško infrastrukturo," je naštel.

Obnovljen bo tudi obstoječ podvoz Podmežakla, kjer bosta narejeni dve stopnišči, ki bosta vodili na nova dva odtočna perona, ki bosta pokrita s streho. Zgrajen pa naj bi bil tudi nov most čez potok Jesenice.