Novi lastnik največjih dveh slovenskih pivovarn je nizozemski pivovarski velikan Heineken. Foto: BoBo
Novi lastnik največjih dveh slovenskih pivovarn je nizozemski pivovarski velikan Heineken. Foto: BoBo
Heineken
Nizozemski velikan, tretji največji svetovni pivovar, v več kot 70 državah po svetu upravlja okoli 190 pivovarn, skupina pa zaposluje približno 85.000 ljudi. Družba je februarja sporočila podatke o poslovanju v letu 2014; prihodki so znašali 21,2 milijarde evrov, dobiček pa 1,52 milijarde (v primerjavi s predhodnim letom je poskočil za 11 odstotkov). Foto: BoBo
Laško postalo del Heinekenovega imperija
Laška pivovarna prodana Heinekenu
Laško prodano Heinekenu

Večinski delež laške pivovarne bo tako prodan za 114,3 milijona evrov, celotna družba pa je s tem trenutno ovrednotena na 223,6 milijona evrov.

Zorko: Heineken je pivovar po duši
Popoldne sta pred novinarje v Ljubljani stopila predsednik uprave laške pivovarne, Dušan Zorko, in predstavnik kupca, Heinekenov izvršni direktor za področje globalnega razvoja, Marc Koster. Zorka veseli, da je zgodba končana, nizozemski "pivovar po duši" pa naj bi se lotil nadaljnjega razvoja dozdajšnjih trgov skupine Pivovarna Laško. "Prepričan sem, da bomo veliko naredili skupaj." Po njegovih besedah bo posel zadolženim Laščanom omogočil nov reprogram obveznosti.

Tudi Koster ni skoparil s pohvalami. Veseli ga, da bo Heinekenov portfelj močnejši za "tako fantastične znamke", "nov biser na naši ogrlici", in upa, da bo nizozemsko znanje pomagalo pri razvoju pivovarne. Dejal je, da načrtujejo širitev dejavnosti na vse jadransko območje. Tudi v prihodnje bosta obratovali obe, ljubljanska Unionova kot tudi matična, laška pivovarna. Načrtov za njuno zapiranje ni, pravi Koster. Prav tako za zdaj ni konkretnejših načrtov o morebitnem odpuščanju. Pravi, da bodo morda potrebni določeni racionalizatorski ukrepi, a bo čas za to še prišel. "Pivovarno smo kupili, da bi ji zagotovili rast in jo okrepili."

Zadolženost Laškega po Kosterjevih besedah ni problematična. "Pivovarna Laško bo pridružena družba Heinekena, imela bo našo podporo, bo del nas."

Zorko je prepričan, da se lahko Pivovarna Laško pod Heinekenom vrne k osnovni dejavnosti, s tem pa se bo skupina Laško uvrstila tja, kjer je njeno mesto - med dobre pivovarje na trgu.

Zorko za zdaj ostaja na čelu Laškega, je pa dejal, da bo o njem odločal Heineken. O časovnici prodaje je Zorko dejal le, da bo ta "normalna", da bodo s poslom seznanili okolje, tudi upnice, nato pa bo Heineken povedal, kako vidi strategijo skupine Laško. Skupaj s Heinekenom se bodo Laščani pogovarjali tudi o prodaji Dela, ki trenutno poteka. Dokapitalizacija Pivovarne Laško pa zdaj ni potrebna.

Marc Koster se je ob tem dotaknil tudi pestre tradicije športnega pokroviteljstva obeh pivovarn in poudaril, da se bo ta v Laškem in Unionu nadaljevala.

Stanković: Malim delničarjem priporočam prodajo
Mali delničarji Pivovarne Laško so lahko po mnenju predsednika društva Mali delničarji Slovenije Rajka Stankovića s sklenjeno prodajo zadovoljni. To je dobra petina več od trenutne tržne cene, saj se je zaključni tečaj delnic laške pivovarne v petek na Ljubljanski borzi oblikoval pri 21 evrih. Stankovič bi zato malim delničarjem priporočil, naj delnice prodajo, če bo Heineken objavil ponudbo za prevzem.

Seveda pa bo moral kupec povedati, ali si morebiti ne želi razpršenega lastništva, je še dejal Stankovič, ki meni, da bo moral Heineken v tem primeru natančno določiti dividendno politiko.

Na vprašanje, kaj novi lastnik pomeni za Pivovarno Laško, pa Stankovič izraža pričakovanje, da bo Heineken zapolnil zdaj nezasedene proizvodne linije v Pivovarni Laško kot tudi Pivovarni Union. Zdaj naj bi namreč proizvodnja v obeh pivovarnah po njegovih informacijah potekala le s polovičnimi zmogljivostmi. Hkrati pa verjame, da bo Heineken poplačal banke upnice in omogočil vzdržno financiranje laške pivovarne.

Pisali smo tudi
- Ali bosta Union in Laško pristala pod "rdečo zvezdo"?
- "Globalizacija v pivovarstvu pomeni vse najslabše" (intervju)

Za 51,11-odstotni delež Pivovarne Laško se je potegovalo pet interesentov, ki so podali zavezujoče ponudbe, nizozemski Heineken ter investicijske družbe oz. skladi Kohlberg Kravis Roberts (KKR), Bain Capital, Mid Europa Partners in CVC Capital Partners.

Na Ljubljanski borzi so predtem zaradi zagotovitve enakomerne obveščenosti in varstva interesov vlagateljev začasno zaustavili trgovanje z delnicami Pivovarne Laško, ki so bile v petek na borzi vredne 21 evrov.

51,11-odstotni delež Pivovarne Laško so prodajali Družba za upravljanje terjatev bank, Kapitalska družba, družba Alpen invest, Abanka Vipa, KD Skladi, NKBM, Zavarovalnica Triglav, Banka Koper ter Sklad obrtnikov in podjetnikov.


Kakšne spremembe bo prinesel nov lastnik?
"Splošne težnje v pivovarski panogi so dvosmerne. Na eni strani prihaja do koncentracije pivovarskih velikanov, na drugi strani pa se dogaja razcvet t. i. "craft" mikropivovarn," je v pogovoru za MMC pred dnevi med drugim povedal agrarni ekonomist Aleš Kuhar. Pivovarne v rangu Uniona in Laškega po njegovih besedah povsod po svetu prevzemajo velikani. Mednje sodi nizozemski Heineken, ki trenutno velja za tretjo največjo pivovarsko multinacionalko in ima samo v srednji in vzhodni Evropi v lasti več kot 50 pivovarn.

"Nedvomno bo (Heineken) konsolidiral proizvodnjo. Union in Laško sta, če odmislimo finančni polom lastnika, tehnološko zelo napredni podjetji. Marsikatero podjetje v lasti Heinekena je manj razvito ali tehnološko podhranjeno kot Pivovarna Laško, pa tudi Union. Težko je špekulirati, vendar sta blagovni znamki Union in Laško na sicer majhnem slovenskem trgu tako močni, da Heineken zagotovo ne bi ukinjal katere izmed njiju," je dejal Kuhar in poudaril, da sta bila Union in Laško pod skupnim lastništvom, vendar sta obe delovali ločeno.

Po njegovem mnenju se bo verjetno zgodila tudi odprodaja proizvodnje brezalkoholnih pijač v obeh pivovarnah, lahko pa tudi koncentracija proizvodnje. Gledano z vidika ekonomskega optimizacije bi novi lastnik proizvodnjo zgoščeval v Laškem. "Vprašanje je, kako smiselno je ohranjati proizvodno lokacijo v središču Ljubljane. Verjetno bo širil proizvodnjo tam, kjer je to lažje, v tem primeru v Laškem," še pravi Kuhar in dodaja, da bi najbrž Heineken po prevzemu tudi povečal obseg proizvodnje. Obe pivovarni imata po njegovih besedah, podobno kot vsa slovenska živilska industrija, večje proizvodne zmogljivosti, kot so dejansko izrabljene.

HITRE ŠTEVILKE
Nizozemski velikan, tretji največji svetovni pivovar, v več kot 70 državah po svetu upravlja okoli 190 pivovarn, skupina pa zaposluje približno 85.000 ljudi. Družba je februarja sporočila podatke o poslovanju v letu 2014; prihodki so znašali 21,2 milijarde evrov, dobiček pa 1,52 milijarde (v primerjavi s predhodnim letom je poskočil za 11 odstotkov).


Tretji največji svetovni pivovar

Heineken je v zadnjih 20 letih kupoval pivovarska podjetja v širši regiji srednje, vzhodne in jugovzhodne Evrope. Med drugim je na Hrvaškem prevzel Karlovačko pivovaro, v Makedoniji Pivaro Skopje, v Srbiji je kupil Pivaro MB, v Avstriji ima v lasti Brau Union z vrsto pivovarn po vsej državi, na Češkem družbi Krušovice in Drinks Union ter na Poljskem pivovarno Zywiec.

Po Heinekenovih navedbah blagovni znamki Laško in Union ponujata odlično priložnost, prav tako pa sta pivovarni v Laškem in Ljubljani zelo kakovostni in sta za nizozemsko družbo priložnost, da v proizvodnjo vključi tudi druge svoje blagovne znamke.

Heineken v nakupu Pivovarne Laško vidi tudi potencial za nadaljnji razvoj blagovnih znamk Laškega v regiji z uporabo Heinekenovih prodajnih kanalov pri spodbujanju izvoza proizvodov Laškega in Uniona zunaj Slovenije, še zagotavljajo v nizozemskem velikanu.

Novi lastnik Pivovarne Laško bo še naprej obvladoval večji del slovenska trga s pivom oziroma nekje v rangu 80 odstotkov, kot meni Kuhar, ki pravi, da sta pivovarni pred desetletjem obvladovali skoraj 95 odstotkov slovenskega trga. Druga posebnost slovenskega trga je ena najvišjih obdavčitev piva v Evropi na račun trošarin in novi lastnik bo najbrž skušal doseči omilitev trošarinske politike pri pivu.

Laško postalo del Heinekenovega imperija
Laška pivovarna prodana Heinekenu
Laško prodano Heinekenu