Naslov filma Naše gostoljubje je sarkastičen, film duhovito tematizira resnično zgodbo o klanovskem rivalstvu in medsosedskem sovraštvu pred ameriško državljansko vojno, so o filmu zapisali v Slovenski kinoteki. Foto: Cankarjev dom
Naslov filma Naše gostoljubje je sarkastičen, film duhovito tematizira resnično zgodbo o klanovskem rivalstvu in medsosedskem sovraštvu pred ameriško državljansko vojno, so o filmu zapisali v Slovenski kinoteki. Foto: Cankarjev dom

Ob projekciji filma bo glasbo v živo odigrala odprta zasedba Orchestra of the Imaginary: Andrej Goričar (klavir in dirigiranje), Matej Grahek (flavta), Jakob Bobek (klarinet), Árpad Balázs Piri (fagot), Primož Zemljak (rog), Ana Mezgec (violina), Gea Pantner Volfand (viola) in Milan Hudnik (violončelo).

Naše gostoljubje kot epska pesnitev
Po besedah skladatelja in pianista Goričarja je glasba, ki jo je napisal za film, po izrazu zelo raznolika, tako kot sam film, v njenem bistvu pa se prepletajo poslušalcem manj slišne ali neslišne vezi, ki se združujejo v celoto in ki bi jih sam lahko poimenoval tudi poetične vezi. "Film se mi namreč zdi kot nekakšna epska pesnitev, saj se navezuje na zgodbo iz ameriške zgodovine," je še dodal.

Filmsko klasiko Naše gostoljubje (1923) je kot sorežiser in glavni protagonist podpisal Buster Keaton, legenda nemega filma. Režiral jo je z Johnom G. Blystonom, v filmu pa nastopajo še Natalie Talmadge, Joe Roberts, Ralph Bushman.

Prva celovečerna mojstrovina Busterja Keatona
75 minut dolg film, ki se začne neke viharne noči na jugu ZDA, tematizira resnično zgodbo o klanovskem rivalstvu v času pred ameriško državljansko vojno. Prva celovečerna Keatonova mojstrovina se iz začetne more prelevi v komedijo o ljubezni in odpuščanju, v kateri ne manjka spektakularnih prizorov in Keatonovih vratolomnih podvigov. Tako kot v njegovih drugih filmih tudi v Našem gostoljubju gledamo nemi, a srditi boj za fizično in notranje ravnovesje, boj, ki je tako samoumeven in neizogiben, da ga sprejmemo brez pomisleka, so o filmu zapisali pri Slovenski kinoteki.

Prva partitura, ki jo je Andrej Goričar zložil za kakšen nemi film, je bila orkestrska glasba za film Zora (1927). Foto: Osebni arhiv
Prva partitura, ki jo je Andrej Goričar zložil za kakšen nemi film, je bila orkestrska glasba za film Zora (1927). Foto: Osebni arhiv

Opus Andreja Goričarja (1971) sega od klasičnih glasbenih oblik do glasbe za film in gledališče. Njegova dela – koncertne klasične kompozicije ali odrske in filmske stvaritve – so izvedli različni uveljavljeni solisti, komorne skupine in orkestri. Leta 2010 je zmagal na mednarodnem tekmovanju skladateljev 2 Agosto v Bologni, na katerem je žiriji predsedoval Ennio Morricone. Leta 2019 je osvojil prvo nagrado na mednarodnem tekmovanju skladateljev v Italiji IV International Composition Prize SEM 2019.

Goričar je od leta 1996 hišni pianist Slovenske kinoteke, ki je s svojimi deli in improvizacijo na klavirju pospremil velik repertoar neme klasike tako doma kot v tujini. Nazadnje je na predvečer 100. obletnice odprtja kina Ljubljanski dvor letošnjega oktobra premiero doživela njegova partitura za film Mladi Medardo, s katerim so leta 1923 odprli ta kinematograf.

Za Busterja Keatona se je po podpisu pogodbe z MGM-om začelo
Za Busterja Keatona se je po podpisu pogodbe z MGM-om začelo "črno desetletje". Foto: IMDb

Keaton, legenda nemega filma
Buster Keaton (1895–1966) ob Charlieju Chaplinu in Haroldu Lloydu velja za eno največjih osebnosti nemega filma. Svoje najslavnejše vloge je odigral v filmih Sherlock Jr. (1924), Navigator (1924) in General (1926). Pozneje je ustvaril še precej zanimivih filmov, a je v njih mogoče opaziti upad njegove ustvarjalnosti, kar je treba pripisati tudi pritiskom studia. Po podpisu pogodbe z MGM-om, v kar ga je prisilila vrsta finančno neuspešnih projektov, je v 30. letih zapadel v alkoholizem.

Tega obdobja svojega življenja se je pozneje spominjal kot "črno desetletje". Po podpisu pogodbe, s katero si je obetal večje proračune in boljšo distribucijo, se je izkazalo, da ima studio z njim povsem drugačne načrte, saj sta mu bila odvzeta ustvarjalna svoboda in nadzor nad filmi. Tako je pisal tudi skeče za filme bratov Marx, ki so v 30. letih iz zvočne komedije naredili to, kar sta v 20. letih iz neme komedije naredila Chaplin in Keaton. Šest let pred smrtjo so mu podelili častnega oskarja za življenjsko delo.

Premiera partiture za film Naše gostoljubje