Režiserka Marielle Heller na lanski premieri filma Can You Ever Forgive Me? V njem Melissa McCarthy igra zapito in bankrotirano pisateljico Lee Israel, ki začne ponarejati in prodajati pisma slavnih osebnosti. Gre za film po resnični zgodbi. Foto: AP
Režiserka Marielle Heller na lanski premieri filma Can You Ever Forgive Me? V njem Melissa McCarthy igra zapito in bankrotirano pisateljico Lee Israel, ki začne ponarejati in prodajati pisma slavnih osebnosti. Gre za film po resnični zgodbi. Foto: AP

Ta mizerni odstotek ostaja bolj ali manj enak kot pred dvajsetimi leti, je pokazala nova izdaja vsakoletne študije, ki tudi tokrat opozarja na "radikalno nizko zastopanost" žensk v zabavni industriji.

Rachel Morrison je lani postala šele prva ženska v zgodovini, nominirana za oskarja za najboljšo fotografijo (za film Mudbound). Foto: Reuters
Rachel Morrison je lani postala šele prva ženska v zgodovini, nominirana za oskarja za najboljšo fotografijo (za film Mudbound). Foto: Reuters

"Študija ni našla nobenih dokazov, da je v filmski industriji dejansko prišlo do tektonskega premika na bolje, ki so ga v lanskem letu napovedovali številni," je zapisala avtorica Martha Lauzen, izvršna direktorica centra za študij žensk v filmu in na televiziji, ki deluje pod okriljem državne univerze v San Diegu. Prav ta center že zadnjih 21 zaporednih let vestno pripravlja poročila o "celuloidnem stropu" (kar je seveda parafraza klasičnega "steklenega stropa").

Številne zgodbe in poročanja o spolnem nadlegovanju v Hollywoodu so v javnost začela pritekati proti koncu leta 2017; s tem je bila delno povezana tudi iniciativa Time's Up, ki naj bi dala več usposobljenim ženskam priložnost za delo v vseh panogah in na vseh ravneh zabavne industrije.

Direktoric fotografije skoraj ni
A številke ne lažejo: študija je upoštevala 250 najdonosnejših hollywoodskih filmov leta 2018. Od tega so jih osem odstotkov režirale ženske. Za primerjavo: pred dvajsetimi leti, leta 1998, je bila ta številka skoraj enaka, devet odstotkov.

Netflix je tik pred koncem leta objavil grozljivko Bird Box s Sandro Bullock v glavni vlogi, ki se je izkazala za skoraj viralno uspešnico. Režirala jo je dobitnica tujejezičnega oskarja Susanne Bier. Foto: AP
Netflix je tik pred koncem leta objavil grozljivko Bird Box s Sandro Bullock v glavni vlogi, ki se je izkazala za skoraj viralno uspešnico. Režirala jo je dobitnica tujejezičnega oskarja Susanne Bier. Foto: AP

Skupni odstotek žensk, ki delajo v zakulisju filmske industrije, je v zadnjem letu z 18 narastel na 20 odstotkov. Še najbolje so bile zastopane med producenti, kjer jih je "kar" 26 odstotkov. So pa zato samo štirje odstotki direktorjev fotografije ženskega spola.

Posamezna ozaveščenja ne bodo dovolj
"Te radikalno nizke zastopanosti najbrž ne bodo popravili prostovoljni napori peščice posameznikov ali enega samega studia,"
je komentirala Lauzenova. "Brez velikopoteznega napora, ki bi ga podprli vsi najvplivnejši akterji - studii, cehi, igralske agencije, združenja - ne bomo videli kakih ključnih sprememb."

Med odmevnejšimi in bolj oglaševanimi hollywoodskimi filmi v ženski režiji lahko za leto 2018 omenimo fantazijsko pustolovščino Namig v času v režiji Ave DuVernay in pa biografsko komično dramo Can You Ever Forgive Me?, ki jo je režirala Marielle Heller.