Louvre, ki je med drugim tudi najbolj obiskan muzej na svetu, se trenutno ukvarja s temeljitim premislekom o tem, kako razstavljajo in predstavljajo svojo zbirko, je direktor Jean-Luc Martinez pred kratkim pojasnil za medije. "Sezono 2023/24 bi radi pričakali z daljšim odpiralnim časom in več odprtimi sobami."

Palača je stara 800 let, muzej je v njej nastanjen že 200 let. Prav gotovo lahko preživi tudi krizo, s katero se spopada letos. Foto: AP
Palača je stara 800 let, muzej je v njej nastanjen že 200 let. Prav gotovo lahko preživi tudi krizo, s katero se spopada letos. Foto: AP
V časih pred pandemijo je bilo tri četrtine ljudi v muzeju tujcev. In med njimi je bilo mnogo takih, ki so se skušali takoj in v čim bolj ravni črti prebiti do Mone Lize. Odslej bo treba proti njej vijugati kot na letališču. Foto: Reuters
V časih pred pandemijo je bilo tri četrtine ljudi v muzeju tujcev. In med njimi je bilo mnogo takih, ki so se skušali takoj in v čim bolj ravni črti prebiti do Mone Lize. Odslej bo treba proti njej vijugati kot na letališču. Foto: Reuters

Da bi omilili svoj elitistični sloves, si bodo v muzeju prizadevali za "kulturno demokratizacijo": če bodo eksponati temeljiteje in ustrezneje označeni, kurirani in predstavljeni, bodo tudi dostopnejši za najširšo javnost. Martinez, ki je tudi sam odraščal v delavskem okolju, je prepričan, da se mora matična hiša zgledovati po silnem uspehu svoje lastne izpostave v Lensu, revnem, nekdaj rudarskem mestu na severu Francije.

Zbirka se bo preselila (tudi) na splet
V času zaprtja zaradi pandemije se je obisk spletne strani Louvra podeseteril, kar je sicer sijajno, a je podčrtalo nezadostnost uporabniške izkušnje. Martinez je za prihodnje leto napovedal popolno prenovo spletne strani, kar vključuje tudi digitalizacijo celotne muzejske zbirke.

Čas za snubljenje domačih gostov
Razstavljene umetnine bodo v prihodnje kontekstualizirali z več razlagami ozadja in zgodovinskega okvira, tako v angleščini kot v francoščini. Obiskovalci, mlajši od 26 let, so že prej v muzej lahko vstopali brezplačno, letos pa bodo v Louvru uvedli še dvajsetminutni brezplačni "miniobisk", ki naj bi pomagal Parižane zvabiti nazaj v hram umetnosti. Zdaj ko so zaradi novega koronavirusa utrpeli 40-milijonsko izgubo, bi v muzeju najprej radi pridobili domače goste.

80-odstotni upad prometa
V normalnih razmerah so tri četrtine obiskovalcev Louvra iz tujine. Na povprečno poletje se je vsak mesec v muzej zgrnilo milijon obiskovalcev. Ker pa je turizem trenutno še bolj ali manj mrtev in se poleti še ne bo vrnil k prejšnjim številkam, "v Louvru pričakujemo 80-odstoten upad prometa", je zaskrbljen Martinez.

Pravzaprav pričakuje, da bodo kilava še prihodnja tri leta. "Po najboljšem scenariju bomo imeli 20 ali 30 odstotkov nižji obisk kot lani poleti – to pomeni nekje med štiri in 10 tisoč obiskovalcev na dan."

Kljub temu pa je prepričan, da bodo prevetrili tudi to nevihto. "Palača je starejša od 800 let, muzej je odprt že več kot 200 let. Seveda je trenutna kriza nenavadna epizoda, a Louvre bo obstal."

Skoraj štirimesečno zaprtje muzeja je – če seštejemo izgubo prihodka od prodanih vstopnic, odpovedane prireditve in zaprto muzejsko trgovino – stalo okoli 40 milijonov evrov. Foto: AP
Skoraj štirimesečno zaprtje muzeja je – če seštejemo izgubo prihodka od prodanih vstopnic, odpovedane prireditve in zaprto muzejsko trgovino – stalo okoli 40 milijonov evrov. Foto: AP

Pravila "nove normalnosti"
Sicer pa je verjetno vsaka stvar za kaj dobra: obisk muzeja bo v obdobju neposredno po 6. julijo gotovo mirnejša, bolj sproščujoča izkušnja kot prej. V zadnjem tednu se osebje na obiskovalce pripravlja z razpostavljanjem razkužila za roke, z urejanjem sistema spletnih rezervacij ure prihoda, s postavljanjem smerokazov, ki bodo dopuščali eno samo smer ogleda in pa seveda z obešanjem navodil, da je treba biti vsaj meter in pol oddaljen od ljudi in nositi masko.

Seveda pa zaradi orjaškosti muzeja – za obiskovalce se bo odprlo 45 tisoč kvadratnih metrov površin – ne bo težko upoštevati načela primerne medsebojne razdalje. "To ne bo ravno prostor, kjer bi se ljudje gnetli," je prepričan tudi Martinez.

Zadnji teden pred odprtjem je namenjen čiščenju in lepljenju opozoril in navodil. Foto: Reuters
Zadnji teden pred odprtjem je namenjen čiščenju in lepljenju opozoril in navodil. Foto: Reuters