Minister Vlačič meni, da je Slovenija z uvedbo kratkotrajne vinjete in z ustreznim sorazmerjem med tedensko in letno vinjeto izpolnila zahteve EU-ja. Foto: MMC RTV SLO
Minister Vlačič meni, da je Slovenija z uvedbo kratkotrajne vinjete in z ustreznim sorazmerjem med tedensko in letno vinjeto izpolnila zahteve EU-ja. Foto: MMC RTV SLO
Patrick Vlačič
Gradnja avtoceste
Družba za avtoceste Republike Slovenije
S 1. julijem lani je bil v Sloveniji uveden vinjetni sistem cestninjenja za osebna vozila, v letu 2008 pa so se prihodki od cestnin zvišali za 26,9 milijona evrov. Foto: MMC RTV SLO
Glede vinjet še ni enotnega stališča

Slovenija je po besedah ministra za promet izpolnila zahteve in iz Bruslja pričakuje pojasnila glede zadržkov, ki naj bi še obstajali. Po neuradnih informacijah naj bi bil problem cena. A cena vinjete je pravno v rokah Slovenije, poudarja Vlačič.

Tajani: Predlog je treba še izpopolniti


Evropski komisar za promet Antonio Tajani pa meni, da bi bilo treba predlog za spremembo vinjetnega sistema še izpopolniti in da morajo rešitev najti še pred poletno turistično sezono.

"Sedaj se s slovensko stranjo o tem pogovarjamo in dialog je najboljša pot naprej,"

je še dodal komisar. Če rešitve s slovenske strani ne bo, bi bilo treba nadaljevati postopke proti Sloveniji, tako postopek zaradi kršenja pravnega reda EU-ja kot postopek zaustavitve avtocestnega projekta, je še prepričan Tajani.

Ponekod je razmerje cen še manj ugodno
Slovenija Evropske komisije uradno še ni obvestila o predlogu za spremembo vinjetnega sistema, ki predvideva uvedbo tedenske vinjete za 15 evrov, ukinitev polletne vinjete in podražitev letne vinjete s 55 na 95 evrov. To bo predvidoma storila v prihodnjih dneh. Zato tudi še ni uradnega odziva Evropske komisije na odločitev slovenske vlade.

"Nekatere države v EU-ju imajo razmerje med tedensko in letno vinjeto manj ugodno od tega, kar predlaga Slovenija," je poudaril minister in med njimi izpostavil Češko. Češka tedenska vinjeta je namreč 22 odstotkov letne, slovenska pa okoli 16 odstotkov letne. Po Vlačičevih besedah so to neposredno primerljivi podatke ene članice, ki trenutno ni v postopku kršitve, in Slovenije, ki je.

Ceno določi vsaka država zase
Poleg tega je minister izrecno izpostavil, da je cena vinjete v pristojnosti države članice: "Če je cena problem, to ni stvar Evropske komisije, ker to po pravu EU-ja ni urejeno tako, da je država članica dolžna tako ali drugače določiti ceno."

Pri kamionskih prevozih je sicer drugače, dodaja, saj na tem področju obstaja določilo, da je lahko dnevna vinjeta največ 11 evrov. Ko pa gre za osebna vozila, neposrednih določb, ki zadevajo ceste, ni.

Zdajšnji sistem ugodnejši za voznike
Sicer pa Vlačič slovensko stališče glede cen utemeljuje tudi s prejšnjimi cenami cestnine: "Če si se nekoč peljal čez celo Slovenijo, si plačal okoli 10 evrov, če si se peljal tja in nazaj, torej 20 evrov, kar je več, kot je zdaj predlog tedenske vinjete."

Glede na to, da je Slovenija po ministrovih besedah izpolnila obe zahtevi iz pisma, ki ga je dobila od Evropske komisije, zdaj pričakuje pojasnilo o tem, kaj so tisti zadržki, ki se še pojavljajo.

Vinjete rojene pod nesrečno zvezdo?
Vlačič sicer meni, da slovenskim vinjetam usoda ni bila naklonjena. Vinjete so namreč po njegovih besedah prinesle številne težave: od nevzdržnosti sistema zaradi premalo pobranega denarja do zadržanja evropskih sredstev. "Čeprav so se na prvi pogled zdele ugodne in udobne za državljane, so do neke mere rojene pod nesrečno zvezdo," je dodal.

Dars lani z večjim dobičkom kot leto prej
A čeprav minister opozarja na nevzdržnost vinjetnega sistema, poročilo o prihodkih Darsa za leto 2008 kaže, da je sružba za avtoceste ustvarila 13,44 milijona evrov čistega dobička, medtem ko je ta leto prej znašal 10,5 milijona evrov.

Čisti prihodki od prodaje so v letu 2008 znašali 239,8 milijona evrov, kar je za 31 milijonov evrov več kot prejšnje leto. K temu so najbolj prispevali prihodki od cestnin, saj so se v primerjavi z letom 2007 zvišali za 26,9 milijona evrov na 201,6 milijona evrov.

"Slovenija izziva voznike"
Na nov predlog slovenskih vinjet za krajše obdobje so se odzvali v avstrijskem klubu voznikov in ga označil za izzivanje voznikov. Avstrijski turisti na Hrvaškem namreč povprečno letujejo okoli osem dni, kar pomeni, da bi morali za vožnjo prek Slovenije kupiti dve tedenski vinjeti.

Slovenija po njiihovem mnenju presega vse okvire, saj 10-dnevna vinjeta v Avstriji po njihovih podatkih stane 7,70 evra (a je treba dodati, da je za vožnjo skozi predora Katschberg in Tauern kljub vinjeti treba plačati še 9,5 evra, na 23-kilometrskem odseku avtoceste A14 na skrajnem zahodu Avstrije pa so septembra uvedli posebno Korridor-Vignette, katere cena v eno smer je dva evra). Na Madžarskem imajo 4-dnevno vinjeto za 4 evre in 10-dnevno za osem evrov, na Češkem je za tedensko vinjeto treba odšteti osem evrov, medtem ko je cena za tedensko vinjeto na Slovaškem 4,90 evra.

A. S.

Glede vinjet še ni enotnega stališča