Učenci od 6. razreda so z začetkom tedna znova začeli s šolanjem na daljavo. Foto: Zajem zaslona
Učenci od 6. razreda so z začetkom tedna znova začeli s šolanjem na daljavo. Foto: Zajem zaslona

Učenci od 6. razreda osnovne šole in dijaki so s ponedeljkom znova prešli na šolanje na daljavo. Šole za to obliko pouka uporabljajo storitve, ki jih zagotavlja javni zavod Akademska in raziskovalna mreža Slovenije – Arnes.

Najprej težave s prijavami, zdaj z učilnicami

Potem ko je v ponedeljek uporabnikom težave povzročal sistem enotne prijave AAI, so se danes motnje pojavile pri storitvi Arnesove spletne učilnice. "Napako v programski opremi, ki je danes v dopoldanskem času povzročala nedosegljivost storitve, smo odpravili. Učilnice znova delujejo, delovanje sistema pa še vedno optimiziramo. Stanje storitve bomo podrobno spremljali," so sporočili z Arnesa. "Za vse težave, ki so jih imeli pri rabi storitev, se iskreno opravičujemo učencem, učiteljem in staršem. Zavedamo se, da je, kljub vsemu vloženemu trudu naših strokovnjakov, na koncu pomembno le to, ali storitev deluje," so dodali.

Direktor Arnesa o motnjah pri delovanju spletnih učilnic

Arnes: Razlog za težave je v povečanih obremenitvah omrežja

In kaj je razlog za težave pri delovanju storitev, ki jih v času izvedbe šolanja na daljavo zagotavljajo šolam? Na Arnesu odgovarjajo, da se razlog skriva v obremenitvah sistema, ki so dosegle 400 odstotkov spomladanskih. "Če primerjamo stanje pred letošnjim marcem, opažamo stokratno povečanje obremenitev storitev omrežja. Kadar sistem narašča s takim tempom porabe, obstaja večja verjetnost, da se pojavi ozko grlo ali napaka," so pojasnili razloge za motnje pri delovanju storitev. Dodali so, da so sicer drugi dan izobraževanja od doma brez težav poleg enotnega sistema prijave delovale še druge storitve njihovega omrežja – učitelji so lahko za izobraževanje na daljavo uporabljali različne videokonferenčne storitve, Arnes Zoom, Arnes VID in Arnes VOX, e-pošto, portal Arnes Video, Arnes Splet, Arnes Filesender ...

Slovenski učenci se že drugi dan spoprijemajo s tehničnimi težavami pri šolanju na daljavo. Foto: Shutterstock
Slovenski učenci se že drugi dan spoprijemajo s tehničnimi težavami pri šolanju na daljavo. Foto: Shutterstock

Zaostrene razmere na trgu računalniške opreme

V času epidemije je sicer Arnes dobil dodatna sredstva za izboljšanje informacijsko-komunikacijske tehnologije v vzgojno-izobraževalnih zavodih. Kot so pojasnili pri Arnesu, so večino sredstev vložili v nakup prenosnikov, ki jih lahko šole v primeru izobraževanja na daljavo posodijo učencem.

Preostala sredstva so vložili v razširitev osnovne infrastrukture, nadgradnjo storitev in za nadomeščanje opreme, ki so si jo izposodili med prvim valom epidemije. Trenutno intenzivno vgrajujejo dodatno opremo, ki so jo, kot so pojasnili, zaradi stanja na trgu in pomanjkanja opreme dobili v preteklem tednu. Zmogljivosti nameravajo še dodatno širiti z opremo, ki jo bodo dobili čez nekaj tednov.

Na vprašanje, koliko uporabnikov je njihova infrastruktura sposobna prenesti, so že v ponedeljek pojasnili, da je veliko odvisno od vrste storitev v uporabi in števila sočasnih uporabnikov. Dodali so, da to velja za vse ponudnike.

Vsebine za šolarje na RTV Slovenija

Radiotelevizija Slovenija je nadgradila spletni portal Izodrom. Učenci in učitelji lahko preprosteje dostopajo do obsežne zbirke poučnih vsebin, ki so jim lahko v pomoč pri šolanju na daljavo. Zbranih je več kot tisoč izobraževalnih vsebin, ki so organizirane po triletjih in področjih. Vsebine nastajajo v rednih oddajah za otroke in mlade na Televiziji Slovenija.

Sviz: Znova se poglabljajo vrzeli v znanju med učenci in dijaki zaradi neenakih materialnih pogojev za učenje

Kdaj bodo zagotovljeni ustrezni tehnični pogoji, da se bodo lahko tako šolajoči kot učitelji vključili v pouk na daljavo, pa so se med razpravo na videokonferenčni seji o aktualnih vprašanjih, ki se kopičijo v vzgojno-izobraževalnem prostoru ter na področju kulture, danes spraševali tudi člani glavnega odbora Sindikata vzgoje, izobraževanja, znanosti in kulture Slovenije (Sviz).

Pečan: Nedostojno je zdaj kazati na nekega krivca

Na ministrstvu za izobraževanje so za Televizijo Slovenija pojasnili, da je nastala situacija nesprejemljiva in da pričakujejo, da bo sistem čim prej deloval nemoteno. V združenju ravnateljic in ravnateljev pa poudarjajo, da so trenutne razmere izredno nepredvidljiove. "Moje mnenje je, da bi bilo zelo nedostojno zdaj kazati na nekega krivca. Še vedno vsi nekako skušamo na najboljši način poučevati, pri čemer naj si nihče v tej državi ne dela utvar, da smo v resnici digitalna družba," je za Televizijo Slovenija povedal predsednik združenja Gregor Pečan. Hkrati zaradi širjenja okužb v šolskem okolju prihaja tudi do organizacijskih in kadrovskih težav. "Tako kot zdaj stvari potekajo, bi bilo najbolje, da bi zaprli in podaljšali počitnice ter to potem nadomestili, ko bi bilo mogoče," je še poudaril.

Kot so opozorili, se z izvajanjem izobraževanja na daljavo znova poglabljajo vrzeli v znanju med učenci in dijaki zaradi neenakih materialnih pogojev za učenje ter sposobnosti in možnosti njihovih staršev, da sodelujejo pri učenju. V glavnem odboru Sviza ministrstvo zato sprašujejo, kdaj, kako in v kakšni meri bo mogoče odpraviti vrzeli v znanju učencev in dijakov, če se ti dalj časa ne bodo vrnili v šole.

Kritični so do ministrstva in zavoda za šolstvo, ker tudi po spomladanskih izkušnjah nista pripravila ustreznih organizacijskih navodil in strokovnega gradiva za učinkovito izvajanje pouka na daljavo.

Obenem opozarjajo, da ministrstvo in zavod še vedno nista pripravila niti ustreznih protokolov in prilagoditev pravil, ki bi zagotavljala verodostojno in pravično vrednotenje in ocenjevanje znanja na daljavo.

Kot ugotavljajo v glavnem odboru Sviza, so vodstva vrtcev in šol, učiteljstvo in vsi drugi zaposleni v vzgoji in izobraževanju znova prepuščeni sebi in svoji iznajdljivosti. Prepričani so, da bi se danes spoprijemali z mnogo manj težavami, če bi vlada in šolska oblast v iskanje najustreznejših rešitev vključili učitelje praktike in njihove organizacije.

Navedli so opozorila s terena o nerazumljivosti odločitve o zaprtju glasbenih šol, kjer pouk večinoma poteka individualno, zato pomisleki o tveganju za širjenje okužbe po mnenju glavnega odbora niso razumljivi.

Kritični tudi do ministra za kulturo Simonitija

Glavni odbor Sviza pa je opozoril tudi na odnos vlade do socialnega dialoga. Obsojajo vladno "vse bolj sistematično omejevanje in zavračanje socialnega dialoga". Ministru za kulturo Vasku Simonitiju očitajo, da zavrača vsakršne pogovore s predstavniki zaposlenih, ignorira vse pozive k iskanju rešitev in reprezentativnih sindikatov očitno sploh ne priznava za partnerje pri reševanju skrajno zahtevnega položaja kulture in kulturnikov.