Lewis Hamilton (na fotografiji) je prav vseh sedem dirk za VN Abu Dabija v hibridni dobi formule ena končal na odru za zmagovalce. Dobil jih je štiri, dvakrat je bil drugi, lani tretji. Na arabski dirki je dvakrat odstopil, in sicer v sezonah 2009 in 2012. Skupaj je v Jas Marini na najvišjo stopničko sicer stopil petkrat (ob štirih zmagah v hibridni dobi – 2014, 2016, 2018 in 2019 – še leta 2011). Foto: EPA
Lewis Hamilton (na fotografiji) je prav vseh sedem dirk za VN Abu Dabija v hibridni dobi formule ena končal na odru za zmagovalce. Dobil jih je štiri, dvakrat je bil drugi, lani tretji. Na arabski dirki je dvakrat odstopil, in sicer v sezonah 2009 in 2012. Skupaj je v Jas Marini na najvišjo stopničko sicer stopil petkrat (ob štirih zmagah v hibridni dobi – 2014, 2016, 2018 in 2019 – še leta 2011). Foto: EPA

Arabci so dlje časa želeli dirko najelitnejšega motošportnega razreda organizirati na svojih tleh, to ni bila nobena skrivnost. Prizadevali so si karavano formule ena pripeljati v Združene arabske emirate, 3. februarja 2007 so na motošportnem dogodku v Abu Dabiju tudi uradno oznanili, da bo država od leta 2009 do 2016 gostila dirko za VN Abu Dabija.

Proga za VN Abu Dabija v Jas Marini od leta 2009 do lanskega leta. Za letošnjo sklepno preizkušnjo sezone so jo malce spremenili. Foto: Reuters
Proga za VN Abu Dabija v Jas Marini od leta 2009 do lanskega leta. Za letošnjo sklepno preizkušnjo sezone so jo malce spremenili. Foto: Reuters

Zasnovo proge so zaupali nemškemu arhitektu Hermannu Tilkeju, za dirkališče v Jas Marini pa so odšteli slabih 900 milijonov evrov oziroma 3,8 milijarde dirhamov. Res niso skoparili, površje proge je iz cenjenega peska graywacke, ki so ga uvozili iz britanske grofije Shropshire, dirkališče v Jas Marini je postal tudi največji projekt razsvetljave stalnih športnih prizorišč na svetu.

Dirkališče so začeli graditi maja 2007, dokončano je bilo oktobra 2009, prvi je krog na njem odpeljal nečak Ayrtona Senne, Bruno Senna, potem ko je 7. oktobra 2009 Mednarodna avtomobilistična zveza Združenim arabskim emiratom prižgala zeleno luč za organizacijo dirk kraljice motošporta.

Mnenja o progi so bila med dirkači deljena. Nekateri so jo naravnost oboževali, drugi niso bili tako navdušeni. Nico Rosberg se je navduševal nad edinstvenimi zavoji, Fernando Alonso je bil vesel, da ima ves krog nekaj početi, tudi Adrian Sutil je stezo pohvalil, še posebej nekoliko bolj diskretno razsvetljavo, ki naj bi bila na oko precej prijetnejša od Marine Baya, kjer poteka dirka za VN Singapurja.

Med tistimi, ki so dirkališče kritizirali, sta bila Giancarlo Fisichella in Kimi Räikkönen. Italijan se je zmdrdoval nad izvozom iz boksov, ki je vsekakor edinstven in poteka pod dirkališčem. Po njegovem mnenju je izvoz zelo nevaren. Ledenohladni Finec pa je leta 2009 poskrbel za kultno izjavo: "Prvih nekaj zavojev je solidnih, preostanek proge je pa navadno sr*nje."

Sebastian Vettel, zmagovalec prve dirke formule ena za VN Abu Dabija. Foto: EPA
Sebastian Vettel, zmagovalec prve dirke formule ena za VN Abu Dabija. Foto: EPA

V Abu Dabiju zadnjič dolivali gorivo
Ne glede na vse so prvo dirko za VN Abu Dabija izpeljali 1. novembra 2009. V kvalifikacijah si je 'pole' priboril Lewis Hamilton, ki pa se na dirki z mclarnom ni mogel 'odlepiti' od red bullov Sebastiana Vettla in Marka Webbra. Še več, po postanku je moral zaradi težav z zadnjimi zavorami odstopiti. Pot do zmage se je odprla Vettlu, ki je suvereno končal dirko in na najvišjo stopničko stopil četrtič v sezoni in petič v karieri, potem ko je na najvišjo stopničko presenetljivo še kot član toro rossa stopil leto dni prej v Monzi. Za drugo mesto sta se v končnici arabske preizkušnje krčevito bojevala novopečeni svetovni prvak Jenson Button z brawnom in Webber, a je Avstralec odbil vse napade in poskrbel za dvojno zmago Red Bulla. To je bila sicer zadnja dirka v formuli ena, kjer se je med samo preizkušnjo še dolivalo gorivo, in prva, ki je potekala podnevi in ponoči (začela se je ob dnevni svetlobi, končala pa pod žarometi).

Prizorišče Vettlovega prvega naslova
Že naslednje leto je Jas Marina poskrbela za pravo poslastico, saj se je prvič v zgodovini formule ena zgodilo, da so se na sklepni dirki sezone za naslov prvaka udarili kar štirje dirkači: Alonso (Ferrari), Webber, Vettel (oba Red Bull) in Hamilton (McLaren). Pričakoval se je boj predvsem med Alonsom in Webbrom, saj je imel Španec pred Avstralcem v SP-ju 8 točk naskoka. Vettel je zaostajal že za 15, Hamilton za 24 točk. Dirka je znana po izjemno slabi strategiji Ferrarija, ki je zamočil s postankom in Alonsa na stezo vrnil v gnečo, medtem ko je Vettel prevzel vodstvo in se relativno mirno odpeljal zmagi naproti. Španec je na koncu obstal za Vitalijem Petrovom in zasedel šele 7. mesto, s katerim je v končni skupni razvrstitvi za novim prvakom Vettlom zaostal za 4 točke. Za naslov je moral ob Vettlovi zmagi dirko končati vsaj na 4. mestu. Vettel je tako s 23 leti, 4 meseci in 11 dnevi postal najmlajši svetovni prvak v zgodovini formule ena. Po prečkanju ciljne črte so morali pri Red Bullu še malce počakati, a kmalu so svojemu dirkaču sporočili veselo novico. "Hvala, fantje, neverjetno. Neverjetno! Hvala, rad vas imam! Potrebujem trenutek," je vidno ganjenemu v solzah po radijski zvezi še uspelo izdaviti Vettlu.

Kimi Räikkönen je v Abu Dabiju leta 2012 dosegel prvo zmago v formuli ena po krajšem oddihu od kraljice motošporta, ki si ga je vzel v letih 2010 in 2011. Z lotusom E20 se je do dirke v Jas Marini trikrat zavihtel tik pod vrh, prav tolikokrat je bil še tretji. Foto: EPA
Kimi Räikkönen je v Abu Dabiju leta 2012 dosegel prvo zmago v formuli ena po krajšem oddihu od kraljice motošporta, ki si ga je vzel v letih 2010 in 2011. Z lotusom E20 se je do dirke v Jas Marini trikrat zavihtel tik pod vrh, prav tolikokrat je bil še tretji. Foto: EPA
Räikkönen na poti do zmage v Abu Dabiju 4. novembra 2012. Foto: EPA
Räikkönen na poti do zmage v Abu Dabiju 4. novembra 2012. Foto: EPA

Pustite Kimija pri miru, ve, kaj mora storiti!
Potem ko se je leta 2009 za kratek čas poslovil od formule ena, se je Räikkönen leta 2012 vrnil v karavano, a z lotusom mu nikakor ni uspelo zmagati. Vse do dirke v Abu Dabiju, ko je glavnino dela opravil že na štartu, kjer se je s 4. mesta prebil tik za vodilnega Hamiltona. Britanec je zaradi okvare dirkalnika odstopil v 18. krogu, tako da je na čelo zapeljal ledenohladni Finec, ki je bil v vodstvu povsem miren. Drugače so bili razpoloženi v njegovem moštvu, kjer je vladala živčna vojna. Svojemu dirkaču so želeli ves čas sporočati podatke o drugouvrščenem Alonsu, ki se je nezadržno bližal. Tedaj je Kimi poskrbel za kultno izjavo po radijski zvezi: "Pustite me pri miru, vem, kaj moram storiti." In res je vedel, zaključek dirke je odpeljal praktično brezhibno in prvi prečkal ciljno črto za prvo zmago po vrnitvi in 19. v bogati karieri.

29-letni Lewis Hamilton si je po osvojitvi naslova svetovnega prvaka, drugega, leta 2014 dal duška. To je bil zanj do tistega trenutka najsrečnejši dan v življenju. Foto: EPA
29-letni Lewis Hamilton si je po osvojitvi naslova svetovnega prvaka, drugega, leta 2014 dal duška. To je bil zanj do tistega trenutka najsrečnejši dan v življenju. Foto: EPA

Začetek Hamiltonovega pohoda v hibridni dobi
Dirka za VN Abu Dabija je v zadnjih letih postala stalnica za konec sezone. 23. novembra 2014 sta se prav na omenjeni dirki za naslov prvaka udarila mercedsa Hamilton in Rosberg. Britanec je imel pred Nemcev v skupnem seštevku 17 točk naskoka, zmaga v Jas Marini pa je prinesla kar 50 (!) točk. Res je, vodstvo formule ena se je odločilo, da bo za zadnjo dirko sezone testno podelilo dvojne točke, s čimer je popolnoma razvrednotilo točkovni sistem, s tem pa tudi poskrbelo za nejevoljo pri ljubiteljih tega športa. Rosberg si je v soboto zagotovil 'pole', a nedeljsko dirko je bolje začel Hamilton, ki je hitro prevzel vodstvo, odbil vse napade in moštvenega kolega zadržal za seboj. V 23. krogu je Rosberg zaznal težave s pogonskim sklopom, zaradi katerih je izgubil približno 160 konjskih moči. Boja za naslov prvaka je bilo tako konec. Dirko je končal na skromnem 14. mestu, medtem ko je Hamilton prvi prečkal ciljno črto in osvojil svoj drugi naslov svetovnega prvaka, s tem pa tudi začel zmagoviti pohod, ki mu lahko letos prinese rekordni osmi naslov.

"To je najsrečneši dan v mojem življenju! Saj je bil zadnji dan sezone 2008 prav tako dober, a trenutno se počutim precej, precej bolje kot tedaj. To je najboljši občutek v karieri," je bil po dirki navdušen Hamilton, ki se je z drugim naslovom svetovnega prvaka na večni lestvici izenačil z rojakoma Jimom Clarkom ter Grahamom Hillom, za izenačenje dosežka Jackieja Stewarta pa je potreboval še en naslov.

Nico Rosberg je leta 2016 le strl Hamiltona in osvojil naslov svetovnega prvaka. Le nekaj dni pozneje se je upokojil. Foto: EPA
Nico Rosberg je leta 2016 le strl Hamiltona in osvojil naslov svetovnega prvaka. Le nekaj dni pozneje se je upokojil. Foto: EPA

Nico le strl Lewisa in dočakal pet minut slave
Rosberg je v hibridni dobi formule ena do leta 2016 dvakrat izzval Hamiltona, a obakrat potegnil krajšo. Tokrat je le dočakal svojih pet minut slave. Pred dirkaškim koncem tedna v Abu Dabiju je imel 12 točk naskoka pred moštvenim tekmecem. Hamilton je moral za naslov prvaka zmagati in hkrati upati, da Rosberg dirke ne konča višje od 4. mesta. Britanec je storil vse, kar je bilo v njegovi moči. V soboto je osvojil 'pole', na nedeljski dirki je vodil večino časa, a je Rosberg prav tako storil dovolj, da je v virtualnem seštevku ohranil vodstvo. V zaključku je Hamilton taktično upočasnil svoje dirkanje, da je Rosberga za seboj 'porinil' v Vettla (Ferrari) in vse hitrejšega Maxa Verstappna (Red Bull). Upal je, da bo Nemec podlegel pritisku, storil napako in dirko končal na četrtem mestu ali nižje, a se to ni zgodilo. Rosberg je osvojil drugo mesto in 34 let po svojem očetu Kekeju Rosbergu postal svetovni prvak. To je bila za dirkača iz Wiesbadna sicer zadnja dirka med elito, saj je že nekaj dni pozneje na Dunaju šokiral motošportni svet in napovedal dirkaško upokojitev. Kdaj se je odločil formuli ena pomahati v slovo? Dva metra po prečkanju ciljne črte v Jas Marini, je povedal novopečeni prvak.

Proga, polna posebnosti

Proga za VN Abu Dabija je zamisel nemškega arhitekta Hermanna Tilkeja. Ima 22 zavojev, med sedmim in osmim zavojem pa poteka tudi ena najdaljših ravnin v zgodovini formule ena. Dirkališče ima kar nekaj mest, kjer je mogoče prehitevanje, leta 2009 so ga dirkači zelo dobro sprejeli. Nekdanji dirkač Adrian Sutil je poudaril, da je dirka v Abu Dabiju precej boljša od druge nočne dirke v Singapurju, saj meni, da je v Marina Bayu dirkališče preveč osvetljeno. V Abu Dabiju je ena izmed znamenitosti tudi pot iz boksov, ki je speljana pod progo. Krog na dirkališču v Jas Marini je dolg 5,554 km, dirkači, ki bodo vozili v nasprotni smeri urnega kazalca, jih bodo morali premagati 55. Najhitrejšega je leta 2009 z red bullom odpeljal Vettel (1:40,279). Letos so progo malce spremenili. Odpravili so šikano med zavojema 5 in 6 ter razširili 7. zavoj. Spremenili so tudi sklop med 11. in 14. ter 17. in 20. zavojem. Za konec so rahlo spremenili še 20. zavoj.

Max Verstappen in Lewis Hamilton. Foto: EPA
Max Verstappen in Lewis Hamilton. Foto: EPA

Verstappen zadnji zmagovalec, stavnice na Hamiltonovi strani
Zadnjo dirko je v Abu Dabiju dobil Verstappen, ki je 13. decembra lani vodil od štarta do cilja, potem ko si je v sobotnih kvalifikacijah zagotovil 'pole'. Razplet, ki bi Nizozemcu to nedeljo prišel še kako prav, a zadnja ovira do morebitnega naslova je še kako visoka. Hamilton že dolgo ni dirkal tako zbrano kot v zadnjih tednih, za nameček ima na voljo bolj svež pogonski sklop, s katerim je v ravnini praktično neulovljiv. Nizozemec bo moral v primeru vodstva med dirko storiti vse, da Britanca za seboj ves čas zadržuje za več kot sekundo, v nasprotnem primeru se bo Hamilton relativno mirno v ravnini s pomočjo sistema DRS odpeljal mimo. Vseeno bo moral biti pazljiv, saj bo Verstappen zagotovo brezkompromisno branil svoj položaj na stezi, zdajšnji svetovni prvak pa si odstopa ne sme privoščiti, sicer se bo za rekordni osmi naslov obrisal pod nosom.

Verstappen, zmagovalec zadnje dirke za VN Abu Dabija. Nizozemec je lani vodil od štarta do cilja, 'grand chelem' ('pole', vodstvo ob koncu vsakega kroga, zmaga in najhitrejši krog) mu je speljal nekdanji moštveni kolega Daniel Ricciardo, ki je v zadnjem krogu odpeljal najhitrejši krog. Drugo mesto je osvojil Bottas, tretjega Hamilton (oba Mercedes). Foto: AP
Verstappen, zmagovalec zadnje dirke za VN Abu Dabija. Nizozemec je lani vodil od štarta do cilja, 'grand chelem' ('pole', vodstvo ob koncu vsakega kroga, zmaga in najhitrejši krog) mu je speljal nekdanji moštveni kolega Daniel Ricciardo, ki je v zadnjem krogu odpeljal najhitrejši krog. Drugo mesto je osvojil Bottas, tretjega Hamilton (oba Mercedes). Foto: AP

Mercedesov dirkač veliko manevrskega prostora nima, preprosto mora dirko končati pred letošnjim največjim tekmecem. Stavnice mu pripisujejo največ možnosti za zmago, zanj so razpisale količnik 1,5, Verstappen ima količnik 3. Sledijo Valtteri Bottas (13), Sergio Perez (23) in Charles Leclerc (71). Med prvo deseterico dirkačev so se uvrstili še Lando Norris (81), Daniel Ricciardo (98), Carlos Sainz (101), Pierre Gasly (126) in Fernando Alonso (201).

Dirka v nedeljo ob 14.00
Dirkaški konec tedna v Združenih arabskih emiratih se bo začel s petkovim prvim prostim treningom, ki se začne ob 10.30. Drugi je na sporedu ob 14. uri. V soboto bodo dirkači opravili še tretji prosti trening ob 11. uri, tri ure pozneje sledijo kvalifikacije. Dirka za VN Abu Dabija se bo začela v nedeljo ob 14.00.


Zmagovalci vseh dirk za VN Abu Dabija:

LetoDirkačMoštvoPrizorišče
2020Max VerstappenRed BullJas Marina
2019Lewis HamiltonMercedes
2018Lewis HamiltonMercedes
2017Valtteri BottasMercedes
2016Lewis HamiltonMercedes
2015Nico RosbergMercedes
2014Lewis HamiltonMercedes
2013Sebastian VettelRed Bull
2012Kimi RäikkönenLotus
2011Lewis HamiltonMcLaren
2010Sebastian VettelRed Bull
2009Sebastian VettelRed Bull