Oboževalci skupine BTS, ki jo sestavljajo RM, Jin, SUGA, j-hope, Jimin, V in Jungkook, se imenujejo ARMY (Adorable Representative M.C. for Youth). Vsaka skupina oboževalcev ima tudi svojo svetilko (lightstick), BTS-ova ima obliko bombice. Foto: Reuters
Oboževalci skupine BTS, ki jo sestavljajo RM, Jin, SUGA, j-hope, Jimin, V in Jungkook, se imenujejo ARMY (Adorable Representative M.C. for Youth). Vsaka skupina oboževalcev ima tudi svojo svetilko (lightstick), BTS-ova ima obliko bombice. Foto: Reuters

Beseda k-pop v zadnjih letih vse pogosteje odzvanja v ušesih. "K-pop je velik tako glasbeno kot industrijsko. Na uspeh so se dolgo pripravljali," je dejal Kang Byoung Yoong, profesor korejske književnosti in kulture z Oddelka za azijske študije Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani, in poudaril, da se skrivnost priljubljenosti k-popa po njegovem mnenju skriva v tem, da je dobra glasba našla dobre oboževalce na spletu.

Razmeroma mlada glasbena industrija uspešno pelje sistem podjetij (companies), med katerimi prevladujejo 4: Big Hit, YG , JYP in SM Entertainment. Nadobudneži, ki si želijo postati k-pop idoli (idols), lahko do tega pridejo predvsem z avdicijami. Če jih sprejmejo, postanejo vajenci (trainees). Obdobje vajeništva lahko traja od nekaj mesecev pa do več let, v tem času pa živijo skupaj, ves čas trdo delajo ter izpopolnjujejo predvsem svoje plesne, raperske, pevske in igralske sposobnosti. Navadno je od njihovega napredka odvisno, ali jim nato uspe priti v zadnjo postavo nove skupine, ki se bo javno predstavila. Če jim ne uspe, nadaljujejo z vajeništvom.

K-pop oboževalci plavajo v morju vsebin

Že pred debijem se okoli zasedbe začne oblikovati oboževalska skupnost, kar je v digitalni dobi precej lažje. "Splet je odstranil omejitve časa in kraja. Pred desetimi leti si za poslušanje korejske glasbe potreboval veliko denarja in truda, zdaj je vse le en klik stran, dostop do nove kulture, kot je k-pop, pa je postal lažji," je pojasnil Kang Byoung Yoong.

Skupnost oboževalcev po debiju dobi svoje ime, na koncertih pa za svoje izbrance navija z uradnimi navijaškimi slogani. Oboževalci so eden izmed ključnih delov življenja izvajalcev, ki po besedah BTS-a (Beyond the Scene ali pa Bangtan Sonyeondan – Neprebojni skavti) predstavljajo pomembno motivacijo za delo. "Na k-pop gledamo kot na popularno glasbo, po mojem mnenju pa gre za glasbo oboževalcev. Skupnost oboževalcev premika javnost in poganja glasbeno industrijo," je povedal Kang Byoung Yoong. Idoli, ki svoje oboževalce navdušujejo s svojo raznolikostjo videza, osebnosti, vokalov, rapov ter z dovršenimi koreografijami, nastopi in videospoti.

Seveda ne smemo zanemariti oboževalcev drugih solistov ter skupin, kot so BLINK (oboževalci skupine BLACKPINK) in EXO-L (oboževalci skupine EXO), vendar pa so zadnje čase predvsem zaradi svoje velikosti, uspešnosti in gorečnosti v ospredju ARMY, oboževalci skupine BTS.

"Menijo, da so oboževalci in pevci eno"

Južnokorejska kultura oboževalcev je sicer izjemno raznolika. "Ne obstajajo le oboževalci klasične glasbe, ampak tudi zvrsti, kot so hiphop, rock, heavy metal, džez, korejska tradicionalna glasba, trot, tudi afriška in latinskoameriška glasba. K-pop skupnost oboževalcev pa je največja," je pojasnil Kang Byoung Yoong. K-pop oboževalci so na splošno izredno zaposleni, zdi se, da v življenjih izbranih idolov igrajo drugačno vlogo. "Korejci verjamemo, da je 'mi' bolj pomemben kot 'jaz'. Veliko ljudi meni, da je individualizem sebičen. Velik poudarek je na tem, da se nekaj dela 'skupaj'. K-pop oboževalci to dobro razumejo. Menijo, da so oboževalci in pevci eno. Enako velja za pevce," je še dodal.

Vsak izvajalec poleg glasbe v svet pošilja tudi številne druge vsebine. Ko želi nekdo denimo izvedeti zgolj imena članov skupine, tvega možnost, da pade v zajčjo luknjo videovsebin in informacij. Tukaj ne zaostaja niti skupina BTS.

Naj bodo to rojstnodnevni, promocijski posnetki ali pa zgolj pogovor s podporniki v živo na južnokorejski platformi Vlive, serije, ki prikazujejo njihovo življenje izven odra (Break the Silence), ko potujejo (Bon Voyage) in se igrajo raznorazne igre (Run BTS!) ali pa spletni koncerti (Bang Bang Con: The Live). Vsako leto pa 13. 6. pripravijo tudi posebno praznovanje svoje obletnice debija. Poleg spletnih vsebin v neposreden stik s svojimi oboževalci ARMY lahko stopijo s pomočjo Big Hitove aplikacije Weverse ali pa na osebnih srečanjih, kjer lahko vsak posameznik vzdolž dolge mize na štiri oči izmenja nekaj besed z vsakim izmed članov.

Tudi v Sloveniji so ARMY-ji

"Nekakšen ’aha’ trenutek sem doživela, ko sem padla v tako imenovano YouTube luknjo. Medtem ko sem bolna ležala doma, sem si ogledala ogromno videovsebin, si zapomnila vsa njihova imena, prebrala članke in razne pogovore med oboževalci," se je spominjala Maja iz BTS ARMY Slovenia, uradne spletne strani oboževalcev južnokorejske skupine, in pojasnila, da so ji člani prirasli k srcu predvsem zaradi glasbe in svojih osebnosti, BTS namreč slovijo po svoji razigranosti, dobrem humorju in veliki povezanosti tako med člani kot tudi z oboževalci. Njihovi videospoti pritegnejo veliko pozornosti, posledično pa ljudi posrka tudi v druge vsebine. "Nove stvari prinesejo ogromno navdušenja, kar je kot žarek svetlobe v sicer dolgočasnih časih," je povedala upraviteljica Twitter profila BTS Sequences, ki svojega imena ni želela razkriti.

Maja je priznala, da si ne zna predstavljati, kako lahko nekateri naenkrat sledijo različnim vsebinam več skupin. Tamara, upraviteljica Twitter profila BTS ARMY Slovenia, pa je dodala, da je včasih težko slediti vsem novicam in ostalim vsebinam, ki jih skupina BTS vsakodnevno objavi. "Da si pojmovan kot oboževalec, ni nujno, da si na tekočem ves dan in z vsem. Že samo to, da rad poslušaš pesmi skupine, je dovolj," je še poudarila Maja in dodala, da enako velja za nakup različnih izdelkov: "Ne zdi se mi potrebno obvezati, da imaš popolnoma vse izdelke, ki jih dajo na trg, greš na vse koncerte, kupiš vse plačljive vsebine. Pomembno je, da uživaš." Tamara je povzela še, da je najpomembnejša ljubezen do skupine, podpora ter dejstvo, da ti njihovo sporočilo in glasba sežejo v srce. "Za BTS so naše zgodbe, naša glasba. To, da lahko pojemo in nastopamo, nas osrečuje, naše veselje pa izhaja iz naših neverjetnih oboževalcev ARMY, ki nam omogočajo posebno izkušnjo, da lahko naše zgodbe delimo z milijoni," so BTS povedali za Vogue.

BTS leti na krilih ARMY-ja

Do zdaj so izdali 4 dolgometražne albume in 6 mini-albumov, vmes pa so izdali še posebne izdaje in japonske različice. Vsak izmed njih ima svoj koncept, temu pa prilagodijo tudi svoje pričeske, predvsem barve. Na tako imenovane povratke (comebacks) se pripravljajo tudi njihovi oboževalci. Ti namreč spremljajo urnik izdaj novih videospotov, promocijskih videov in fotografij. Pred vsakim "povratkom" se oboževalci organizirajo in naredijo načrt, ki ima postavljen cilj podreti rekord – naj bo to največ ogledov v prvih 24 urah ali pa največ poslušanj na Spotifyju, hkrati pa jim je v interesu doseči najvišje mesto tako na domačih kot tudi na mednarodnih lestvicah: "Glede na to, da sem upraviteljica skupnosti oboževalcev na Twitterju, moram reči, da občasno kar preveč časa posvetim vsebinam in dogajanju, predvsem v obdobju, ko se pripravljamo na izid novega albuma," je priznala Tamara.

Gorečnost ARMY-jev je skorajda neprimerljiva. Glasba skupine BTS je navdušila milijone ljudi, kar se vidi tudi na njihovih dosežkih. Skupina je namreč podrla številne rekorde. Med drugim je z v celoti angleško pesmijo Dynamite debitirala na prvem mestu glasbene lestvice Billboard Hot 100, na kateri se je obdržala kar dva tedna, hkrati pa je z videospotom podrla rekord najbolj ogledanega videa na YouTubu v 24 urah. Člani so postali prvi k-pop izvajalci, ki so bili nominirani za glasbene nagrade Billboard, nagrado so ne nazadnje tudi prejeli. S svojim nastopom na Ameriških glasbenih nagradah leta 2017 so postali prva k-pop skupina, ki je nastopila na ameriški televiziji, prav tako pa si lastijo največ prvih mest po državah na iTunesu v zgodovini, s čimer so izpodrinili dolgoletno kraljico Adele. Skoraj 100 milijonov oboževalcev pa se je oktobra udeležilo njihovega dvodnevnega plačljivega virtualnega koncerta Map of The Soul ON:E.

Uspeh skupine po Majinem mnenju lahko pripišemo predvsem njihovemu trdemu delu že od vsega začetka. Podjetje Big Hit Entertainment, ki ima pod okriljem tudi BTS, je bilo sprva majhno in neprepoznavno, zato, pa tudi zaradi tega, ker so bili po videzu, glasbi in nastopih drugačni od drugih, so morali veliko potrpeti. "Vidi in čuti se, da to, kar delajo, počnejo s srcem in z ljubeznijo. Ne pretvarjajo se in so to, kar so. Delovni, prijazni, skromni in zabavni. Normalni ljudje, ki ustvarjajo glasbo." Velik čar pa pripisuje tudi dejstvu, da sami pišejo besedila ter so vključeni v produkcijo in promocije. Tamara je dodala še, da "so kljub uspehom še vedno na trdnih tleh, hvaležni za vse, kar dosežejo." Kang Byoung Yoong je k temu pripomnil, da so oboževalci središče priljubljenosti zasedbe BTS. "Ti oboževalci so bili skupaj že od časov, ko BTS še niso bili slavni. Njihova solidarnost je zato izjemna. Oboževalci menijo, da so BTS zvezde in njihova družina, saj so z njimi odrasli in jih videli, kako so se razvili."

Tako BTS kot njihovi oboževalci prizadevni in predani

Oboževalcev, ki podpirajo tudi njihove samostojne projekte, po njenem mnenju ne jemljejo za samoumevne, kar jim velikokrat povejo in pokažejo: "ARMY pa si jih vedno želimo nagraditi za njihovo trdo delo, ker smo mnenja, da si to resnično zaslužijo," je še dodala. Jungkook ima besedo ARMY tudi vtetovirano, skoraj pa ne obstaja govor, v katerem se ne bi člani zahvalili svojim podpornikom in jim namenili nekaj spodbudnih besed, eden izmed njihovih sloganov pa je tudi: "ARMY mora biti srečen, ne glede na vse."

Ker so bili sami drugačni, se je okoli njih oblikovala tudi drugačna skupnost: "Lahko bi rekla, da se vsaj malo razlikujemo od drugih. Smo zelo prizadevni in predani, kar pomeni, da naredimo vse, kar je v naši moči za dosego ciljev, ki si jih zadamo," je povedala Tamara. Ravno vzponi in padci pa naj bi po Majinem mnenju oboževalce naredili še močnejše, bolj povezane in predane: "Oboževalci radi rečemo, da nas najdejo, ko jih potrebujemo," je povedala Maja in dodala: "Zame so BTS nekaj posebnega. So čisto izven vseh okvirjev, ne samo korejske glasbene scene, ampak tudi zahodnjaške." Meni, da so izvajalci, ki v pesmih skrivajo sporočilo, prava redkost: "BTS pojejo o samopodobi, duševnem zdravju, ciljih v življenju, osamljenosti, ljubezni in prijateljstvu." V življenja svojih oboževalk pa prinašajo tolažbo in veselje: "Veliko mi pomenijo, saj mi z njihovo glasbo in pristnostjo lahko polepšajo še tako slab dan. So spodbuda za dosego mojih ciljev," je priznala Tamara.

ARMY, ki sledi gibanju skupine proti diskriminaciji in nasilju, ne izstopa le kot predana skupnost oboževalcev, ki je skupini pomagala do svetovnega uspeha, prav tako slovi po svoji povezanosti. Čeprav je Kang Byoung Yoong dejal, da BTS pesmi niso za vse starosti, da jih ljudje, kot so njegovi starši in morda celo on sam ne morejo prepevati, pa je Maja povedala, da ARMY sestavljajo oboževalci vseh generacij, različnih spolov, ekonomskih ozadij in religij. Priznala pa je tudi, da je čar te oboževalske skupnosti ravno občutek sprejetosti: "Si del družine," je dodala. "Med seboj si pomagamo, prisluhnemo drug drugemu," je še pojasnila Tamara.

Vpliv skupine BTS se kaže na vplivu ARMY-ja

Celotna skupnost je dobro organizirana in dobrodelna. Ravno tako je namreč tudi nastal projekt One In An ARMY, ki vsak mesec organizira dobrodelno akcijo za zbiranje denarja v različne namene. Če se spomnimo, je skupina BTS prispevala milijon ameriških dolarjev za podporo gibanja Življenja temnopoltih štejejo (Black Lives Matter), oboževalci pa so v 24 urah vsoto izenačili. Za rojstne dni članov BTS-a oboževalci povsod po svetu oglasne panoje okrasijo z njihovimi podobami, v njihovem imenu pa izvajajo tudi dobrodelne akcije. Na Twitterju so se ustanovili profili, ki pokrivajo raznolika področja. Od pomoči za šolo in priprav za razgovor na službo do ARMY Help Centra, kjer so psihoterapevti na voljo vsem, ki preživljajo stisko.

Izkušnja je še toliko bolj bogata, saj različni profili oboževalcev zagotavljajo informacije o glasovanju za domače in tuje nagrade, stalno spremljanje rezultatov na glasbenih lestvicah ter prevode govorov in drugih (tudi plačljivih) vsebin v številne jezike. "To delajo le, ker jim je mar za izvajalca," je povedala lastnica profila BTS Sequences. "Prevajajo pesmi in drugim pomagajo pri tem, da razumejo besedila v globljem pomenu ter zagotovijo razlago, ki bi jo tisti, ki to ni njegov materni jezik, zgrešil." Kang Byoung Yoong pa je še poudaril, da je ravno splet izbrisal morebitne jezikovne ovire. "Korejsko glasbo lahko razumeš, čeprav ne razumeš korejskega jezika – kot uživanje v hollywoodskih filmih brez znanja angleščine."

Vsaka vrtnica ima trne, tudi poslušanje k-popa

"Slaba stran tega, da si oboževalec pri nas ali kje drugje, je, da se veliko ljudi začne norčevati iz tebe, češ 'Kaj to poslušaš?'. Veliko ljudi je zato sram in to skrivajo," je dejala Maja in ljudi spodbudila, naj vsak s ponosom pove, kaj in zakaj posluša. K-pop kljub svetovni priljubljenosti ponekod še vedno zbuja odpor: "Če lahko radijske postaje vrtijo špansko, angleško, italijansko, nemško in hrvaško glasbo, ne vem, zakaj je prisotno takšno zgražanje nad korejsko. Sem pa vesela, da smo tudi tukaj postali bolj odprti," je dejala Maja in dodala, da se te glasba v prvi fazi dotakne, ko jo slišiš, potem pa sledi raziskovanje besedila, izvajalca in pomena. Oboževalci so po Tamarinem mnenju še vedno stigmatizirani kot neki najstniki, ki slepo poslušajo glasbo, ki je niti ne razumejo, a je vseeno pripomnila, da misli, da se k-pop počasi in vendar vztrajno prebija v svet: "BTS sami večkrat omenijo, da glasba lahko premaga vsako jezikovno oviro, če je oseba le odprta in želi prisluhniti."

BTS in k-pop svojo kulturo in jezik širita po svetu

BTS (in drugi k-pop idoli) v pesmih načeloma pojejo v korejščini, vedno pa v besedila zaide tudi kakšna angleška beseda. K-pop in s tem skupina BTS tako ostajata ambasadorja njune kulture in jezika. Tudi v Sloveniji je tako vidno povečanje zanimanja za njihovo kulturo in jezik. "Pred k-pop boomom smo imeli le enega ali dva razreda, včasih tudi nobenega. V šali svojim študentom rad rečem, da moramo BTS častiti, saj se zaradi njih naša koreanistika zelo hitro razvija," je povedal Kang Byoung Yoong in poudaril, da je bila koreanistika v študijskem letu 2019/2020 najbolj priljubljena smer za srednješolce. Zaradi pomanjkanja zaposlenih pa lahko Oddelek za azijske študije bruce sprejema le vsako drugo leto.

Morda BTS niso bili prvi, ki so začeli tlakovati pot k-popa v svet, so pa nedvomno tisti, ki tlakovanje uspešno nadaljujejo in hodijo po še neubranih poteh in neznanem ozemlju, a se tega ne bojijo.