Po napovedih podjetja za potovanje se bodo vozovnice za ekonomski razred iz Evrope v Azijo podražile za 9,8 odstotka. Foto: EPA
Po napovedih podjetja za potovanje se bodo vozovnice za ekonomski razred iz Evrope v Azijo podražile za 9,8 odstotka. Foto: EPA

Čeprav so letala znova v zraku, so vidne bistvene spremembe v ceni v primerjavi s predkoronskim letom 2019. Po podatkih Skyscanner Travel Insight so bile cene letalskih vozovnic v azijski regiji februarja za 33 odstotkov višje kot isti mesec leta 2019. V Evropi je treba za vozovnice nameniti 12, v Severni Ameriki pa 17 odstotkov več denarja. V nekaterih primerih kupci celo plačajo dvakrat več kot pred štirimi leti.

Sorodna novica Nizkocenovni prevoznik AirAsia do konca leta obljublja cenejše polete v Evropo

Zmogljivosti poletov na mednarodnih progah, kot so tiste med Evropo in Azijo, so v tem četrtletju dosegle le 17 odstotkov ravni iz leta 2019. Ker je zmogljivost letalskih prevoznikov še vedno majhna, se bodo medcelinski poleti še podražili. To pomeni, da bodo tudi potniki v Azijo in iz nje letos za polete morali verjetno še naprej odšteti več denarja kot običajno.

Po napovedih podjetja za potovanje American Express Global Business Travel (Amex GBT) v prihodnje pričakujejo, da se bodo vozovnice – v primerjavi z lanskim letom – za ekonomski razred iz Evrope v Azijo podražile za 9,8 odstotka, kar je skoraj dvakrat več od predvidenega skoka cen za evropske gospodarske poti v druga geografska območja. V primeru poslovnega razreda bo treba plačati 7,8 odstotka več. Iz Azije v Evropo naj bi cena poleta v ekonomskem razredu poskočila za kar 14,5 odstotka in 7,3 odstotka za poslovni razred.

Azijske države meje odprle pozneje

Tisti, željni potovanj, bi še vedno lahko našli polete po zmerni ceni. Foto: EPA
Tisti, željni potovanj, bi še vedno lahko našli polete po zmerni ceni. Foto: EPA

Cene letalskih vozovnic se tako v primerjavi z letom 2019 po vsem svetu vztrajno višajo zaradi več dejavnikov. Vseeno pa se potniki v azijsko-pacifiški regiji trenutno spopadajo z večjimi skoki cen kot v drugih regijah, kar poudarja neenakomerno svetovno okrevanje.

K dviganju cen prispevata tudi pomanjkanje delovne sile in zaprtje ruskega zračnega prostora, kar posledično pomeni daljše in dražje poti, saj se je bistveno povišala tudi cena goriva. Glavna omejitev pa je tudi dejstvo, da je Azija – v primerjavi z Ameriko in Evropo – še vedno v zgodnjih fazah ponovnega odpiranja.

Večina azijskih destinacij, kot sta Japonska in Južna Koreja, sta meje za potovanja znova odprla šele leta 2022, celinska Kitajska se jim je pridružila šele letos. "Na trgih, kjer so bile omejitve odpravljene nazadnje in letalska zmogljivost zadnja znova zagnana, je razlika v cenah največja," je dejal Hugh Aitken, podpredsednik za polete pri Skyscannerju.

Prekvalificiranje in urejanje letalskega voznega reda ni mačji kašelj

Čeprav se zmogljivost letalskih prevoznikov vrača, se ne vrača z enako hitrostjo, kot se povpraševanje. Zmanjšana zmogljivost in naraščajoče povpraševanje sta med drugim formula za vedno višje cene. Tudi ko je povpraševanje prisotno, letalskim družbam ni lahko takoj dodati storitev. Med drugim morajo nekateri organizirati letalsko posadko in zaposlene "na tleh", se uskladiti z letališči – načrtovanje letalskega voznega reda lahko traja mesece.

Sorodna novica "Če kaj, nas je lansko leto naučilo živeti in potovati s covidom-19"

Številke to odražajo. Kljub ponovnemu odprtju Kitajske je na primer njena zmogljivost odhodnih poletov trenutno le na od 15 do 20 odstotkov predkoronske ravni.

Nekatera podjetja več časa potrebujejo tudi zato, ker morajo znova kvalificirati posadko, ki je med pandemijo covida-19 nehala delati in se lotila drugih del. Avstralski piloti so na primer vozili avtobuse v Sydneyju in Melbournu, da pa se pilot vrne k letalski družbi, mora med drugim opraviti 23 ur usposabljanja na simulatorju.

Bodo ljudje potovali manj?

Strokovnjaki ne pričakujejo, da bodo višje cene potnike odvrnile od potovanja in škodovale splošnemu okrevanju sektorja. Za preostanek leta je pričakovano tudi pospešeno okrevanje kitajskih letalskih prevoznikov in odhodnih potovanj.

Nekatere letalske družbe so se sicer trenutni situaciji spretno prilagodile s ponudbo privlačnih popustov za sedeže na poletih. Tudi na Japonskem so uporabili ta način. Ker so ponujali cenejše notranje polete, pa so se posledično soočili z večjim porastom povpraševanja, kot so pričakovali. Zato se jim je pred kratkim tudi sesula spletna stran.

Višje cene sicer ne zaznamujejo vseh poti. Tisti, željni potovanj, bi še vedno lahko našli polete po zmerni ceni, zlasti če so prilagodljivi glede datuma in destinacije. Seveda pa je ključ do dobre ponudbe predvsem zgodnja rezervacija.