S turistično borzo Natour so prekrižarili že skoraj celo Slovenijo in v osmem letu združevanja ponudnikov pohodniškega in kolesarskega turizma so se odločili za Goriška brda. Foto: MMC RTV SLO
S turistično borzo Natour so prekrižarili že skoraj celo Slovenijo in v osmem letu združevanja ponudnikov pohodniškega in kolesarskega turizma so se odločili za Goriška brda. Foto: MMC RTV SLO
Turistična borza v Brdih
Udeleženci turistične borze so v Brdih doživeli delčke vseh teh čezmejnih poti – peš, s kolesi in eko-električnim skuterji. Foto: MMC RTV SLO

Rdeča nit je čezmejni turizem – prav prek Brd poteka čezmejna pešpot Alpe Adria Trail, ki povezuje Avstrijo, Slovenijo (Brda) in Italijo. Pohodniki in kolesarji predstavljajo že petino vseh turistov pri nas.

S turistično borzo Natour so prekrižarili že skoraj celo Slovenijo in v osmem letu združevanja ponudnikov pohodniškega in kolesarskega turizma so se odločili za Goriška brda. Eden od organizatorjev Gorazd Čad (Tolerance Marketing) je povedal, zakaj so se tako odločili: "Brda so najbližje zelenemu turističnemu produktu. Ponujajo več tematskih pešpoti, organizirano kolesarstvo, aktivno preživljanje prostega časa. Imajo zgodbe, s katerimi turista vabijo v naravo, ki je na tem delu Slovenije res čudovita. Poleg tega je v Brdih dodana vrednost 'cross-border' oziroma čezmejno gibanje, saj so pohodniške in kolesarske poti speljane prek meje."

Rdeča nit – čezmejni turizem
Prav čezmejni turizem oziroma turizem brez meja je rdeča nit letošnje "Natuor borze". Ariana B. Suhadolnik iz Zavoda za turizem, kulturo, mladino in šport z občine Brda pravi: "Res je naša velika prednost, seveda poleg krasnega teritorija, čezmejnost. Doživetje turističnih produktov, ki se prepletajo čez mejo Italija-Slovenija, je unikatno in nad tem so vsi navdušeni."

Na turistični borzi so predstavili več primerov dobrih praks, med katerimi je Suhadolnikova izpostavila čezmejni projekt pohodne poti Alpe Adria Trail. 690-kilometrska pešpot se vije od vznožja veličastnega Velikega Kleka do azurno modrega Jadranskega morja skozi tri dežele, tri kulture – torej od Avstrije prek Slovenije do Italije. "Pripravljamo tudi novo, zelo podobno, tokrat kolesarsko zgodbo Trans Slovenia, in sicer v povezavi z državami Nemčijo, Italijo in Avstrijo, speljana pa bo tudi naprej na Hrvaško," je še povedala Suhadolnikova.

Briški "antistres" treking z oslički
Udeleženci turistične borze so v Brdih doživeli delčke vseh teh čezmejnih poti – peš, s kolesi in eko-električnim skuterji. Še posebej so bili navdušeni nad novo briško ponudbo – "antistres" trekingom z oslički. S simpatičnimi sivčki so raziskovali Brda na obeh straneh meje - zibajoč se na oslovskih hrbtih ali pa počasi peš z oslovskim povodcem v roki. Oslova potovalna hitrost je do tri kilometre na uro – torej je dovolj časa za zvedavo opazovanje briških vinogradov, še zadnjih trgačev in zlate jeseni, ki je ujeta med briške griče. In zakaj "antistres" oslovski treking? "Onoterapija" oziroma terapija z oslom je vse bolj priljubljena po svetu, najbolj v Franciji, Švici in Italiji, zdaj pa tudi pri nas, v Brdih. Strokovnjaki so dokazali, da druženje s sivim kosmatincem sprošča, pomirja – skratka, da gre za blagodejno simbiozo človeka in uhate živali. Brici turistom ponujajo še eno "živalsko terapijo" - apiterapijo, pomirjanje s čebelicami. Brda so tako vključena tudi apiroutes, čebelje turistične poti.

Brda odkrili tudi Indijci
Na "Natour borzi" v Brdih so bili predstavniki turističnih agencij in organizatorji potovanj iz vse Evrope in tudi iz Indije. Bharat Sharma iz New Delhija je ob delovnem obisku Brd prepričan, da je za svojo agencijo Sunflight našel pravo turistično nišo: "Ljudje so naveličani betonske džungle Dubaja ali Šanghaja – iščejo zelene oaze. Saj je na primer Nova Zelandija priljubljena – toda ta dežela je preveč odmaknjena in preveč daleč. Slovenija sredi Evrope in tukajšnja Brda pa so pravi magnet neokrnjene narave in aktivnih počitnic. Za naše indijske turiste so dobre letalske povezave do Evrope (na primer do Benetk) in v dobri uri so že sredi vinogradov, sadovnjakov, me dvema narodoma: romanskim in slovanskim. To je pravi izziv za modernega turista!" Dimitris Kazantzides iz agencije Far-Escape iz Aten je nad ponudbo na borzi v Brdih navdušen: "Ne le čudovita narava, ne le stik dveh držav, pač pa tudi izjemna kulinarična ponudba in vaša odlična vina. Naši turisti iščejo nekaj izvirnega, domačega – in po celodnevnem pešačenju ali kolesarjenju se radi razvajajo. Videl sem, da v Brdih to znate. Priporočam!" Toni Holliday iz Agencije Activus Outdoors iz Velike Britanije je bil kratek in jedrnat: "Mnogi Brda primerjajo s Toskano. Mislim, da ste še boljši – bolj izvirni."

Aktivni turisti so dobri gostje
V slovenskem turizmu predstavljajo tako imenovani aktivni turisti, torej pohodniki in kolesarji, že skoraj petino vseh. To so dobri gostje, je povedal Marko Lenarčič iz združenja Pohodništvo&kolesarjenje: "To so predvsem gostje, ki se cel dan mučijo - na kolesu ali peš, zvečer pa imajo radi dobro spanje in dobro hrano. To pomeni, da radi zapravljajo." V Brdih je ponudbe zanje res dovolj. Tudi zato so številke o rasti turističnega obiska veliko višje, kot sicer v Sloveniji. Ariana B. Suhadolnik jih je naštela: "Lani smo beležili 25-odstotno rast. Tudi letos številke – kljub slabemu vremenu – kažejo ponovno 22-odstotno rast na že lanske lepe številke. Tako da res z zagonom in elanom delamo naprej!"

Mojca Dumančič, TV Slovenija
Foto: TIC Brda