Načrtovani afriški sporazum o prosti trgovini predvideva tudi omejitev evropskega izvoza razgrajenih avtomobilov. V avtomobilski industriji, ki večinoma poteka v Južni Afriki, rabljena vozila vidijo kot moteč dejavnik pri prodaji do okolja prijaznejših novih avtomobilov. Foto: EPA
Načrtovani afriški sporazum o prosti trgovini predvideva tudi omejitev evropskega izvoza razgrajenih avtomobilov. V avtomobilski industriji, ki večinoma poteka v Južni Afriki, rabljena vozila vidijo kot moteč dejavnik pri prodaji do okolja prijaznejših novih avtomobilov. Foto: EPA

Po programu Združenih narodov za okolje (UNEP) je afriško okolje močno onesnaženo s poplavo zavrženih rabljenih vozil iz industrializiranih držav.

Sorodna novica Pomagajte nam izbrati Slovenski avto leta 2021

"Milijoni rabljenih avtomobilov, dostavnih vozil in minibusov, izvoženih iz Evrope, Japonske in ZDA v države v razvoju, znatno prispevajo k onesnaževanju zraka in ovirajo prizadevanja za ublažitev učinkov podnebnih sprememb," piše v poročilu UNEP-a, objavljenem v ponedeljek.

Odpadki končajo v revnih državah

Med letoma 2015 in 2018 je bilo po vsem svetu izvoženih 14 milijonov rabljenih avtomobilov, od tega okoli 80 odstotkov v revne države. "Več kot polovica jih je končala v Afriki," piše v objavljeni raziskavi. Manjši del doseže tudi Vzhodno Evropo, Bližnji vzhod, Azijo in Latinsko Ameriko. Številni rabljeni avtomobili niso primerni za promet in vodijo do povečanja števila nesreč s smrtnim izidom. Največkrat tovrstni avtomobili končajo v državah, kot so Malavi, Nigerija, Zimbabve in Burundi.

Če bodo razmere prave, je potencial Afrike za nove avtomobile do pet milijonov novih avtomobilov na leto. Foto: EPA
Če bodo razmere prave, je potencial Afrike za nove avtomobile do pet milijonov novih avtomobilov na leto. Foto: EPA

Organizacija združenih narodov (OZN) zato poziva, naj se tovrstna praksa takoj ustavi, da ne bi ogrozili zastavljenih podnebnih ciljev. "Industrijske države morajo ustaviti izvoz vozil, ki ne dosegajo okolijskih ali varnostnih pregledov in v svojih matičnih državah ne veljajo več za tehnično ustrezne, države uvoznice pa bi morale uvesti strožje standarde kakovosti," v poročilu poziva direktorica UNEP-a Inger Andersen. Ob tem pa vseeno dodaja: "Ne pozivamo k popolni prepovedi izvoza."

Ne izpolnjujejo niti zastarelih emisijskih standardov

Na nemški obali Severnega morja je pred mesecem dni začel obratovati terminal za pošiljanje evropskih rabljenih avtomobilov v Afriko. Letno naj bi iz Wilhelmshavna v Severno Afriko poslali skoraj 60.000 avtomobilov. Študija izvoza, ki jo je izvedla lokalna vlada, je pokazala, da večina rabljenih vozil ob izvozu ni bila več registrirana za cestni promet. Pogosto so v Nigerijo in druge zahodnoafriške države izvozili zavržene rjaveče avtomobile, ki so bili v povprečju stari od 16 do 20 let in niso več izpolnjevali niti emisijskih standardov Euro 4.