Filmska industrija svojo priložnost vidi tudi v avtomobilih. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Filmska industrija svojo priložnost vidi tudi v avtomobilih. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Letošnji sejem potrošniške elektronike (CES) v Las Vegasu je bil v znamenju zaslonov. Od 48-palčnih televizorjev do virtualnih očal, ki jih vozniki Audija AI:ME nosijo med vožnjo. Tisto, kar je še posebej presenetilo, je zamisel, da bi med vožnjo na teh zaslonih gledali filme. To odpira povsem novo poglavje v avtomobilizmu.

Televizija v avtomobilu že desetletja
Televizijo na armaturni plošči si lahko kupci prestižnih avtomobilov omislijo že vsaj od 80. let naprej. Ta ponudba pa zanima zanemarljiv delež kupcev, kar v resnici prav nič ne preseneča, saj televizija predvaja program zgolj med postanki. A zagonska podjetja pravijo, da bo že kmalu drugače.

Šef proizvajalca avtomobilov Byton dr. Daniel Kircher je v Las Vegasu povedal: "Čas je pravi. Trg je pripravljen za alternativna električna vozila."

Prvi mož nove avtomobilske znamke Byton se je verjetno z izjavo navezoval bolj na električni pogon kot na 48-palčni zaslon, ki ga ponuja novi luksuzni potovalnik. Težko si predstavljamo, da so 60 tisoč rezervacij pridobili zgolj z zaslonom, na katerem gledaš filme, takrat ko polniš baterijo tega avta. A prav lahko se motimo.

48-palčni zasloni so bili na CES-u nekaj povsem običajnega. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
48-palčni zasloni so bili na CES-u nekaj povsem običajnega. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Koncept dnevne sobe
Ted Schilowitz, ki je pri podjetju Viacom CBS zaposlen kot futurolog, pravi: "V današnjem tehnološkem obdobju je za koncept dnevne sobe, kjer se zabavamo, pomembno, da imamo dostop do digitalnega povezanega zaslona. Pri CBS-u si prizadevamo, da je tako tudi v avtomobilu. Vsebino želimo prikazovati povsod, kjer to naši uporabniki želijo. Z obdobjem avtonomnih vozil bomo prisotni tudi v avtomobilih."

Prodaja zabave med vožnjo zanima tudi Sony, ki je na sejmu CES presenetil s svojim avtomobilom. Tacuja Koeda, vodja projekta vision S, je za oddajo Avtomobilnost povedal: "V trendu mobilnosti in povezljivosti se je pokazala priložnost tudi pri nas, da pokažemo primer mobilnosti, ko je avtomobil prostor za predvajanje glasbe in filmov ter druge vsebine. Vision S je za nas sredstvo, v katerem lahko prikažemo naše zadnje dosežke."

V avtomobilih lahko pričakujemo samo še več kamer in senzorjev. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
V avtomobilih lahko pričakujemo samo še več kamer in senzorjev. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Polovica stikal ni delovala
Še pri enem zagonskem podjetju pravijo, da so zasloni v avtomobilih glavni – to je podjetje Faraday Future. Znamka, ki se trudi na ceste pripeljati električni avto s tremi motorji s skupno močjo skoraj 800 kilovatov. Kako zelo začetniško so se lotili projekta, dokazuje dejstvo, da v avtomobilu pol stikal ni delovalo. Presenetilo nas je tudi, da so nam kar na ulici – med levo in desno parkiranimi vozili – demonstrirali, kako je videti pospešek od 0 do 100 km/h v 2,6 sekunde. Kot sopotniki smo med vožnjo spremljali vsebino na kanalu Youtube.

Menda je tudi ozvočenje zasnovano tako, da lahko vsak potnik posluša in gleda svojo videovsebino. "Pustimo ob strani dejstvo, da ta sistem v predstavitvenem avtomobilu tako ali tako ni deloval, a tudi če bi, bi mi to komentirali kot razvrednotenje človeških odnosov," meni urednik Avtomobilnosti Miha Merljak, ki je v Las Vegasu preizkušal najnovejše tehnološke dosežke avtomobilske industrije.

CES je postal pomemben prostor za predstavitev zamisli avtomobilske industrije. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
CES je postal pomemben prostor za predstavitev zamisli avtomobilske industrije. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Želijo biti realistični
Že uveljavljena avtomobilska znamka Audi je v Las Vegas prav tako pripeljala avtomobil z ogromnim zaslonom, pa tudi z očali za navidezno resničnost. Pri Audiju so nas pomirili, da znamka gleda na vso stvar razumsko, s časovno distanco. Ima namreč že izkušnje z napovedmi, kako se bo vse spremilo čez noč.

Hildegard Wortmann, članica uprave pri Audiju, nam je med intervjujem povedala: "Želimo pokazati, kaj je tehnično mogoče narediti že danes. Pri Audiju pravimo, da je napredek v tehniki. To ne pomeni vedno, da uporabimo vse, kar je tehnološko mogoče, ampak želimo vgraditi nekaj, kar bo dodana vrednost za voznike in potnike. Želimo biti realistični."

Vsi želijo biti prvi
Tako uveljavljene kot nove znamke se spopadajo z enakimi težavami. Odločitve so tvegane za vse. Bistveno vprašanje je, kdo bo morebitne napake lažje odpravil.

Florian Baur, direktor produktnega menedžmenta pri Bytonu, pravi: "Vsi v avtomobilski industriji želijo vedeti, kaj bodo naredili prvi, ne pa kdaj bodo naredili. Odpira se nam veliko priložnosti, veliko stvari, ki jih je treba preizkusiti. Včasih jih je treba izboljšati, včasih vam mora tudi spodleteti. Učimo se lahko pri glasbenih studiih. Pred 15 leti so mislili, da bodo izumrli, danes pa jim gre bolje kot kadar koli prej. Trenutno smo v tranziciji, veliko je preizkušanj. Kar je pomembno, je, da sta strojna in programska oprema v vozilu pripravljeni za najrazličnejše možnosti in prihod različnih tehnologij."

Celo pri Sonyju so za CES izdelali avtomobil. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Celo pri Sonyju so za CES izdelali avtomobil. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Že danes pa je jasno, da bodo avtomobili prihodnosti pravi "snemalci". Snemali bodo na vse konce, navzven in navznoter. Na CES-u so pokazali celo koncept, ki lahko snema tudi pod avtomobilom, da voznik lahko gleda kar skozi motor. Pa ne samo to!

Pri Sonyju so za Avtomobilnost pojasnili, da lahko voznikov snemalnik v njihovem vozilu posname vozno podlago in stanje vozne podlage, na primer iz varnostnih razlogov. Lahko pa snema tudi video, ki si ga boste shranili kot spomin oziroma izkušnjo in ga delili s prijatelji na družbenih omrežjih.

Avto bo vedel, da potrebujete masažo
Kamere bodo tudi v kabini. Sogovornica pri Audiju je pojasnila: "V avtomobilu je že danes cel kup senzorjev in kamer. Uporabimo jih lahko za merjenje stanja potnikov, na primer srčnega utripa, stresa, razpoloženja. Avto na podlagi zbranih podatkov prilagodi osvetlitev, glasbo ali vam izbere masažo sedežev."

Pri Audiju so realni, kljub temu pa so z avtonomnim vozilom pokazali, kakšne so možnosti v mobilnosti v prihodnosti. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Pri Audiju so realni, kljub temu pa so z avtonomnim vozilom pokazali, kakšne so možnosti v mobilnosti v prihodnosti. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Pomaknimo se v bližnjo prihodnost. Boscheve strokovnjake smo povprašali, kako bo avto v prihodnosti vedel, da je voznik utrujen. Thomas Lenzen, produktni vodja za program Driver Monitoring pri Boschu, nam je razkril: "Trenutno to nadziramo prek merjenja sukanja volana in odstopanja od konstante. Kamera zaznava voznikove oči, vidi, kolikokrat pomežiknemo. V prihodnosti bo sistem deloval na podlagi še bistveno več informacij. Na primer določenih akcij voznika, tudi odzivanja telesa. Ko si utrujen, začneš premikati telo na določen način. Gre za izpopolnjene algoritme."

Digitalni pametni senčnik
Pri Boschu so pokazali še en inovativni izdelek. Z zaslonom so nadomestili pripomoček, za katerega bi menili, da ga sploh ni treba priklopiti na elektriko.

Jason Zink, vodja inženiringa pri Boschu, nam je razložil, da so vse bolj predani umetni inteligenci in se vse bolj iz klasičnega dobavitelja v avtomobilski industriji spreminjajo v programsko podjetje. V Las Vegasu so predstavili zanimiv izum – vizir, sestavljen iz mreže prosojnih LCD-zaslonov, ki preprečuje, da bi voznika zaslepilo sonce. Kamera prepoznava mimiko človekovega obraza in spremlja, kako sončni žarki osvetljujejo obraz. Virtualni vizir (angl. virtual visor) poleg tega, da zastira sončno svetlobo, vozniku in sopotniku zagotavlja nemoten pogled na cesto.

Virtualna resničnost je postala nekaj povsem vsakdanjega. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Virtualna resničnost je postala nekaj povsem vsakdanjega. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Prihodnost je vse bližje. Ne samo zaradi povečanega števila kamer v avtomobilu, morda še pomembnejša novost je nagrajeni kitajski lidar brez vrtečih komponent.

Korak naprej do avtonomne vožnje
Cassie Gong
, vodja komunikacij pri podjetju Robosense, nam je razložila, v čem je razlika med njihovim nevrtečim lidarjem in vrtečim. "Tehnologija je drugačna. Mehanični vrtljivi lidar ima vgrajenih več kot 100 komponent, naš pa le od 10 do 20. To je zelo pomembno, saj se vsi trudijo znižati ceno, da bi ga lahko začeli uporabljati v množični proizvodnji vozil. Hkrati smo razvili sistem, ki nam omogoča boljše pridobivanje podatkov v realnem času, s tem se lahko avto hitreje avtonomno odzove na spremembe v okolici ."

Robosensov lidar pospešuje prehod v dobo samovozečih avtomobilov, toda ponudnikom mobilnosti cesta ni več dovolj. Leteči taksiji so vse bliže.

Pri podjetju Hyundai so najavili, da se selijo v zrak. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Pri podjetju Hyundai so najavili, da se selijo v zrak. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Prihajajo leteči taksiji
Sebastjan Plevnjak, ki je obiskal Hyundaijev razstavni prostor, pravi, da so večino prevozov po Las Vegasu opravili z Uberjem: "Torej, z avtomobilom in po cesti – logično. Ampak to ne bo več tako logično že v bližnji prihodnosti. Na dan pred uradnim odprtjem salona se je Hyundai pridružil skupini z Uberjem na čelu, ki raziskuje in načrtuje, da bodo že čez dve leti taksiji leteli po zraku: na višini od 300 do 600 metrov, s hitrostjo do 300 km/h. Za zdaj obljubljajo, da bo doseg električnega letečega taksija do 100 kilometrov, kar bo dovolj, da bodo lahko opravljali prevoze z enega konca mesta na drugega. Poleg pilota se bodo lahko v taksi udobno namestili še štirje ljudje. V prihodnosti načrtujejo, da v letalniku ne bo pilota, leteli bodo sami. Polet se bo naročil s telefonom."

Vrhunski zvok brez zvočnikov
Vrnimo se k zabavi – tudi na zvočnem področju se dogajajo tektonski premiki. Sliši se zelo futuristično, a v Las Vegasu na sejmu potrošniške elektronike CES smo se v oddaji Avtomobilnost na lastna ušesa prepričali, kako dober je lahko zvok v avtomobilu tudi brez uporabe tradicionalnih zvočnikov.

V pogovoru z dr. Andreasom Sennheiserjem smo izvedeli, da nemški velikan Sennheiser vstopa v avtomobilski svet, a svojo ekspertizo dokazuje z zvočniškim sistemom brez klasičnih zvočnikov, izkorišča vibracije armaturne plošče.

CES (Sejem zabavne elektronike) že sam po sebi pove, čemu je namenjen – zabavni elektroniki. Vsa leta je bila ena glavnih rdečih niti televizija in z njo zasloni. Slednji so zelo pomembni tudi zdaj, ko so malo drugačni.

Poslušali smo vrhunski zvok brez uporabe klasičnih zvočnikov. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Poslušali smo vrhunski zvok brez uporabe klasičnih zvočnikov. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Pri zaslonih v avtomobilih sploh ne gre več za zaslone, ki nam omogočajo upravljanje avtomobila. Danes jih uporabljamo tudi za varnost, vendar pa nam bodo zasloni v avtomobilih prihodnosti omogočali tudi zabavo – gledanje filmov. S tem pa smo spet na začetku, pri zabavni elektroniki.

Čeprav se vračamo na začetek, je pomembno nekaj drugega, in sicer da v vozilih ne bomo potrebovali pametnih telefonov, da bi lahko predvajali filme. Avtomobili bodo postali samozadostna zabavna elektronika.