Trenutno so v pripravi pedagoške smernice in zdravstvena navodila, kako izvajati delovni proces, ko se bodo vrtci in šole spet odprli. Foto: BoBo
Trenutno so v pripravi pedagoške smernice in zdravstvena navodila, kako izvajati delovni proces, ko se bodo vrtci in šole spet odprli. Foto: BoBo
Sorodna novica 18. maja v šolo prva triada, zaključni letniki in šolarji s posebnimi potrebami

V okviru sproščanja ukrepov v epidemiji bodo šole in vrtci vrata odprli 18. maja. Odpiranje bo postopno, najprej se bodo v šolo vrnili učenci prve triade ter maturantje, 25. maja pa še učenci 9. razredov, drugi bodo pouk zaključili na daljavo.

Potem ko je sinoči vlada prižgala zeleno luč postopnemu in delnemu odpiranju vrtcev in šol, se številna vprašanja porajajo mladim, njihovim staršem, učiteljem in ravnateljem.

Predsednik Združenja ravnateljev osnovnih in glasbenih šol Slovenije Gregor Pečan je povedal, da načrta postopnega odpiranja šol in vrtcev, ki ga je vlada napovedala v sredo, sploh ni, ampak je v njem samo določen datum začetka odprtja.

Kljub temu meni, da je še dovolj časa, da se pristopi k načrtovanju. Po prazničnem vikendu sledijo prvi pogovori, na ministrstvu naj bi bile od ponedeljka najprej oblikovane delovne skupine, v katere bodo povabljeni tudi ravnatelji in učitelji osnovnih šol, da bi skupno pripravili načrt, kako bodo stvari potekale, je dejal. Glede na situacijo, na katero nihče v državi ni bil pripravljen, obstaja veliko vprašanj, na katera je treba odgovoriti, pa tudi veliko, ki jih je treba še sestaviti, je dejal.

Kako razdaljo zagotavljati med otroki v vrtcih?

Med drugim je opozoril na zagato v vrtcih. "Če bomo v šole sprejemali prvo triado, torej učence od 1. do 3. razreda, pomeni, da bo zelo velik del šole prazen in se bo dalo lažje zagotavljati povečano razdaljo med učenci, medtem ko v vrtcu te možnosti nimajo," je pojasnil in izrazil bojazen, kako bo to potekalo.

Kot je omenil, je eno od vprašanj tudi, kako zagotoviti dovolj pedagogov glede na predvideno razdeljenost razredov. "Morda bi lahko skušali zagotavljati večjo razdaljo med učenci, a če bomo delili razrede na pol, rabimo še enega učitelja za drugo polovico," je opozoril. A dodal, da sicer nobena stvar še ni dokončna.

Do prihodnjega četrtka bo ministrstvo za izobraževanje pripravilo navodila

Ministrica za šolstvo Simona Kustec je na parlamentarnem odboru za izobraževanje sporočila, da bodo do četrtka, torej v enem tednu, vsi dobili natančna navodila, kakšna bo nova organiziranost varstva in pouka, je za Radio Slovenija poročala Nataša Lang. Po besedah ministrice so trenutno v pripravi pedagoške smernice in zdravstvena navodila, kako izvajati delovni proces, ko bodo šole in vrtci spet odprti.

Odbor državnega zbora (DZ) za izobraževanje, znanost, šport in mladino se je danes na zahtevo poslancev LMŠ-ja sestal na nujni seji. Zahtevali so jo, ker ocenjujejo, da je ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport šolam pri pouku na daljavo od vsega začetka dajalo pomanjkljive usmeritve. Po besedah Aljaža Kovačiča so prepričani, da bi moralo imeti ministrstvo več scenarijev za postopno odpiranje šol in vrtcev, namesto tega pa smo, kot je dejal, dnevno deležni različnih in nasprotujočih si izjav odgovornih. Ministrstvo bi moralo pripraviti tudi podrobne varnostne protokole za ponovno odprtje šol, je menil.

Ministrica Kustečeva je odgovorila, da so pedagoške smernice in zdravstvena navodila, ki jih bo treba upoštevati pri ponovnem postopnem odprtju šol in vrtcev, v pripravi. "Ne moremo pa tega narediti tako hitro, če želimo zagotoviti, da bo sistem deloval in bo varen," je dejala. Vse protokole bodo po besedah ministrice uskladili z vsemi, ko so vključeni v vzgojno-izobraževalni sistem (naslednji skupni sestanek o tem bo v ponedeljek), šole pa bodo smernice in navodila glede pouka in mature prejele najpozneje do četrtka.

Načrt postopnega odpiranja šol in vrtcev, ki je bil predstavljen po sredini seji vlade, po njenih besedah velja pod pogojem, da zdravstvena slika ostane takšna, kot je trenutno. Ob vrnitvi učencev v šole bodo po njenih besedah potrebne številne omejitve – od tega, koliko otrok bo v razredih, do tega, kako razporediti delovne obveznosti zaposlenih.

Najprej vrtci, prva triada v OŠ in zaključni letniki

"Najprej bomo zagotovili pogoje za odprtje vrtcev in prve triade v osnovnih šolah ter tudi za vse zaključne letnike v srednjih šolah. Za tiste, ki imajo pred seboj še zaključne izpite in maturo. Nato bodo sledili še učenci 9. razredov osnovne šole, da tudi oni na neki običajni način končajo svoje osnovnošolsko šolanje," je v sredo za POP TV dejala Kustečeva. Za preostale učence se bo šolsko leto končalo na daljavo. Radio Slovenija je poročal, da se bodo 18. maja v šole vrnili tudi šolarji s posebnimi potrebami.

Razrede bo treba po besedah ministrice verjetno razpoloviti ali dati celo na tri dele in aktivirati dodatne učitelje. Določeno selekcijo bo treba narediti tudi v vrtcih. Glede slednjih je ministrica danes za TV Slovenija povedala, da bodo najverjetneje potrebna potrdila delodajalcev, da je
varstvo otroka nujno potrebno.

Ministrica je napovedala, da bodo do četrtka znane smernice za čas po odprtju šol, predvidoma 18. maja. Foto: BoBo
Ministrica je napovedala, da bodo do četrtka znane smernice za čas po odprtju šol, predvidoma 18. maja. Foto: BoBo

Kacin: Vrtci najverjetneje ne bodo za vse otroke

Glede odprtja vrtcev pa je tudi vladni govorec Jelko Kacin dejal, da se vanje 18. maja najverjetneje ne bodo mogli vrniti vsi otroci. "Na drugi strani je tudi res, da zaradi epidemiološke slike tako velikih skupin otrok ne bo moglo biti v istih prostorih. Vrtci so praviloma prostorsko omejeni," je na novinarski konferenci povedal Kacin.

Kot je dejal, lahko pričakujemo, da vsi starši v strahu pred širjenjem bolezni ne bodo želeli dati otrok v vrtec in si bodo raje poiskali drugo obliko varstva otrok. Opozoril je tudi na prostorsko stisko, ki bo nastala, saj vseh otrok verjetno ne bo mogoče sprejeti v vrtce. Na kakšen način in s kakšnimi prioritetami, pod kakšnimi pogoji, vse to bo potekalo v koordinaciji pristojnih, se pravi tudi z lokalnimi skupnostmi in NIJZ-jem, je še dejal Kacin.

Zdravstveni vidik odpiranja šol

Pomemben vidik pri postopnem odpiranju šol in vrtcev je zdravstveni, je povedala Polonca Truden Dobrin iz Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ). Ministrstvo za zdravje je zato po njenih besedah razširjeni strokovni kolegij na področju pediatrije in s področju dela zaprosilo, da ta merila opredelijo. "Na voljo bodo v ponedeljek, nato pa bo možno ugotoviti, kdo se lahko vrne v šolo, kdo pa bo še naprej doma," je dejala.

Direktor Državnega izpitnega centra Darko Zupanc je zavrnil pozive, naj se predstavijo različni scenariji rahljanja ukrepov. Če bi to naredili, bi bilo to vsaj za tiste, ki bodo opravljali maturo, škodljivo, saj bi jih le begalo, je dejal. Je pa ministrstvo po njegovih besedah te scenarije pripravilo že marca.

Javni promet teden dni pred šolami

Predsednica Društva ravnateljev srednjih šol, dijaških domov in višjih šol Nives Počkar je povedala, da so z ministrstvom v zadnjem času, ko je stekla intenzivna komunikacija med njimi, uskladili kar nekaj odprtih vprašanj, odprto pa ostaja predvsem vprašanje, kaj bo z javnim prevozom, saj prevoza dijakov ne morejo naprtiti staršem. Predstavnik ministrstva za infrastrukturo Bojan Žlender je povedal, da je dogovor, da javni promet steče teden dni, preden bi znova odprli šole. Tako naj bi predvidoma začel obratovati 11. maja.

Nujno pravočasno opozorilo

Glavni tajnik šolskega sindikata Sviz Branimir Štrukelj je pozval, naj ministrstvo zaposlene pravočasno seznani s tem, kdaj in kako bo stekel pouk, da se lahko pravočasno pripravijo. "Ker če se bo to zgodilo zadnji trenutek, bo katastrofa," je dejal. K temu je pozvala tudi Maja Kalin iz Dijaške organizacije Slovenije, ki meni, da so bili dijaki do zdaj preslabo obveščeni o tem, kaj bo s poukom in maturo.

Sindikalisti želijo biti vključeni v proces

Sindikat delavcev v vzgojni, izobraževalni in raziskovalni dejavnosti Slovenije (Vir) poziva ministrstvo za izobraževanje znanost in šport, da jih nemudoma vključi tudi v pripravo protokolov in smernic za vnovični zagon javnoizobraževalnega sistema.

"Enostranske odločitve, v katere nismo vključeni predstavniki zaposlenih in javni uslužbenci, lahko usodno vplivajo na zaposlene, otroke, učence in starše ter celotno družbo pahnejo v ponovni porast števila obolelih za covidom-19," so posvarili. Od ministrstva zato pričakujejo, da jih nemudoma vključi v vse aktivnosti v zvezi z odpiranjem vrtcev, šol, dijaških domov in drugih zavodov ter omogoči vsem zaposlenim, da izrazijo svoje poglede. Poznajo namreč delovne procese in vse spremljajoče okoliščine, so dodali.

Tudi v Sindikatu vzgoje, izobraževanja in znanosti (Sviz) zahtevajo, da se jih vključi v odločanje o tem, kako obnoviti delo v šolah in vrtcih. "Kdo, če ne vzgojitelji in učitelji, ve, kako naj bi te stvari funkcionirale?" je glavni tajnik Sviza Štrukelj dejal na spletnem pogovoru SD-ja o izobraževanju v času epidemije.

Smernice NIJZ-ja in evropske agencije

Sindikat Vir sicer meni tudi, da je treba tako kot ob zapiranju tudi pri ponovnem zagonu inštitucij upoštevati in se usklajevati z Nacionalnim inštitutom za javno zdravje. Smernice za varno in zdravo vračanje v delovno okolje pa je pripravila tudi Evropska agencija za varnost in zdravje pri delu.

Ta je poudarila, da je v negotovih razmerah pandemije še toliko pomembneje, da se pristojna ministrstva in delodajalci redno in proaktivno posvetujejo z delavci in njihovimi predstavniki, so zapisali v sindikatu Vir. Po njihovih navedbah agencija izpostavlja tudi, naj starejši delavci, delavci s kroničnimi obolenji in noseče delavke še ne začnejo z delom oz. naj delajo od doma. Prav tako je treba posebej zaščititi delavce, katerih ožji družinski člani so v skupini z visokim tveganjem za covid-19, so povzeli v sindikatu Vir.

Nadaljevanje dela se po njihovem mnenju ne more začeti brez sodelovanja s sindikati in zaposlenimi. Strinjajo se s postopnim odpiranjem šol. A ker so otroci med najbolj aktivnimi prenašalci virusov in ker so med vzgojno-pedagoškimi delavci tudi starejše osebe in druge rizične skupine, z vnovičnim zagonom sistema ne bi smeli hiteti brezglavo, menijo.

Kako se šole pripravljajo na vnovičen pouk?