Povzetek oddaje Tarča o ozadjih naročanja in nakupov zaščitne opreme
Na Zavod RS za blagovne rezerve se je obrnil tudi Lojze Peterle. Na fotografiji Anton Zakrajšek, odstopljeni direktor, ki je pred dnevi opozoril, da ne bo
Na Zavod RS za blagovne rezerve se je obrnil tudi Lojze Peterle. Na fotografiji Anton Zakrajšek, odstopljeni direktor, ki je pred dnevi opozoril, da ne bo "grešni kozel". Foto: MMC RTV SLO
Besedni spopad med Počivalškom in nekdanjim direktorjem blagovnih rezerv

Prvak SLS-a Marjan Podobnik je tako v dokumentih grozil z "JJ" in "ZP" ter izgubo službe, če posla ne dobi podjetje ČERVA. Novinarki Nataši Markovič je zanikal grožnje, češ da je priskočil na pomoč prijatelju Ivanu Žagarju, županu Slovenske Bistrice iz vrst SLS-a, je poročala novinarka Mojca Šetinc Pašek.

V korespondenci se je med drugim znašlo tudi podjetje, katerega solastnica Meta Peterle ima slučajno enak priimek kot gospod Lojze Peterle in tudi gospod Lojze ima slučajno hčer z enakim imenom. "Nisem posredoval za posel moje hčerke, ampak sem želel pomagati Sloveniji," je za Tarčo pojasnil Peterle.

Najbolj pa bode v oči zavzemanje za posle podjetja Geneplanet. Kot so pred časom razkrili že v Odmevih, so jim za ventilatorje vnaprej plačali osem milijonov evrov. Za ventilator, ki pri proizvajalcu stane 10.000 evrov, je Geneplanet zaračunal kar 36.400 evrov. Za ta posel, so razkrili v Tarči, se je osebno angažiral kar gospodarski minister Zdravko Počivalšek.

Geneplanet je nabavljal maske, v te nabave pa je bil vpet celo direktor policije, je razkrila oddaja Tarča. Čeprav Marko Bitenc pojasnjuje, da nima zvez s SDS-om, je zanimivo, da je bilo od leta 2008 do 2011 v lastniški strukturi Bitenčevega Geneplaneta tudi podjetje Kristjana Petka, brata Boruta Petka, enega najtesnejših sodelavcev aktualnega premierja.

Šarec o interpelaciji Počivalška: "Pismo Zakrajška sodu izbilo dno"

So sodelovali vsi akterji vlade?

"Mislim, da brez sodelovanja čisto vseh akterjev, strank, predstavnikov vlade, na takšen način ne bi mogli peljati poslov," je v Tarči dejal Ivan Gale z Zavoda RS za blagovne rezerve. Gale, ki je med bolniško odsotnostjo nadomeščal takratnega direktorja Antona Zakrajška, je med drugim opisal, da si je Počivalšek osebno najbolj prizadeval za sklenitev posla z Geneplanetom. "Na zavod je poslal tudi svojo odposlanko Andrejo Potočnik, ki je pritiskala na nas, na direktorja, vpila na vodjo finančne službe, naj nakaže denar podjetju," je opisal.

Pritiske za sklenitev posla z Geneplanetom sta po njegovih opisih nadaljevala tudi dva od članov ekspertne skupine za nabavo opreme Mitja Terče in Potočnikova, ki sta se zavzemala za to, da dobi podjetje tudi posel za dobavo mask tipa FFP2.

Na vprašanje, ali so koga obvestili o nepravilnostih, je Gale odgovoril: "Ministra osebno, večkrat. On je zahteval: bodite kooperativni, poslušajte Terčeta. On se je pa izogibal odgovornosti. Na nobeni pogodbi ne boste našli soglasja ali podpisa ministra ali sekretarja, ker so se gospodje odločili, da bodo to prenesli na druge."

Ivan Gale se je v Tarči izpostavil ne zgolj z imenom, ampak tudi osebno. Foto: MMC RTV SLO
Ivan Gale se je v Tarči izpostavil ne zgolj z imenom, ampak tudi osebno. Foto: MMC RTV SLO

Zakrajšek odstopil pod prisilo?

Gale je tudi prepričan, da z Zakrajškovo podajo predloga za lastno razrešitev ni vse čisto. "Rekel bi še tole, ker zna biti pravni problem. Menim, da je gospod Zakrajšek, ki je psihično sesut po vseh dogajanjih preteklih tednov, to izjavo, predlog za razrešitev, podal pod prisilo grožnje, zvijače, česar koli že. Pravniki naj preučijo, če ga je možno rehabilitirati, če bo še pripravljen voditi zavod," je dejal Gale. Nepravilnosti lahko po njegovih besedah dokažejo tudi z dokumentacijo, ki so jo že pripravili in jo bodo posredovali Računskemu sodišču, Komisiji za preprečevanje korupcije in državnemu tožilstvu.

Tomaž Vesel, predsednik Računskega sodišča, je dejal, da je zelo žalostno, da se je država spravila v položaj, v katerem pri reševanju tako pomembnega javnega naročanja sodelujejo ljudje, ki prostovoljno delajo na ministrstvih in dobivajo pooblastila, ki jih v postopkih javnega naročanja do zdaj nismo bili vajeni. Napovedal je, da bo Računsko sodišče ukrepalo skladno s pristojnostmi. To bo po navedbah njenega predsednika Roberta Šumija storila tudi Komisija za preprečevanje korupcije.

Opozicija je ogorčena

"Moram povedati, da se tole bere kot kakšna kriminalna zgodba," je v oddaji dejal predsednik LMŠ-ja Marjan Šarec. "Naš poslanec je odstopil zaradi sendviča, pa so nas kritizirali, češ da to pa ni takšna reč. Na dlani je, da gre tu za eno samo protizakonitost. Ta vlada je že na začetku protizakonito ustanovila krizni štab, ki ni imel nobene podlage, potem ga je po tihem razveljavila, ker je videla, da je protizakonito," je še dejal.

"To, kar zdaj poslušamo, je vredno interpelacije celotne vlade. Takšni nečedni posli, o katerih tukaj poslušamo, spominjajo na obdobje pred 30 leti, ko je potekala t. i. trgovina z orožjem, ki se nikoli ni razčistila, krivci nikoli kaznovani. Ta slaba praksa se skuša potegniti v sedanje obdobje," pa je v oddaji dejal predsednik SD-ja Dejan Židan.

Ob napovedi interpelacije gospodarskega ministra Počivalška iz LMŠ-ja so v opoziciji že napovedali tudi parlamentarno preiskavo nabav zaščitne opreme.

Sodelovanje v oddaji Tarča sta predhodno potrdila tudi obrambni minister Matej Tonin in gospodarski minister Zdravko Počivalšek, a sta se zadnji hip premislila.

Vabljeni k ogledu celotne oddaje Tarča:

Tarča razkriva sporne nakupe zaščitne opreme
Prepis izjav gostov v oddaji Tarča

IVAN GALE (Zavod RS za blagovne rezerve) v oddaji Tarča:

Navedli ste številne politike in funkcionarje, ki naj bi posredovali pri teh poslih. Zelo ste se izpostavili, zakaj ste se tako odločili?

Želel sem, da se ta praksa (spornega sklepanja pogodb, op. a.) enkrat preseka. Pozivam tudi vse druge, ki kar koli vedo, da se izpostavijo. Kar zadeva sam projekt nabave, smo bili zelo neprijetno presenečeni, ko so si nas izbrali, da smo mi tisti najbolj kompetentni v državi. Z medicinsko opremo nimamo nobenih izkušenj. Vse se ureja prek uprave za zaščito in reševanje, mi samo izpeljemo ta posel.

Kako ste doživljali klice politikov? G. Podobnik, g. Peterle, funkcionarji, g. minister; zdaj vsi pravijo, da so želeli le pomagati.

Vaš prispevek jasno govori o tem, kakšna je ta pomoč bila. Tudi od gospoda Terčeta prostovoljna, on je bil prostovoljec, vidimo, kako je to potekalo. Bili smo stisnjeni v kot. Že 15., ko smo neformalno izvedeli, da bo nabave izvajal zavod, smo imeli že prvo okužbo, nato se je to razširilo, zbolel je direktor Zakrajšek, poleg njega še trije, skupno pet. Imeli smo strašne težave z delom. Vsi bi morali iti v samoizolacijo. Vendar smo rekli, da takega projekta ni mogoče voditi od doma, in se zavetno odločili, da kršimo samoizolacijo, prišli v službo in delali 24 ur na dan.

V kakšnem finančnem stanju so bila podjetja, ki so vam jih ponujali, da z njimi sklenete pogodbo?

Lahko se samo nasmejiš, da je to sploh mogoče. Večja podjetja se niso odzvala, ker so vedela, s čim bodo imela opravka, in si niso hotela mazati imena.

Kdo je odločal? Je bilo več oseb? Vi ste tisti, ki ste podpisovali, ministrstvo je dajalo soglasje, kdo je odločal o poslih?

V prvi vrsti gospod Terče, ki je bil pri nas vsakodnevno na zavodu in se je udeleževal vseh sestankov na medresorski delovni skupini, na koordinacijskih sestankih, na ministrstvu. V ozadju sta državni sekretar Cantarutti in minister. Brez sodelovanja čisto vseh akterjev, strank in predstavnikov vlade se posli na tak način ne bi mogli peljati.

Ste prej koga opozorili na nepravilnosti?

Seveda, ministra osebno, večkrat. On je zahteval: bodite kooperativni, poslušajte Terčeta, še vedno pa vi podpisujete vse. On se je pa ves čas izogibal odgovornosti. Na nobeni pogodbi ne boste našli soglasja ali podpisa ministra ali državnega sekretarja, ker so se gospodje odločili, da bodo to s pooblastili prenesli na druge.

Kdo je potem dajal soglasje k pogodbi?

Vodja službe, ki pokriva delo Zavoda na MGRT-ju. Vodja je prevzel to službo šele na začetku tega leta, vendar so se odločili, da je ta oseba najkompetentnejša za najzahtevnejše in najpomembnejše javno naročilo v zgodovini države.

So se želeli vsi otepsti odgovornosti in jo prevaliti na vas in druge uradnike?

Da, seveda. Pritiski so bili strašni. Grožnje, izsiljevanja ... Bili smo v nemogočem položaju. Ko je g. Zakrajšek, nekdanji direktor, podal odstopno izjavo, smo takoj videli napad Počivalška nanj. Vedel sem, kam stvari peljejo, zato sem opozarjal: dajmo si vse zapisati, beležiti, ker nam bo pozneje prišlo prav, kar se zdaj dokazuje.

Zakaj niste že prej odklonili podpisa, če so se vam pogodbe zdele sporne? Zakaj direktor že prej ni prekinil tega?

Udeležen sem bil na veliko sestankih pred razglasitvijo epidemije. Vsi organi, ki so za to v državi, od ministrstva za zdravje do MJU-ja, so se otepali odgovornosti in se čutili nesposobni početi to. Mi smo bili pa soočeni z dejstvom.

V oddaji smo slišali za primer Geneplaneta. Minister je posredoval, da so pridobili avans brez v tistem času še ustreznega zavarovanja. Si je minister tudi pri drugih podjetjih prizadeval za avans brez tega?

Ne, izključno Geneplanet je bil tak dobavitelj. Kako ste vi to razumeli?

Se je mudilo z maskami in respiratorji ali je bila tukaj še kakšna druga zadeva?

Glede na slišano je jasno, da je imel ta ponudnik pri ministru privilegiran položaj.

Kaj je bilo z dobaviteljem? Ni dobavil niti polovice respiratorjev, tudi pri maskah je dal ponudbo, ki ni bila ustrezna, to je ugotovila tudi medresorska skupina MORS-a. Kaj s tem podjetjem, imeli ste pritiske, da to robo prevzamete?

Letalo z maskami je pristalo tisti torek, letalo z robo je bilo do četrtka tam. Bili so pritiski, češ maske se potrebuje, dajmo rešiti zadevo. Gospod Terče ni želel nikakor sprejeti mnenja strokovne skupine v okviru medresorske delovne skupine. Prosil me je, naj poizvedujem drugod, vključili smo se tudi v tujini. Nismo dobili uradnega mnenja, ker se tako hitro tega ne da dobiti. Neformalno je veljalo, da maske niso takšne, kot bi morale biti.

Kako vi razumete vlogo g. Terčeta, ki trdi, da je delal prostovoljno, da je le pomagal državi? Kako dojemati imenovanje projektne skupine, ki jo je minister za gospodarstvo ustanovil, da bi vam pomagala pri dobavi opreme?

Temu ne moremo reči pomoč, prej obratno. Na začetku nismo imeli zadržkov. Prvi dan sem iskreno pohvalil Terčeta sodelavcem, češ ne bomo se prerekali, dajmo biti kooperativni. Maske potrebujemo, zdržimo in smo šli naprej. Potem pa so se zgodili nesramen odnos, grožnje, metanje predmetov po sobi ...

Zakaj je bila skupina ustanovljena?

Sprva so bile ponudbe pri nas, potem so si to pristojnost vzeli na ministrstvu, nato pa je očitno nekaj počilo med Počivalškom in Toninom, nato je Janša to pristojnost prenesel na MORS oz. URSZR, kjer so ponudbe sprejemali. 24. je bila ta skupina ustanovljena, nato 25. pa že neka nuja po projektni skupini. Zdelo se mi je nenavadno. Dobil sem klic ministra - pravzaprav je šlo za telekonferenco z ministrom in predsednikom upravnega odbora, g. Bogunovičem, ki je bil takratni generalni sekretar ministrstva, ki je zdaj razrešen. Rečeno je bilo: "Glejte, meni je gospod premier Janez Janša rekel, da če ta projektna skupina ne bo začela delovati, mora direktor (Zavoda RS za blagovne rezerve) iti in bo razrešen. In da Počivalšek to počne, ker Toneta (Zakrajška, op. a.) zelo ceni in ga želi obdržati kot direktorja."

Kako komentirate odgovor medresorske skupine na ministrstvu za obrambo? Torej "niso nam posredovali tistih ponudb, ki niso bile obravnavane". Zdaj se lahko le sprašujemo, katera podjetja so to bila, kakšne so bile ponudbe, kakšne so bile cene.

Nemogoče je vedeti, mi teh informacij nismo prejemali. Prosili smo, odzivov ni bilo. Odnosi med MGRT-jem in MORS-om so bili napeti ...

Koliko je bilo ponudnikov, ki so klicali in spraševali, kaj je s ponudbo, da nihče ni odgovoril?

Klici so bili ves čas. Bilo je po več deset klicev vsakodnevno. Njihova ponudba je bila po njihovi presoji čisto ustrezna. Nekatera podjetja so imela maske že v Sloveniji, a očitno niso prestale testa pri tej komisiji.

Torej ne veste, kako so obravnavali oz. kako so prejeli te ponudbe? Mi nismo dobili pojasnil.

Kaj veliko o tem postopku ne vem. Začudil sem se že, ko je bila ta medresorska delovna skupina ustanovljena, so bili v njej predstavniki z osmih ministrstev. Pogrešal pa sem v njej stroko. Oni so potem ustanovili eno manjšo skupino znotraj medresorske in jo prenesli na URSZR - Upravo Republike Slovenije za zaščito in reševanje, ki se je s tem ubadala. Niso pa čutili potrebe, da bi bilo dobro dodatne ljudi zagotoviti, da bi bile te ponudbe pravočasno pregledane. Sama skupina se je nato ukvarjala s stvarmi, ki niso imele prav nobene podlage v pooblastilu vlade, kjer jasno piše, da se pregleduje ustreznost ponudbe in posreduje naprej zavodu.

Ali se lahko vprašamo, ali smo kupovali opremo, tudi ko je nismo več potrebovali? Omenili ste, da so bila skladišča polna, da je bilo nekatere opreme naročene opreme za leto in pol najhujšega italijanskega scenarija?

Iz samih potreb, kaj država potrebuje, smo se trudili pridobiti podatke, ne pa, da to pošlje neka oseba, ki ni odgovorna za to - neko tabelo "po tem se ravnajte". Po več tednih prošenj in zahtev pa dobimo neko drugo tabelo, ko so se posli že izpeljali, kjer potrebe močno padejo, tudi za nekaj sto odstotkov.

Teh podatkov torej niste dobivali ažurno?

Ne, bilo je zelo malo podpore. Zavod ni vedel, kaj naroča. Potem smo dobili neko tabelo, po kateri naj bi se naročalo vse, kar se potrebuje. S tem da so se potem pojavljali tudi artikli, ki niso bili na tem seznamu. Vse, kar je na nas prišlo, naj bi se nujno potrebovalo, mi pa smo v duhu dobrih namenom to potrjevali in podpisali, pri vsaki pogodbi pa pridobili soglasje ministrstva.

Kaj pričakujete, vas služba v blagovnih rezervah še čaka? Trenutno ste na bolniškem dopustu?

Na bolniški dopust sem šel po 40 dneh zaporednega dela od jutra do večera. Ne moti me delo samo. Uničili so me vsi pritiski in nepravilnosti, s katerimi smo bili soočeni. Na bolniški dopust sem šel bolj zaradi psihe. Kar zdaj počnem, name zagotovo deluje zdravilno. Rekel bi še tole, ker zna biti pravni problem. Menim, da je g. Zakrajšek, ki je psihično sesut po vseh dogajanjih preteklih tednov, to izjavo, predlog za razrešitev, podal pod prisilo grožnje, zvijače, česar koli že. Pravniki naj preučijo, ali ga je mogoče rehabilitirati, če bo še pripravljen voditi zavod.

Pričakujete grožnje s tožbami?

Seveda, saj odločitev z moje strani ni bila hipna, ni pa bila tudi od včeraj. V petek smo se dobili in si zadali za prioriteto, da zberemo dokumentacijo. Vse imamo pripravljeno.

Kam jo boste posredovali?

Posredovali jo bomo na KPK, na Računsko sodišče, na državno tožilstvo. Na organe, ki naj to preučijo. Upam, da odgovorni res enkrat prevzamejo odgovornost. Interpelacija sploh ni potrebna, temveč se zgodba lahko kar hitro konča.

----------------------------------------

TOMAŽ VESEL, predsednik Računskega sodišča

Dejal je, da je zelo žalostno, da se je država spravila v položaj, v katerem pri reševanju tako pomembnega javnega naročanja sodelujejo ljudje, ki prostovoljno delajo na ministrstvih in dobivajo pooblastila, ki jih v postopkih javnega naročanja do zdaj nismo bili vajeni.

"Potencialni konflikti interesov, na katere opozarjate in s katerimi, moram reči, sem bil v zadnjih dveh tednih seznanjen, govorijo o tem, da je pri teh poslih sodelovalo veliko ljudi, ki so morda res želeli pomagati, o čemer sem prepričan, za nekatere pa morda velja, da so hoteli unovčiti svoj vpliv. Žal me preseneča tudi to, da država nima nekega profesionalnega centraliziranega organa naročanja, na kar Računsko sodišče opozarja že kar nekaj časa. Takšna situacija ne bi bila potrebna, da je bil izbran zavod za blagovne rezerve z zgolj nekaj kadra, ki bi lahko imeli izkušnje za vodenje tako zahtevnih javnih naročil v tujini. Neposredne nabave v tujini pa so definitivno bile mogoče, kajti Evropska komisija je jasno označila, naj se, če je le mogoče, nabave izvedejo neposredno. Če je potrebno tudi avansiranje, pa so razumljivo s tem povezana kar velika tveganja, a se je kar nekaj držav tega poslužilo. Če bi Slovenija imela agencijo za javno naročanje, tak položaj ne bi bil potreben."

"Na Računsko sodišče se je v zadnjem skoraj mesecu dni obrnilo več ponudnikov, katerih ponudbe niso bile pregledane pravočasno ali pa sploh niso bile pregledane. Dejali so, da z njihovimi ponudbami naj ne bi bilo nič narobe, ali pa da imajo celo reference, ki so primerljive dobavi medicinskega tehničnega blaga, in da je njihov razred poslovanja zelo ugoden. Računsko sodišče teh ponudb ni pregledovalo. Smo pa seveda postali pozorni, kaj se dogaja in kateri akterji organizirajo javna naročanja v resda izjemno kritičnih in čemur koli neprimerljivih razmerah. A to, da reference kar naenkrat niso več pomembne, da se avansiranje včasih dovoli, včasih ne dovoli, vse nakazuje na to, da sistem ni bil dobro zgrajen, ravno tako sistem odgovornosti oziroma prelaganja odgovornosti. Te okoliščine bo treba preveriti."

----------------------------------------------

ROBERT ŠUMI, predsednik Komisije za preprečevanje korupcije

Pojasnil je, da je v pristojnosti komisije preveritev etičnosti, integritete in konfliktov interesov, kar bodo v KPK-ju tudi storili. "Poudaril bi, da za kakršno koli odklonskost v sklopu kaznivih dejanj komisija ni pristojna." Pojasnil je, da nekatere postopke na KPK-ju že vodijo, danes so zagnali postopke v povezavi z nezakonitimi ali neetičnimi vplivi pri omenjenih poslih.

-------------------------------------------------

MARJAN ŠAREC, predsednik LMŠ in nekdanji premier:

Na vprašanje, kaj pravi na klice politikov in posredovanje funkcionarjev, tudi ministra, pri nabavi zaščitne opreme:

"Dozdeva se mi, da je bilo od začetka to orkestrirano, se pravi, se je ves čas ponavljalo, kako so bila skladišča prazna, pa kako smo mi 1,2 milijona mask poslali na Kitajsko, kar ni res, le pomagali smo pri transportu za te maske, za kar so nam bili Kitajci tudi hvaležni. Še v času naše vlade so nam potem Kitajci ponudili pomoč. Zakaj se to ni izvedlo, ne vem."

"Kar se tiče klicev, verjamem, da je za to vedel tudi vrh vlade. Krivdo so želeli prevaliti na prejšnjo vlado. Ker je pol prejšnje vlade tudi v tej vladi, seveda to ni preveč konsistentno. Moram reči, da se vse bere kot kriminalna zgodba. Nekatera podjetja so ponudila svojo pomoč. Tudi Tosami so povedali, da ji ne bodo omogočili zagona proizvodnje, ker teh mask ne bo toliko potrebnih oz. jih bodo dobili iz drugih virov. Imam tudi informacije, da je blago ves čas prihajalo, da se je tudi carinilo, tako da ne drži povsem, da dobav teh velikih pošiljk, kjer sta se ministra (Počivalšek in Tonin) tako rada fotografirala, ni bilo. Imam močan občutek, da se je skušalo ustvariti še večje pomanjkanje, kot je v resnici bilo."

"Naš poslanec je odstopil zaradi sendviča, pa so nas kritizirali, češ da to pa ni takšna reč. Na dlani je, da gre tu za eno samo protizakonitost. Ta vlada je že na začetku protizakonito ustanovila krizni štab, ki ni imel nobene podlage, potem ga je po tihem razveljavila, ker je videla, da je protizakonito.

Vprašanje, ali so zakoniti tudi odloki, kajti po zakonodaji, ki smo jo upoštevali, vse odredbe izdaja ministrstvo za zdravje na predlog NIJZ-ja. Tako smo mi tudi delovali. Vedno smo pri ukrepih upoštevali stroko, predvsem epidemiološko. Tukaj vidimo, da se je vse to dalo na stran, da se lahko izvajajo neke protizakonite akcije, da se takole nabavlja oprema in da so bili spregledani domači dobavitelji. Prej sem omenil Tosamo, a ni bilo interesa. So jim rekli, da jim zagona proizvodnje ne bodo omogočili. Rajši se kupuje na takšen način, kot smo videli nocoj (v oddaji Tarča)."

Kdo je tisti, ki bo moral odgovarjati?

"Saj je oddaja povedala vse. Skupaj z opozicijo bomo vložili interpelacijo. Moram pa odgovoriti na očitke, da v času epidemije zganjamo politiko. Če imata Janez Janša in njegova vlada čas spopadati se z RTV-jem in pisati depeše, imamo tudi mi čas napisati interpelacijo in jo vsekakor bomo. Postopek interpelacije je tako dolg, da bo takrat epidemija verjetno že mimo in bo dovolj časa za razjasnjevanje. Smo pa šli takoj v akcijo, ker ne želimo ponavljati zgodovine preiskovalnih komisij za nazaj, ko se nihče ni ničesar več spomnil in je šlo potem vse v pozabo."

-----------------------------------------------------------

DEJAN ŽIDAN, predsednik SD-ja:

"Na odboru za zdravstvo v DZ-ju ta teden smo govorili o maskah. Zgodilo se je neverjetno presenečenje. Opozicija je predlagala sklep, da je odslej treba maske in drugo zaščitno opremo nabavljati transparentno in neposredno. Zamislite si, poslanci vladajoče koalicije so vsi, razen enega, ki se je vzdržal, glasovali proti sklepu, da se kupuje transparentno in neposredno.

Dali smo pobudo za takojšen sklic komisije za nadzor javnih financ. Zakaj je to potrebno? Prihodnji teden, če bo tako odločil predsednik DZ-ja z liste SMC-ja Igor Zorčič, lahko že v torek, imamo novo komisijo za nadzor javnih financ. Ta komisija ima izredna pooblastila, takoj se mora sestati. Pridobi lahko dodatne podatke, ki bodo koristni za interpelacijo. A ne interpelacijo ministra. To, kar zdaj poslušamo, je vredno interpelacije celotne vlade. Takšni nečedni posli, o katerih tukaj poslušamo, spominjajo na obdobje pred 30 leti, ko je potekala t. i. trgovina z orožjem, ki se nikoli ni razčistila, krivci nikoli kaznovani. Ta slaba praksa se skuša potegniti v sedanje obdobje."

Se vam zdi, da bi bilo bolje opremo kupovati neposredno na kitajskem trgu, pa čeprav plačevati avanse, kot pa s posredniki?

"Znova ponavljam, kar sem povedal na začetku. Ta teden na odboru za zdravstvo so predstavniki vladnih strank, razen enega, glasovali proti temu, da se nabavlja transparentno in neposredno. To je zelo povedno. Ko tole poslušam, mi je povsem jasno, da smo za trgovino z orožjem zdaj na pragu verjetno druge ali pa celo največje afere v zgodovini samostojne Slovenije. Pričakujem, da bo vsak izmed organov ukrepal, parlament ima tri ali štiri orodja oz. možnosti, kaj narediti. Ukrepati morajo tudi predstavniki drugih institucij, pričakujem, da se že jutri posli začnejo maksimalno preučevati. V parlamentu pa bom predlagal, da na komisiji javnih financ pregledamo vse posle. Preveriti je treba tudi, zakaj nekatere ponudbe sploh niso bile odprte. Vse to pa bo verjetno privedlo do zahteve za interpelacijo celotne vlade. To pa je zapleteno, saj je izvedljivo zgolj prek konstruktivne nezaupnice. O tem se bomo morali pogovoriti v opoziciji. Dela pred nami je veliko, korektno ga moramo opraviti.

Mogoče bi bilo najbolj moralno do državljanov, da bi vsi, ki so v vladi in so si tako zelo s konkretno afero umazali ime, da nam omogočijo, da po dogovorjenem procesu pridemo do predčasnih volitev. Da bomo lahko sestavili DZ z večjo kredibilnostjo in pridemo tudi do vlade, ki je kredibilnejša. Trenutna vlada si je zapravila vse zaupanje.

Upam, da nam bo predsednik DZ-ja omogočil, da bomo že v torek dobili komisijo za nadzor javnih financ. Pridobili bomo lahko veliko pomembnih podatkov, ne samo za interpelacijo enega, dveh ali treh ministrov, ampak da pokličemo na odgovornost celotno vlado. Želim si, a verjamem, da ne bo tako, da bi to breme trenutna vladajoča koalicija prevzela nase in nam že jutri sporočila: "Poglejte, umikamo se, da stvari razčistimo, gremo skupaj na predčasne volitve, začnimo boljše delati po prihodnjih volitvah." To bi si želel, ampak na tej stopnji politične kulture v tem trenutku v Sloveniji še nismo."