Kako bodo videti prostori v metaverzumu? Prizor z razstave Machine Hallucination Space umetnika Refika Anadola na sejmu digitalne umetnosti v Hongkongu. Foto: EPA
Kako bodo videti prostori v metaverzumu? Prizor z razstave Machine Hallucination Space umetnika Refika Anadola na sejmu digitalne umetnosti v Hongkongu. Foto: EPA

Facebook namerava že naslednji teden spremeniti ime podjetja, kar naj bi odražalo njegovo osredinjenost na gradnjo metaverzuma, je za tehnološki portal The Verge povedal vir z neposrednim poznavanjem zadeve.

Podjetje naj bi vzpostavilo matično družbo oziroma starševsko podjetje z novim imenom, ki bi pod svojim okriljem združilo različne projekte, kot so Instagram, Facebook, WhatsApp, Oculus in drugi, poroča Guardian. Podobno je storil Google z vzpostavitvijo matičnega podjetja Alphabet.

V podjetju za zdaj ničesar uradno ne potrjujejo. Tiskovni predstavnik je za Guardian sporočil, da podjetje "ne komentira govoric ali špekulacij".

Sorodna novica Žvižgačka: Facebook ve, da škodi otrokom in slabi demokracijo, a tega ne bo spremenil

Izvršni direktor in ustanovitelj Facebooka Mark Zuckerberg naj bi o novostih spregovoril na letni Facebookovi konferenci "Connect", ki bo potekala 28. oktobra, vendar bi lahko novo ime razkrili že prej, pa poroča The Verge.

Novica prihaja v času, ko se Facebook spopada z razkritji žvižgačice Frances Haugen, da se je vodstvo podjetja zavedalo škode, ki jo povzročajo njihovi izdelki in odločitve, denimo velike duševne težave določenih najstniških uporabnikov Instagrama. Haugen je na začetku meseca v ameriškem kongresu povedala, da vodstvo podjetja zanima le dobiček in rast uporabnikov ne glede na škodljivost objav in vsebin.

Metaverzum kmalu "razširjen kot pametni telefoni"?

Domnevno novo ime sicer sovpada z reorganizacijo Facebooka, ki se osredotoča na novo veliko stvar v digitalnem razvoju, ki so jo poimenovali "metaverse" –slovenjeno metaverzum. Izraz se na splošno uporablja za okolja vzporednega virtualnega sveta.

Digitalni prostori lahko z uporabo tehnologij VRvirtual reality oz. virtualna/navidezna resničnost ter AR – augmented reality oz. razširjena resničnost posnemajo resnične prostore. Uporabniki do njih dostopajo prek interneta ter z orodji, kot so očala za virtualno resničnost.

Se bomo z avatarji svojih sodelavcev kmalu srečevali v digitalni pisarni, medtem ko bomo sami doma na kavču? Foto: EPA
Se bomo z avatarji svojih sodelavcev kmalu srečevali v digitalni pisarni, medtem ko bomo sami doma na kavču? Foto: EPA

Facebook je nedavno napovedal 10.000 delovnih mest za gradnjo programske opreme za vzpostavljanje metaverzuma v Evropi. Zuckerberg je prepričan, da bo nova tehnologija kmalu tako razširjena kot pametni telefoni in tako revolucionarna, kot so bili mobilni podatki. Julija je za The Verge napovedal, da se bo Facebook v naslednjih nekaj letih "učinkovito preusmeril od družbenega omrežja v metaverzumsko podjetje".

Zuckerberg je prepričan, da bo vzporedni digitalni svet dostopen s tehnologijami VR in AR prek očal, pa tudi prek osebnih računalnikov, mobilnih telefonov in igralnih konzol. Facebook je sicer že leta 2014 kupil podjetje Oculus, ki se ukvarja z razvojem digitalne resničnosti z uporabo tehnologije VR in AR.

Covid-19 spodbudil potrebe po virtualnih prostorih brez fizičnega stika

Facebook je v razvoj metaverzuma do zdaj vložil več kot 50 milijonov dolarjev, poroča Reuters. Pospešeno zanimanje za metaverzume je tudi posledica pandemije covida-19. Ker je več ljudi začelo delati in obiskovati šolo na daljavo, se je povečalo povpraševanje po bolj realistični spletni interakciji.

Sorodna novica Facebook bo v EU-ju za izdelavo metaverzuma zaposlil 10.000 ljudi

Trenutno ljudje na spletu komuniciramo prek družbenih medijev, večinoma z uporabo besedila ter avdio- ali videoposnetkov. Ideja metaverzuma je ustvarjanje novih digitalnih prostorov, v katerih so lahko interakcije ljudi bolj večdimenzionalne, kjer se bodo uporabniki lahko "potopili v digitalne vsebine in jih ne le gledali", zasnovo nove tehnologije povzema Reuters.

Facebook obljublja, da ne bo monopolist. "Nobeno podjetje ne bo lastnik in metaverzuma," je v svojem blogu zapisal Nick Clegg, podpredsednik Facebooka za globalne zadeve. "Za uresničitev tega bo potrebno sodelovanje in sodelovanje med podjetji, razvijalci, ustvarjalci in oblikovalci politik," je dodal.

Kdo in kako bo v metaverzumu prevzel vlogo policije?

Ustanovitelj portala The Privacy Issue, uredniške platforme, ki piše o problematiki digitalne zasebnosti, Viktor Vecsei, je za MMC že pred časom opozoril na moč družbenih omrežij, ki bodo nadzirala metaverzum, pri čemer se "vse bolj obnašajo kot države".

"Ker se platforme krepijo in več časa preživimo v prostorih, ki jih nadzorujejo – na delu, sestankih, zmenkih in življenju – se njihova možnost nadzora nad našim življenjem in vplivom na družbo še poveča. Gradnja 'metaverzumov' bo pričarala vzporedne svetove, ki zrcalijo naš fizični. Kako bodo videti sistemi in mehanizmi za težave, kot so nadzor nad nezakonitimi dejanji in govorom, zloraba ter vzdrževanje reda in miru?" se je vprašal v intervjuju za MMC.

Če so napovedi Zuckerberga resnične, Facebooka očitno kmalu ne bodo več povezovali z modro ikono dvignjenega palca ali črke F. Foto: Reuters
Če so napovedi Zuckerberga resnične, Facebooka očitno kmalu ne bodo več povezovali z modro ikono dvignjenega palca ali črke F. Foto: Reuters

Distopična prihodnost je že tukaj: Koncert Ariane Grande v Fortnite

Facebook pri tem nikakor ni prvi, ki je prišel do ideje vzporedne digitalne resničnosti, temveč trenutno pač dviga veliko prahu zaradi napovedanih naložb in Zuckerbergovega navdušenja. Izraz "metaverse" je priljubljen po vsej Silicijevi dolini. Tudi Microsoft omenja združevanje fizičnega in digitalnega sveta.

Priljubljena otroška spletna igra Roblox se že opisuje kot metaverzumsko podjetje, prav tako Fortnite pod okriljem Epic Games. Okolje metaverzuma je v pandemskih časih privlačno tudi za glasbenike. Septembra je tako več milijonov ljudi gledalo koncert Ariane Grande v Fortnitu, največja svetovna podjetja pa že izdelujejo virtualna oblačila, ki jih lahko modeli nosijo v digitalnem okolju.