George Lucas in Steven Spielberg napovedujeta premik v paradigmi prikazovanja filmov v kinematografih. Foto: EPA
George Lucas in Steven Spielberg napovedujeta premik v paradigmi prikazovanja filmov v kinematografih. Foto: EPA

"Na koncu bomo imeli manj dvoran. Večji kinematografi, z ogromno zanimivih pritiklin. Obisk kina te bo stal 50 dolarjev, mogoče 100. Mogoče 150."

George Lucas
Režiserja Spielbergov film Lincoln očitno razumeta kot "majhen, oseben film".
Stevenu Soderberghu za svoj biografski film Behind the Candelabra, v katerem Liberacea igra Michael Douglas, ni uspelo dobiti kinematografske distribucije.

Steven Spielberg je na predavanju, ki ga je pred dnevi pripravil za ameriške študente, posvaril pred bližajočo se "implozijo" filmske industrije, češ da bi že nekaj zaporednih neuspehov visokoproračunskih studijskih spektaklov lahko radikalno spremenilo poslovni model Hollywooda. V prihodnosti bodo kinematografi, tako vsaj napoveduje Spielberg, ljudem za ogled "blockbusterjev" zaračunavali več kot za druge filme.

"Za naslednji del Iron Mana boste morali plačati 25 dolarjev (slabih 19 evrov, op. n.)," predvideva režiser. "Če boste hoteli videti Lincolna, bo to stalo samo sedem dolarjev (5 evrov)."

Spielberg je mimogrede razkril še, da je "malo manjkalo", da bi bil Lincoln, njegov lanski, z dvema oskarjema nagrajeni biografski film o 16. ameriškem predsedniku, posnet kot TV-film za HBO. Na velika platna je menda prišel samo zato, ker je njegov režiser obenem tudi solastnik studia Dreamworks.


Časi bliskovite rotacije v kinematografih
"Častitljivi starosti" Hollywooda, 66-letni Steven Spielberg in 69-letni George Lucas, moža, ki sta skupaj posnela nekaj najdonosnejših spektaklov v zgodovini filma (Vojna zvezd, Žrelo, Idiana Jones ...), sta se ta teden udeležila odprtja nove stavbe filmske fakultete v okviru kalifornijske univerze. "Ko sem začenjal snemati filme, so ti v kinematografih ostali celo leto," se spominja Spielberg. "E. T. vesoljček je igral leto in štiri mesece ... To je bila neverjetna situacija."

250 milijonov raje za en film kot za pet
Obenem pa Spielberg svari, da nas na obzorju čaka "Implozija ali zlom ... ko bodo trije, štirje ali morda celo pol ducata blockbusterjev pogrnili na celi črti, bo to spremenilo paradigmo." Njegova logika gre takole: ker imajo občinstva dandanes v vsakem trenutku na izbiro skoraj nepregledno količino filmov, so veliki studii prisiljeni energijo vlagati v samo nekaj največjih. "Trenutno smo na točki, na kateri studio raje vloži 250 milijonov dolarjev v eno priložnost, da se prebijejo na sam vrh, kot da bi posneli nekaj res zanimivih, globoko osebnih in morda celo zgodovinskih projektov, ki se potem izgubijo v množici."

Lucas se je strinjal; živo ima namreč še pred očmi, koliko težav je imel kot izvršni producent z nabiranjem denarja za realizacijo vojne drame Red Tails. "Govorimo o tem, da Steven Spielberg in George Lucas ne moreta spraviti svojih filmov v kino," je (neskromno) zgrožen avtor Vojne zvezd, ki napoveduje, da bo v prihodnje posel prikazovanja filmov bolj podoben ureditvi na Broadwayu ali West Endu. "Na koncu bomo imeli manj dvoran. Večji kinematografi z ogromno zanimivih pritiklin. Obisk kina te bo stal 50 dolarjev, mogoče 100. Mogoče 150."

V izjavah obeh režiserjev pravzaprav odmevajo stališča številnih njunih kolegov, tudi Stevena Soderbergha, ki je nedavno napovedal svojo upokojitev - in to skoraj neposredno po tem, ko za svoj biografski film o Liberaceju, Behind the Candelabra, ni dobil distributerja. (V ZDA ga je nato predvajala mreža HBO).

Lucasu se dandanes televizija zdi "veliko bolj odprta za izzive" kot kino. "Mislim, da bodo Lincolni počasi izginili in se preselili na televizijo."

Števec polomij
Prav letos poleti Will Smith doživlja svoj prvi veliki visokoproračunski polom po dvajsetih letih. Znanstvenofantastični spektakel Čas po Zemlji, v kateri Smith nastopa s svojim sinom, je doslej zaslužil približno 97 milijonov dolarjev - kar je še vedno kakih 30 milijonov manj, kot je stala produkcija. Lani je lento "polomije leta" odnesla znanstvenofantastična pravljica, postavljena na Mars, John Carter. Isto leto se je prav tako katastrofalno odrezal še en film s Taylorjem Kitchem na čelu, Battleship; film, katerega snemanje je stalo 220 milijonov dolarjev, jih je ob odprtju konca tedna zaslužil celih 25.

"Na koncu bomo imeli manj dvoran. Večji kinematografi, z ogromno zanimivih pritiklin. Obisk kina te bo stal 50 dolarjev, mogoče 100. Mogoče 150."

George Lucas